Upplysningar: Kredit - Vad gäller?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Har sökt lite på google, och fått fram en del information men den har inte varit direkt "trovärdig" eller så har åsikterna gått isär.

Vad gäller egentligen vid ett begagnat köp, om maskinen har följande rad inskriven hos transportstyrelsen;

Upplysningar: Kredit.

Är det en kredit som är bunden till skotern, och på så vis måste lösas innan affär?

Select73

Medlem
23 nov 2009
10
0
1
Kredit med återtaganderätt = skoetrn utgör säkerheten för kreditgivaren. Kan (ska) lösas på bank i samband med att man gör upp köpet. Det bästa är ju annars om säljaren har möjlighet att lösa skotern innan och få hem nya reg.bevis för underskrift av er båda i samband med köpet.

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Är det en kredit som är bunden till skotern, och på så vis måste lösas innan affär?[/quote]

yes.antaligen ett skoterlån.skotern är "säkerheten" och skoterlånet måste lösas av ägaren.
vet inte vad som händer om ägaren skiter i det och säljer ändå..:hmmmm2:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det står inte kredit med återtaganderätt i förteckningen, utan enbart kredit.

Ja, det är förmodligen ett skoterlån där skotern står som säkerhet, frågan är vad som händer om ägaren säljer den till mig och skiter i att betala.. Är det då jag som är skyldig pengar helt plötsligt?!

D

Draken

Köper du skotern så köper du även skulden om det är kreditköp!

Har säljaren ett banklån på skotern så spelar det ingen roll för köparen,då detta är personligt!

Edit: Banklån syns inte på vv.se,men det gör kreditköp.

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Vad jag förstått så får du ingen skuld med skotern, men om den förra ägaren inte löser krediten eller helt enkelt slutar att betala av på den så äger kreditbolaget rätten att återtaga maskinen oavsett vem som är nuvarande ägare!! Ioförsig så bli det som skulden följer skotern på det viset!! Men så har då ja förståt det hela.

4

426H

Det står inte kredit med återtaganderätt i förteckningen, utan enbart kredit.

Ja, det är förmodligen ett skoterlån där skotern står som säkerhet, frågan är vad som händer om ägaren säljer den till mig och skiter i att betala.. Är det då jag som är skyldig pengar helt plötsligt?!
Ja, eller det blir troligtvis så att ägarbytet inte ens går igenom utan kreditgivaren tar över skotern.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Härliga tider! Tur att man inte gav sig in huvudlöst i den affären iaf! :)

OT;
Nu blåser jag upp till Vemdalen och krökar (eftersom jag blev skoterlös) och tar nya tag med skoteraffärerna efter helgen... Fast jag lär inte kunna hålla mig ifrån blocket en hel helg :D

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Angående kredit.

Kredit är ju "avbetalning" på skotern i fråga. Och behöver INTE betalas in innan köp. Bästa är väll att "kunden" följer med till banken och göra upp affären där, men inget måste.

Det går att göra ägarbyten, och betala tillbaka kan man göra i efterhand.

4

426H

Angående kredit.

Kredit är ju "avbetalning" på skotern i fråga. Och behöver INTE betalas in innan köp. Bästa är väll att "kunden" följer med till banken och göra upp affären där, men inget måste.
Ja, det är enda säkra sättet att köpa ett fordon som är kreditmärkt.
Det går att göra ägarbyten, och betala tillbaka kan man göra i efterhand.
Nej, transportstyrelsen spärrar ägarbytet tills dom fått ok från kreditgivaren att lånet är löst.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det finns två sätt.

1) Köparen löser krediten som säljaren har i samband med köpet.
2) Köparen tar över säljarens kredit.

Nr 1 kan gå till på några olika sätt, ägarbyte kan ske men krediten följer med fordonet till den är löst. Tex kan du som köpare då få betala fordonet två gånger :)

Kalle vill ha 100 000 för sin Nytro XTX, anders ger kalle 100 000 med kalles ord på att han kommer lösa sin kredit på 65.000, men det skiter kalle i. Några veckor senare vaknar kreditgivaren till liv och börjar då kräva pengarna från Anders, eftersom ha nu står som ägare till fordonet...

Står det under upplysning att det är Kredit så är fordonet keditgivarens tills dess att krediten är löst...

Det är lite meck med sånt här men oftast så kanske säljaren vill bli av med sitt lån och då kan man ju också göra bra affärer. Värt att notera är dock att som köpare är man skyldig att kolla 3 ägare bakåt att fordonet är betalt.. så att det inte är någon kredit knuten till det.

På nyare fordon är detta inget problem då man kan kolla det via transporstyrelsen. Gammalt tillbaka var det inte helt enkelt. Dock så bör man kolla detta med tidigare ägare.

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Ett till alternativ som jag använde.

- Köpte en skoter med "kredit med återtagande".
- Krediten var i stort sett på samma belopp som köpeskillingen vi kom överens om.
- Jag ville att ett vittne var med på affären som gick i borgen för att säljaren löste lånet ASAP.
- Begärde skrivet kvitto på köpeskilling.
- Gjorde upp så att säljaren faxade från banken nästa bankdag att han löste lånet.
- Vi signade överlåtelsepapprerna och skickade in till VV.

Affären gjordes en lördag och på måndag rindge bankkontoret och sa att nu kommer ett fax. Själva banktjänstemannen, ehh kvinnan, ringde.

Kan inte säljaren fixa ett vittne som går i borgen att säljaren löser lånet, lägg ner tankarna på affär. Annars slå till!!

Lycka till!