Byta boggie på en Formula plus -93

R0adkill

Medlem
1 feb 2010
36
0
1
Umeå
Är ingen expert på området/ny på forumet, men vill gärna lära mig.
Har haft diverse skotrar i mitt liv men ingen Plus, Nu till saken jag har varit utan skoter och har då lånat min fars Plus, och då man ska hänga på kompisarna så tar den _lite_ stryk.
Boggin har mer eller mindre gett upp, drivhjulet är Absolut inget att hurra för och mattan än värre.
Den kuggar över mest helatiden.
Far är MAO inte så glad, så han svor lite och köpte sig en ny skoter och jag fick denna.

Det jag vill ha hjälp med är att hitta en lämplig boggi som tål lite stryk och passar relativt enkelt samt matta/drivhjul delning bredd och framförallt få upp skotern från backen.
Tänkte göra en liten smygräser av denna då det sitter lite "lulllull" i den som engans i "framvagnen" kn filter andra gasare fatboypipa, lite roligt retro :)

Så vilken boggi ska man rikta in sig på vilken matta och vilka skotrar passar drivhjulen från.?

Mvh/Erik

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39411&start=0

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sexkantig drivaxel? Mät grovleken på den och återkom.

Ang boggie så finns det ju många bra alternativ, frågan är vad det får kosta...

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
27 mm sexkant - handla på dig en begad uppsättning drivhjul och matta (3070-380-25)från ngn slutet 90 ski-doo .
Varför,ja det blir enkelt att bara byta matta då du ej behöver bygga om något.
Köp också om möjligt en hel boggie från en sen 90:talare (ex mxz) och koppla den.
Varför,ja se ovan samt billigt.
Varför billigt - se skoter samt årsmodell...
Varför inte höja -därför att framvagnen går inte att höja motsvarande.
Och då blir styrspindel-lutningen noll - med samma fina styregenskaper som en kundvagn.

Vill du däremot lägga ut en j**la massa pengar som du aldrig får igen samt jobba häcken av dig med att tillverka/bygga om en massa delar så kör hårt :)
Nu ska jag äntligen komma mig för att lägga upp lite bilder i albumet efter helgen.
Både på tokiga ombyggnader - och körbilder.....

R0adkill

Medlem
1 feb 2010
36
0
1
Umeå
27 mm sexkant - handla på dig en begad uppsättning drivhjul och matta (3070-380-25)från ngn slutet 90 ski-doo .
Varför,ja det blir enkelt att bara byta matta då du ej behöver bygga om något.
Köp också om möjligt en hel boggie från en sen 90:talare (ex mxz) och koppla den.
Varför,ja se ovan samt billigt.
Varför billigt - se skoter samt årsmodell...
Varför inte höja -därför att framvagnen går inte att höja motsvarande.
Och då blir styrspindel-lutningen noll - med samma fina styregenskaper som en kundvagn.

Vill du däremot lägga ut en j**la massa pengar som du aldrig får igen samt jobba häcken av dig med att tillverka/bygga om en massa delar så kör hårt :)
Nu ska jag äntligen komma mig för att lägga upp lite bilder i albumet efter helgen.
Både på tokiga ombyggnader - och körbilder.....
Mätte axeln tippade upp skiten på sidan och mätte 31,5 mm

Haha kundvagn nu är den som en tvål i ett badkar med slicksmattan.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Mätte axeln tippade upp skiten på sidan och mätte 31,5 mm

Haha kundvagn nu är den som en tvål i ett badkar med slicksmattan.

Sorry :eek: my mistake - naturligtvis skall det vara 1.2" eller 31.5 mm (31.48 om man skall vara riktigt petig )
Kan bara skylla på ögonen - och tidpunkten för inlägget ,3 på morgonen...
Måste ha vinkelfel på tumstocken :heh: eller....
Har själv skiftat från drivning i hål till intern och sedan till no-slip på min så man borde väl ha det klart för sig vid det här laget.
Men,men en del har svårt att minnas....

Last edited: