Ojämn tomgång sx 600 -97

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Hej, vet nån vad det är för fel om tomgången varierar från 1600-2800?

T.ex om man står på 1900 och gasar lite då stannar den vid 2500

Enligt yamaha ska tomgången vara 1600

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Märkte av det lite på min 500 idag. Märkte att den helt plötsligt stod kvar på omkring 2500rpm. Blippade till lite på gasen och den gick sedan ner till det normala tomgångsvarvtalet. Det verkade som om det var något som kärvar sista biten i själva gasreglaget på min.
Så mitt tips är att kolla om gasen går tillbaka helt. Kanske har du för lite spel på wiren eller att själva wiren går trögt.

Mvh/Björn

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Märkte av det lite på min 500 idag. Märkte att den helt plötsligt stod kvar på omkring 2500rpm. Blippade till lite på gasen och den gick sedan ner till det normala tomgångsvarvtalet. Det verkade som om det var något som kärvar sista biten i själva gasreglaget på min.
Så mitt tips är att kolla om gasen går tillbaka helt. Kanske har du för lite spel på wiren eller att själva wiren går trögt.

Mvh/Björn
Är det så att motorn är kall som fenomenet är så är det kanske choken som hänger sig, är det när motorn är varm kan det vara gasvajern. Det är ju iallafall det lättaste man kan kolla först. :nerd:

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Det blir när motorn är varm, kan nog vara för litet spel på gaswiren som ni säger, ska kolla upp det imorn. Sitter sträckaren uppe vid gasen? (Köpte den för nån vecka sen så jag vet inte ;))