Rassel i Variator (RS Vector)

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Va inne idag och snackade med Yamaha om att dom skulle ha ett kitt till variator rasslet på RS modellerna. Dom sa att det kittet inte funkade som utlovat och sa att jag nog får leva med att det lever om. Någon annan som har annan erfarenhet?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kittet får den att hålla käft ett tag iaf... men ja... kolla att din tomgång ligger rätt.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Kittet får den att hålla käft ett tag iaf... men ja... kolla att din tomgång ligger rätt.
Tomgången så lever den inte om så mycket. Mest när man ligger o krypkör. Runt 4-6000rpm och sedan minskar det. Men skotern är så tyst så man hör bara variator rasslet då man kör. Låter inte så fint när man kör förbi folk. Man hör bara ett rassel som kommer. Har hört själv när mina bröder provkört min skoter och man blir inte direkt imponerad.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu kan jag inte svära på hur det är med vector men RX'1an skramlar alltid på tomgången för att sedan bli tyst? Du är säkert på att det inte är kamkejdan som skramlar på din? Finns service advice på att kamkejdesträckaren skall bytas ut.

Går den sönder = motorhaveri.

Kolla med Yamaha handlaren på din ort och prata med någon som VET = verkstan.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Nu kan jag inte svära på hur det är med vector men RX'1an skramlar alltid på tomgången för att sedan bli tyst? Du är säkert på att det inte är kamkejdan som skramlar på din? Finns service advice på att kamkejdesträckaren skall bytas ut.

Går den sönder = motorhaveri.

Kolla med Yamaha handlaren på din ort och prata med någon som VET = verkstan.
Det är ju mycket lätt att själv lyssna varifrån ljudet kommer. Jag har ett skramlande ljud från variatorn på min RS och det skiter jag i. :p Så länge inget är trasigt så är det ju ingen fara. :dizzy:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är ju mycket lätt att själv lyssna varifrån ljudet kommer. Jag har ett skramlande ljud från variatorn på min RS och det skiter jag i. :p Så länge inget är trasigt så är det ju ingen fara. :dizzy:

Men din låter även på högrevarv? Det normala på RX'orna är på tomgången.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Jo, det låter även på lite högre varv, försvinner om man varvar mer. För övrigt så är min kedjesträckare bytt. :smile1:
Mitt försvinner också på högre varv. Har gått 1000mil. Vet dock inte om min sträckare är bytt. Står inget i Serviceboken eller något. Men vet att skotern har tagits hand om hos Temab som har monterat Öhlins dämpare i den samt Yamaha Center i Övik har gått igenom skotern då jag köpte den av dom för 1år sedan. Men ska forska vidare på det. Är det variatorn är det väl bara att köra och se glad ut.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mitt försvinner också på högre varv. Har gått 1000mil. Vet dock inte om min sträckare är bytt. Står inget i Serviceboken eller något. Men vet att skotern har tagits hand om hos Temab som har monterat Öhlins dämpare i den samt Yamaha Center i Övik har gått igenom skotern då jag köpte den av dom för 1år sedan. Men ska forska vidare på det. Är det variatorn är det väl bara att köra och se glad ut.

Japp, men du bör ändå byta kedjesträckare. Dom har kommit med en nymodell -08, dom andra la av ibland tvärt och ibland långsamt så man hörde det. Finns info om detta på forumet.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Japp, men du bör ändå byta kedjesträckare. Dom har kommit med en nymodell -08, dom andra la av ibland tvärt och ibland långsamt så man hörde det. Finns info om detta på forumet.
Kanon. Ska ta o kolla upp det. Är ju värt att byta för att förhindra ett haveri i framtiden.

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Ett riktigt trådlyft.. Men fick du ordning på oljudet? Min vector -06 med 780 mil på mätaren lever också om i spannet 4-6.5k rpm.. Sedan släpper det, vad kan vara fel tro? Eller är dom så? Jag har bytt bussningar i viktarmarna, men rullarna glappar också axiellt på sina pinnar. Antar att dom inte ska göra det?