2004 Snopro 440

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Hej på er skoteråkare. Jag har en lite annorlunda fråga. Det är så att jag bor i Estland, Tallinn och vi har detta år fått jätte mycket snö. Efter många år med quad / atv så blev suget för stort efter snöskoter. Jag inser nu att jag gjorde misstaget och köpte fel maskin. Hittade en 2004 snopro 440 som varit backup maskin hos förra och enda ägaren. Den är i princip ny... Går som ett skollat troll och jag insåg ganska snabbt att jag inte tyglar en sådan maskin. Inser detta nu när jag gjort lite research. Jag köpte mig en ny f8 snopro till ett bra pris och är mycket nöjd med denna. Det jag gillar som nybörjare och iom vårt väder att denna funkar som "kör ut med släpet och vrid på nyckeln maskin".

Så frågan. Vad göra med 440in? Sälja? Isf vilket riktpris är det i Sverige på dessa. Vad jag letat på blocket och här så verkar det inte finnas något direkt utbud på dessa maskiner. Finns många 440 arctic men inga snopro race maskiner. (Denna är dock konverterad ed nya toppar etc för vanlig 98 oktan).

Nästa fråga är att maskinen är reggad i estland med estniska plåtar. Givetvis inte jätte bökigt med import nu iom att estland är inom EU men iaf. Finns det kanske köpare i Sverige som köper en sådan här maskin och använder som den är tänkt. Dvs race? Och isf inte bryr sig om reggning?

Tacksam om jag får lite input om detta från Er som vet.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tjena

Pris osv lägger jag mig inte i, det är omöjligt att säga.
Att regga in en skoter är allt annat än enkelt tyvärr. De ska besiktas och bullerprovas och alla som provat det nån gång vet hur enkelt det är... Det går i stort sett inte.
Jag tror du måste försöka sälja skotern till nån som tänkt köra utan plåtar. Vilket förstås sätter ner priset en hel del.
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Hmm, jag kan ju ha fattat fel men så här framgår förordningarna i dagsläget:


Om ett fordon har godkänd reg. besiktning inom annat EU-lad skall fordonet avses som helhetsgodkännt inom hela EU.



Dock är inte detta lagtext utan vad jag kunde läsa mig till på trp. styrelsens hemsida.


Ska jag ändå behöva görabullerprov etc etc. Kanske är det så bara för at det är skoter. De ATV som jag exporterat till bekanta i Sverige har rullat rakt igenom systemet och fått svenska plåtar..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har för mig oxå att de inte ska vara några som helst problem att ta in en skoter i sverige från ett EU land....
ring till transportstyrelsen om du har möjlighet och kika med dom om de är bökigt..

dessa maskiner är inte sååå överdrivet eftertraktade då 440klassen är borttagen..men som jag själv hade ja lätt kunna köra med en oreggad maskin ute i naturen oxå..kör just nu ändå med en maskin som inte är reggad som den ska.har pipor osv.så de är samma böter på den maskinen..

enligt mig så hade jag haft kvar maskinen om jag vart du...fräscha upp..kanske slängt in en F7 motor om du hittar på Ebay eller liknande..gör du detta så kommer du inte vilja köra med din F8a nåmer:).. du har riktigt härlig körställning på snopron enligt mig (har själv ägt en).. och den går bra.riktigt bra för å vara en 440..
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Ja, det kansk lutar åt det. Att fräsha upp ser jag idag inget drekt som går, allt är i princip nytt. Mattan ser ny ut, inte en repa någonstans....


Jag har kollat och läst lite på forum om att just sätta i en EFI motor för lite mindre "noja"... Är det mycket "bök" med själva ingreppet? Har läst lite trådar om "konvertering" med annan motor. Men finns det folk som gör detta för pengar i Sverige? (Jag ska givetvis undersöka saken i Estland då vi har ett par skoterhandlare som jobbar betydligt billigare per timme än Svenska priser). Isf kanske jag ska ha kvar den och köra skiten ur den som den är och inte vara nojig för haveri, utan köra så länge det håller och leta EFI motor under tiden. Vad är ett "bra pris" på en EFI motor? Är det en F7 man skall ha isf eller ?
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Ja import från t.ex USA som i exemplet i länkarna är ju en helt annan sak. Men det är ju inge dyr skoter så jag kanske borde ha kvar den.. Kanske ifall någon polre är med och vill köra har man ju en "över" då....

Det är piss att jag just köpt ett nytt fint kåp-släp till F8an bara.. Skulle tagit en modell större vagn för båda skorarna. Har iof inte provat at dra upp båda (framåt / bakåt) i vagnen. Den är 3,5m lång och 1,5 bred. Någon som vet om det går med lite vilja att få på 2? Längden är jag inte så orolig över då jag kan fälla framlem och dra ut skidorna, men bredden ?...
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
har för mig oxå att de inte ska vara några som helst problem att ta in en skoter i sverige från ett EU land....
ring till transportstyrelsen om du har möjlighet och kika med dom om de är bökigt..

dessa maskiner är inte sååå överdrivet eftertraktade då 440klassen är borttagen..men som jag själv hade ja lätt kunna köra med en oreggad maskin ute i naturen oxå..kör just nu ändå med en maskin som inte är reggad som den ska.har pipor osv.så de är samma böter på den maskinen..

enligt mig så hade jag haft kvar maskinen om jag vart du...fräscha upp..kanske slängt in en F7 motor om du hittar på Ebay eller liknande..gör du detta så kommer du inte vilja köra med din F8a nåmer:).. du har riktigt härlig körställning på snopron enligt mig (har själv ägt en).. och den går bra.riktigt bra för å vara en 440..
Fundera då över varför nästan inga skotrar importeras från Finland. Svaret är att papperen som måste följa med nästan aldrig gör det - inte ens handlarna har koll alla gånger - och då är du i händerna på KGK i Sverige som naturligtvis inte alls vill att du ska köpa skotrar i Finland, de vill som generalagent att du ska handla i Sverige.
Det blir dyrt och krångligt och den ska in på besiktning vilket jag VET inkluderar bullerprov, som de inte klarar. När modellen typbesiktas ser de till att ta den mest tystgående men så tysta är aldrig maskinerna i verkliga livet.