Har någon erfarenheter av mattbyte på Vector LTX alt Warror ??

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Hej på er !

Har någon erfarenheter av mattbyte på Vector LTX alt Warrior??

Är nöjd med min Vector LTX överlag , men upplever den är inte speciellt bra då man kommer utanför leden i djupsnö. Den har en otrolig förmåga att spinna ner sig på platsen , då man stannat och skall iväg vid minsta motlut.

Och har har man väl spunnit ner sig så den hänger på fotstegen, ja sitter där den sitter ....
Min funderingar är hur stor skillnaden blir men en 38mm eller 44mm matta ?
Antar att den blir bättre i lössnö , men är det värt ca 10000kr ?
Och vad händer med de fina ledegenskaper som maskinen har , tänker främst på ev onödiga vibrationer , slitage av slides etc ?

Att byta maskin har funnits i tankarna , bla Nytro XTX men ser en annan nackdel med den , frånvaron av vindskydd i form av ruta.
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kör med 38'as matta på min och jag är nöjd. Men jag förlängde den från 307 till 345 i samma veva :) Funkar fint på leden också. Men köper du nytt så skulle jag sikta på 44'as matta och 8 kugg noslip drivhjul. Räkna med att slides slitaget ökar, så isrivare = måste.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
inte måste man väl?;S inte när de är mkt snö..man få helt enkelt gefan i å banda på blankis:)
 

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Upplever ni att den vill kugga över, så därför behov av nonslip ?
Och finns behov av nedväxling som det blir med 8 kuggar ?
 

Diskaren

Aktiv medlem
23 dec 2009
52
0
1
Boden
Upplever ni att den vill kugga över, så därför behov av nonslip ?
Och finns behov av nedväxling som det blir med 8 kuggar ?
så gott som standard på alla yamaha om man inte vill spänna mattan som en fiolsträng å hyvla av slidsen
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Her precis bytt matta på min Vector LTX GT till en camoplast Cross-Country/Intense med 38mm kammar och non-slip drivhjul.
Fick chansen att prova den ordentligt idag och jag kan säga att det är nästan skamligt av Yamaha att inte orginalmontera denna matta. Det är en otrolig förbättring, i dom lägen man tidigare har satt maskinen pga. Ripsaw mattans värdelösa lössnöegenskaper är det inga problem längre den driver frammåt iställer för nedåt....
Non-slp drivhjulen monterade jag mest för att det var läge när allt ändå var nedmonterat och att det möjligör att köra med lägre mattspänning och spara slides.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Her precis bytt matta på min Vector LTX GT till en camoplast Cross-Country/Intense med 38mm kammar och non-slip drivhjul.
Fick chansen att prova den ordentligt idag och jag kan säga att det är nästan skamligt av Yamaha att inte orginalmontera denna matta. Det är en otrolig förbättring, i dom lägen man tidigare har satt maskinen pga. Ripsaw mattans värdelösa lössnöegenskaper är det inga problem längre den driver frammåt iställer för nedåt....
Non-slp drivhjulen monterade jag mest för att det var läge när allt ändå var nedmonterat och att det möjligör att köra med lägre mattspänning och spara slides.
Var fick du tag på mattan och vad kostade den?? Fick du göra några modifieringar för att få den att passa eller var det bara att skruva dit den??:)
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Köpte den på Yamaha Center i Luleå dom gjorde montaget då det inte blev någon större skillnad i pris att göra det själv då jag ändå måste få hjälp med att pressa dit non-slip drivhjulen. Dubbskydden i tunneln måste demonteras. Med 38mm kammar kan man fortfarande köra med 9-kuggars drivhjul.
Listpris på mattan är 7295:- har tidigare funnits för 5995:- hos Stenmarksmaskin i Storuman men den finns inte längre på deras sida.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Her precis bytt matta på min Vector LTX GT till en camoplast Cross-Country/Intense med 38mm kammar och non-slip drivhjul.
Fick chansen att prova den ordentligt idag och jag kan säga att det är nästan skamligt av Yamaha att inte orginalmontera denna matta. Det är en otrolig förbättring, i dom lägen man tidigare har satt maskinen pga. Ripsaw mattans värdelösa lössnöegenskaper är det inga problem längre den driver frammåt iställer för nedåt....
Non-slp drivhjulen monterade jag mest för att det var läge när allt ändå var nedmonterat och att det möjligör att köra med lägre mattspänning och spara slides.
Fortfarande lika nöjd?? Nu då snödjupet blivit ännu större. Något slitage, kammar hela? Ser lite skör ut på sidan de små kammarna eller håller det bra ändå? Tacksam för svar då jag själv är jättesugen på att byta upp mig.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
38orna håller bra. Kör med en själv, RX'1an går lika bra om inte bättre än Phazer mountain med 345/38/38 och Mountain skidor. Dock så är Phazern inte så väl injusterad ännu..
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Fortfarande lika nöjd?? Nu då snödjupet blivit ännu större. Något slitage, kammar hela? Ser lite skör ut på sidan de små kammarna eller håller det bra ändå? Tacksam för svar då jag själv är jättesugen på att byta upp mig.
Har kört ca: 80mil nu med nya mattan och är MYCKET nöjd....det är som en ny skoter i lössnö, alla kammar är kvar, mattan ser fortfarande ut som ny, kan inte se något ökat slides-slitage, dock finns det ju gott om kylning ännu, dessutom kör jag med isrivare oxå. Mitt tips är: Byt matta det är värt var enda krona.
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
38orna håller bra. Kör med en själv, RX'1an går lika bra om inte bättre än Phazer mountain med 345/38/38 och Mountain skidor. Dock så är Phazern inte så väl injusterad ännu..
Har inte Phazer MTX 365/35,6/51 matta?