fundering på Mountain Max boggi 141" goes 144"

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
hallå allihopa.

har länge funderat på en sak. orginal mattan på en MM 01a 358cm 141" lång är ju väldigt hård gummiblandning på. kammarna bryts av osv.

har börjat funder på att köpa en 144" matta till den nästa gång.
men då kom min ide att behålla orginalboggin 141" och sen då ist för att köpa förlängning skenor så skaffar man billex alu hjul ist.. orginal så har jag fått för mig att det är 7" vändhjul.

skulle det funka att slänga på en 8" vändhjul ist för 7" ?

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Funkar säkert fint..
Men bakaxeln bör väl modifieras oxå då vändhjulen är 1" större.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Funkar säkert fint..
Men bakaxeln bör väl modifieras oxå då vändhjulen är 1" större.
det ska det väl ändå inte behövas göras.. blir ju mindre slidesbränning om hjulen e större tkr man.. det blir som samma effekt om man skulle montera fast fler små rullar i boggiskenan.

rätta mig om jag har fel.

Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
det ska det väl ändå inte behövas göras.. blir ju mindre slidesbränning om hjulen e större tkr man.. det blir som samma effekt om man skulle montera fast fler små rullar i boggiskenan.

rätta mig om jag har fel.
Moddar du inte bakaxeln eller köper ett relocator kit kommer du slå av hjulen direkt pga då kommer vändhjulen ligga under skenorna.. allså lägre så all vikt kommer att ligga på hjulen ist för slidsen vid hårt före...

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
nån har du sagt satt om du köper en ny matta och spänner max med mattspänningen och har no-slip behövs det inte förlängas nånting.