variator vikter

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
"tja jo d bblir" den skillnaden att med tyngre vikter så sjunker inslagsvarvet, med lättare vikter så stiger det. Förutsatt att fjädern är densamma.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Det som primärt ändras om du går ner 1g per vikt, det är att tillslagsvarvet blir oförändrat men du höjer toppvarven med ungefär 200rpm dvs 7800 blir 8000.
och vill du ha ner toppvarven så lägg på mer vikt, ca1g per 200rpm
men ska man ändra tillslaget så ska man byta primär fjäder till en med högre starttryck.

Reactions: jockebandit

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej ;) ja då vet jag för har hittat en variator men den satt de 66 grams vikter i och de blir väl lite väl de kanske mot 52 som ja hade?
sen såg jag på bengans att de fanns 3 olika till min beroende på ft nånting :D

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
okej ;) ja då vet jag för har hittat en variator men den satt de 66 grams vikter i och de blir väl lite väl de kanske mot 52 som ja hade?
sen såg jag på bengans att de fanns 3 olika till min beroende på ft nånting :D
behöver inte betyda att de är helt kört, beroende på vad det sitter för fjäder i den, men vett förmodligen kommer de inte från samma maskin.

det kan skilja i variatorbestyckning beroende på vilken höjd man kör på. ft(feet)
=Meter över havet.

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej så de kan gå då om ja får tag på rätt fjäder? de finns ju hur mycke som helt att välja på:D d kostar ju en del om man ska köpa fjädrar och vikter å prova sig fram med :D finast hade ju vart om ja hade kunnat tagit vikterna å fjädern ja hade men vikterna va helt slut.

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
de mesta var trasigt ena skivan vikterna korset och all små skit då som brickor bussningar så en renovering skulle sluta på 6000.
men ja hittade en beg variator som suttit på en crossfire 500 07
så är de nån som vet om en sån passar på en zl 600 vikterna å fjädern får ja väl byta men.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
den passar och är en bättre variator, håller bättre
fjädern kan du nog ta från din gamla, fast du behöver annan typ av vikter dom är förbättrade på -07an med en låspinne samt o ringar på vardera sida om viktarmen

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej då lät de töligt haha men vilka andra passar utan att behöva göra göra nått speciellt? ska helst bara vara att skruva dit å åka :D

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Innan du köper kolla detta: På "äldre" maskiner är variatorkonan 30mm, på nyare maskiner (från -06 tror jag) är konan 33mm. Kolla vad du har (förmodligen 30mm) och se att det stämmer med variatorn.

Passar det så brukar det inte vara några problem att hitta fjärdrar och vikter, och de är inte så våldsamt dyra, dessutom brukar man kunna sälja de som inte passar och få igen en del av pengarna....

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
zr 800 -02 har 33 mm kona och sen alla större twinnar efter det , zr 900 , f6-f10 osv

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
ja fattar inte så mycke om variatorer å sånt men va in på bengans sida och kolla i reservdelskatalogen å där stod de att min va 30mm men är de mellan skivorna de? själva tjockleken på axeln eller va man ska säga? där remmen ligger? sen om man skulle få dit en som är 33 är de mycke töl för att få de att funka?

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
nurru går den igen skotern :D men blev ju inte helt nöjd på vägen
går den skapligt men kommer ja i lite snö så orkar den inte riktigt
den varvar runt 7000 kunde inte se riktigt yrde så mycke snö å
den drar iväg runt 2500 och de är väl lite väl lågt? så då tänkte ja räcker de med att byta fjäder eller måste ja byta vikterna å?;) nu är de 58 grams vikter i tror ja och en blå fjäder

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tyngre vikter = lägre inslagsvarv. Kompenseras med en hårdare fjäder.
Den ska definitivt varva mer än 7000 rpm!

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
tjo jo jag pröva fjädern från den gamla variatorn å blev en jävla skillnad varvar jämt över 8000 nu å drar vid 5 men hur mycke ska den varva igentligen?