Yamha Phazer 480 problem

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjenna min sekendär på en pahzer ll 91 st (långbandare) låser sej sekendären på vid matlåsning och när man motor bromsar vad kan vara fel?

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ta bort den och plocka isär och rengör kolla glidklackar och glidbussningen
som helixen ligger i mot och att det inte är för glappt mellan dom olika delarna för då kan det nypa men du kan även lämna in den på en verkstad
för renovering det tror jag inte skulle bli allt för dyrt, det är ju ändå en
viktig pryttel som bör fungera klanderfritt så det är värt alla pengar.
Bästa vore att lämna in hela maskinen så dom kan gå igenom båda
variatorerna jag gjorde det på en polaris och det kostade 2lök men det
blev en helt annan maskin efter detta.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Okej mek erfanernheter finns så det räker min kompis kusin har yamaha survice. Men skall ta bort sido kåpan och ta löst sekendären och kolla fall´jag finner något fel där.. Det är så roligt nu är 5 dec puder och då sitter man här :/

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Okej mek erfanernheter finns så det räker min kompis kusin har yamaha survice. Men skall ta bort sido kåpan och ta löst sekendären och kolla fall´jag finner något fel där.. Det är så roligt nu är 5 dec puder och då sitter man här :/
Ja det är typiskt att när man vill ut då ska det vara nåt fel på
skotern men det är väl som vanligt att man säger att till
sommaren ska jag göra en gigantisk service på skotern så det
är bara att vrida på nyckeln till vintern och sen bara åka jojo
man har liksom förträngt skotern när man reser midsommar-
stången, det är bara så.
Kan du inte be polarn din att kolla båda när ni liks håll på
det lönar sej alltid för det kommer som ett brev på posten
när du har fixat den ena så börjar den andra trassla en tid
efter.:hello:

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Jo det brukar vara så har kollar idag på skoter och det ser ut som följande förförsökt att häng med så för står du/ni kedjehuset sitter driv axelen sedan på andra sidan så sitter det en lagerhållare okej? sedan så skall det sitta som en distans som är utskuren i ena änden som en rund gaffel och sedan några brickor och en fjäder och sedan först talriken det är bara så att det är något med denna fjäder eller den utskruna distansen för att man kan flyta sekendären ca 1 te 2 cm i sidledes och så skall det inte vara xD??

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Jaha nu har jag löst detta idot problem en skalla mellan 1-5 5 ny skick och 1 ja då fins det inge värre. det sitter tre klidklackar i sekendären på en ph 480 ll och ja b klacken var det en 2:a på c klacken en 1,2 och a klackwn var det iget kvar av :O:D:) så jävla nice så nu har jag bestält teflon klackar är dom bra ?? Jo nu till next problem nu när jag skall plocka ihop sketen så skall ju fjädern spännas skall man göra de med naturliga krafter eller skall det innförskaffas en fjäder spännare ?