Variatorras F7-05, hjälp!

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Hej.
Sekundärvariatorn rasade när jag var ute och körde i helgen och när jag tog lös den idag och kollade såg jag att alla bultar som höll i Helix hade gått av, alltså alla 6 bultar...( 9 hål i helix men bara 6 i brickan innanför?? ) Eftersom jag köpte skotern nyss vet jag inte vad som satt på skotern men det va tydligen någon form av variatorkit.

På helix som satt på står det 44/40 DEGREE och jag undrar vad man ska köpa för nån DEGREE på det nya helix man köper? :hmmmm2:

Skotern är en f7 05 och dom har ju dimond drive så som jag fattade det är det en annan variator på 04 och 05.? är det olika helix på 04 och 05?

Svar uppskattas! :bigsmile:

Eller någon kanske har en begagnad sekundärvarriator till en arctic med dimond drive? :bigsmile:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de hände precis samma sak på min , den sitter bara med 6 bultar , köp en sekundär från en F7 -06 elller CF M modell från -07 , de är större så du behöver en längre rem , helixen håller ochså bättre , renovera den å byt till 2010 rullar på växlingssidan och lagret på indre rörliga skivan så slipper du proplem på ett bra tag , åtmindstone i sekundären ...

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
de hände precis samma sak på min , den sitter bara med 6 bultar , köp en sekundär från en F7 -06 elller CF M modell från -07 , de är större så du behöver en längre rem , helixen håller ochså bättre , renovera den å byt till 2010 rullar på växlingssidan och lagret på indre rörliga skivan så slipper du proplem på ett bra tag , åtmindstone i sekundären ...
Hittade en sekundärvariator på blocket som suttit på en M7 -06. Är det samma som den som sitter på min nu orginal?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja den passar , du får trycka till fotsteget lite för att enklare kunna byta rem , den ska vara större och ha en annan helix än den du har om de är från en 06:a

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
ja den passar , du får trycka till fotsteget lite för att enklare kunna byta rem , den ska vara större och ha en annan helix än den du har om de är från en 06:a
okej låter bra! :) bara en till fråga, från en f6 -05 är det samma som på en f7 -05? :hmmmm: