skuren lynx 2ggr på två veckor....

linans

Aktiv medlem
19 jan 2010
50
0
1
Min lynx grand touring 580 skar...borrade om och i med nya kolvar...skar igen på 15 min, båda cylindrarna igen.....Kul...Felsökning...Ser en stor spricka i insugsgummit (mellan förgasare och och motor) Ni som är kunniga ,,nog borde detta vara en solklar anledning? tjuvluft...Eller kan det vara nått annat. Hade 4% olja, kollade vattentemp.:hmmmm2::hmmmm2:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Japp de är självklart att de är insugsgummina, de är inte nå annat om insugsgummina är spruckna... så byt dom och den går som en klocka igen:D
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Brukar ju vara en bra ide att kolla även första gången anledningen till varför den skar. en motor rasar inte utan anledning....

Klart att det blir tjyvluft om insugsgummina är sprucken. så ja där har du ju en möjlig anledniing. Men kolla allt annat oxå så allt är okej när du ändå är i skruvartagen.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
4% är inte speciellt mycket för inkörning av kolvar, dock tror jag inte den skär av tjuvluft, eller den ska inte göra det. Så den har nog garanterat inte fått nån olja, vanligt att pumparna lossnar på dom här modellerna efter några hundra mil vid söndags ex.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo den kan såklart skära om den tar tjuvluft...
Då får den för mager blandning och det är döden för en tvåtaktare...
Avgastempen blir för hög och kolvar smälter/nyper...
 
S

StoxResearch

linans:
En lärdom av detta är att först lista ut varför en motor skar innan man smäller ihop den igen. INGEN motor skär utan anledning. Nej, inte ens 2T, ;)
 

linans

Aktiv medlem
19 jan 2010
50
0
1
linans:
En lärdom av detta är att först lista ut varför en motor skar innan man smäller ihop den igen. INGEN motor skär utan anledning. Nej, inte ens 2T, ;)
Jo...nog borde man tänka lite mer ibland...men den har gått 800 mil och motorslipgubben sa att det var normalt att dom nyper då...
:blabla:
 
S

StoxResearch

linans:
Personligen är jag skeptisk till att nåt alls kan hända på en slidmatad 583, speciellt efter så få mil. Det är en sådan va? Rotax 583 är troligen en av de driftsäkraste 2T motorer som tillverkats. Många kan nog intyga +2000 mil and still going strong. En 583a går i regel tills skotern passerat x antal led och alla är less på den, :p För att döda en sådan måste något annat vara fel.

Det är sällan man får sådana skador på en motor med relativt lite effekt som en 583a har. Jag vet en som har kört tills kolvar och ringar (Wiseco) varit så slut att den knappt ens gått att starta längre, men fortfarande inget haveri. Jag har sett kolvarna själv. Ringgapet var så brett så det ryms nog två ringar i samma gap, :)

670n är en annan femma! Det som är den svaga punkten på den verkar vara nedre vevstakslagret.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Min teori i detta då skotern tydligen har skurit nu för 3e ggn är följande...
Gång nr 1 skar den av dina spruckna gummin, som i sin tur kan ha krökt en stake eller tom veven/vevlager
Gång nr2 den skär av ej åtgärdade fel dvs gummina och kanske tom vevlager eller stake.
Gång nr3 fortfarande ej åtgärdat fel såsom stake vev/vevlager.
Summa ta reda på VARFÖR den skär, att slänga på nya cyllar och "anta" att skoter för övrigt är i god vigör är ett ödestigert misstag som syntes.
Felsök, riv HELA skotern kolla över lager, vev, stakar byt ALLA packningar riv slangar, kolla pumpen ja you name it...
Hoppas det löser sig :)
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Kolla slangen i tanken så att den inte drar luft där,
Kolla så att sugsilen sitter ytters på slangen, min hade lossnat och då skar den efter 4 mil med nya kolvar.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hann du ta bilder på när den skar för första gången?
Lägg upp dom hit så får vi se.
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
blandar du olja i tanken eller är de separat blandning? om det nu skulle vara separat blandning, kolla igenom olje systemet eller va man ska säga, asså kolla så att den får olja och så. om du vill vara säker på den får tillräckligt med olja i början kan du ju ställa upp pumpen lite grann, sen när du kört några mil och känner att det verkar okej så äre bara ställa ner den igen, gjorde de då min hade skurit, fast den skar på grund av att jag hade en jävla massa vatten i oljekaggen. fast det kanske är mer troligt att det är bortkopplat ditt separata oljesystem och du blandar i tanken direkt istället, mycket klokare faktiskt :D
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Kan vara värt att tömma tanken oxå, har du vatten där så kanske munstyckena i förgasarna isar igen, kolla igenom förgasarna oxå, själv brukar jag tvätta munstyckena i thinner.