Summit 600 -10, operation förbättring!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
jag bytte till en 44graders helix i våran demo summit och då försvann gummisnoddskänslan mellan gasen och mattan. Tyvärr hann jag aldrig testa i rejäl pudersnö men det känndes sjukt bra där jag körde. Orginal 41-45 varvar ju bara utan att det händer nått.
Hej RevMan.

Kan du utveckla lite för en som har tummen MITT i handen :D

Vad har du gjort? Och vilket problem löste du?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Smithers, har kört en hel del med en kompis som har en RMK 900 och som du säger så har många gånger min lill-summit få ge sig när RMK'n bara tuffat vidare.
Har dock lärt mig hur det funkar och planerar körningen därefter, fast det skulle inte göra ont med en Etec 800 ;)

RevMan, har ett Cudney v-kit liggandes som jag hade tänk montera efter service, hoppas på underverk om man ska tro på allt man läst om det :D

Beretta, den som väntar på nåt gott ;) ...Har själv en del som aldrig behagar dyka upp:sad2:
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
provade en etec 800 idag sjukt bra gassvar inte alls som "lill"motorn 600 :D hade man inte beställt en polaris prormk hade det fan blivit en freeride 800 verkar vara asgrym
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Rivarna kom idag.

Jättefina.

Synd bara att beskrivningen som följde med inte var så bra. Vad ska man tänka på innan man börjar borra så det blir rätt på en gång?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
provade en etec 800 idag sjukt bra gassvar inte alls som "lill"motorn 600 :D hade man inte beställt en polaris prormk hade det fan blivit en freeride 800 verkar vara asgrym
Vad har du fått för pris på Pro RMK'n? Halvsugen på att testa annonsera ut summiten till förmån för en 800:a till hösten :)

Rivarna kom idag.

Jättefina.

Synd bara att beskrivningen som följde med inte var så bra. Vad ska man tänka på innan man börjar borra så det blir rätt på en gång?
Behövde bara borra ett hål, det andra fanns sen tidigare...
Så här har jag monterat.

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
OK, hålet för skruven+bult du borrat?

Ska det vara i nån vinkel eller så för att funka?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Hmm, borde vara det hålet? ...minns inte riktigt :)
Jag bara la dit spacern och markerad genom den och sedan borrade..

Var mm ifrån att köpa SLP PP idag, tur att jag kolla i plånkan innan jag slog till :worried:
 
R

RevMan

Hej RevMan.

Kan du utveckla lite för en som har tummen MITT i handen :D

Vad har du gjort? Och vilket problem löste du?
Jo såhär. Orginal så tycker jag att summiten tomvarvar för mycket. tex. 6000varv i 30 km i timmen och den växlar inte utan varvar bara mer och mer.
Och när man trycker in gasen så känns det som att motorn först varvar upp fullt och sen så växlar variatorerna upp. Så jag bytte till en helix med brantare vinkel 44grader istället för orginal som börjar på 41grader och övergår till45grader. Efter det så tyckte jag att känslan blev en helt annan, man styr accelerationen med tummen istället för motorvarvet. Tyvärr hann jag inte testa detta speciellt mycket då det kom en kund som skulle ha en summit samma dag annars fick det va så den blev såld.
Så jag kan ju inte svara på hur den håller varvet vid klättring tex.
en helix kostar ca1600 och är ganska krånglig att byta på 2010rna, jag fick bygga ett eget specialverktyg.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tack Rev Man.

Du har en poäng i det du skriver.

Tycker faktiskt att min varvar 5000/6000 innan det händer någonting.

Skulle vara fint att kunna utnyttja mer av registret.

1600:- kan det absolut vara värt.

Vad är det som är krångligt att byta/få lös vid en sådan operation?

Vilket verktyg har du gjort?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ber om ursäkt för inhopp, här finns en instruktion,http://www.youtube.com/watch?v=YWNvfHNH4Go&feature=related

Tar ca 1 h första gången och sedan går det på 30 min
Det du behöver är ett hemmagjord verktyg för att komprimera fjädern tillverkad av en m10 gängstång, lite mutter och brickor samt en stadigare plasttub i rätt dimension.
Dessutom Torx 40 samt en momentnyckel , lite loctite samt en värmepistol.

Helix blir billigare att beställa från N/A, runt 100 USD om du inte vill ha en justerbar från shockwave för 250 USD http://www.shockwaveperformance.com/



Håller på gräva i detta och kanske det blir en beställning till nästa säsong.

Behöver du specialverktyget så har jag en hemmagjord som fungerar bra och även torx 40 samt momentnyckel och en enkelt skriven instruktion med bilder, holler if you need it.

Vill man byta med sekundären kvar i maskin så måste man byta bultarna från Torx till specialhärdade sexkants, finns också over there för lite dollar har jag sett 70-80 dollar nånting

Innan du slantar upp för en ny Helix, kolla om någon runtomkring har en du vill pröva, testmontera och kör några timmar så du vet att det är rätt, brukar också gå att låna några olika från ÅF för test då denne vill att du ska bli nöjd med maskinen efter ditt sätt att köra
 
R

RevMan

Det är ett annat tillvägagångssätt på 2010 och därmet ett nett verktyg. Den nya axeln har inga invändiga gängor så man måste ha ett verktyg som klämms fast på insidan.
Jag byggde ett eget verktyg men jag har det på jobbet så jag kan tyvärr inte ta nån bild på det. Men jag slipade en aluminiumkona som klämmer fast en bit kylarslang på insidan och en gängstång genom det.http://www.c-tpowersports.com/2010QRS_Tool.html Såhär ser ett eftermarknadsverktyg ut lägg märke till hur den klämmer fast på insidan. Vet inte om orginalverktyget har kommit från BRP än.

Mitt eget verktyg är inte alls så förfinat som detta och inte heller lika lätt att använda men det fungerade
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack för all info RevMan, kan vara bra att ha till hands när man får tummen ur och montera v-kittet :)
Man klarar alltså inte monteringen utan verktyget du länkar till?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tack för all info RevMan, kan vara bra att ha till hands när man får tummen ur och montera v-kittet :)
Man klarar alltså inte monteringen utan verktyget du länkar till?
Är det en Helix du ska montera?
 

hogby

Medlem
4 jan 2007
8
0
1
Det går att ta isär och sätta ihop sekundären utan nått specialverktyg..
Allt du behöver är 4st m8 bultar, typ 100mm långa och ett gäng m8 muttrar..
 
Last edited:
R

RevMan

Jag gjorde mitt specialverktyg för att sekundärfjädrarna är så påass långa att det finns risk att man skadar gängorna i helixen om man inte pressar ihop den. Och enda sättet att sätta press på 2010 är ett verktyg som kläms fast inuti axeln eller att byta ut bultarna mot långa dito och sakta gänga ut den med muttrar som hogby skriver.
Har varit pappaledig i två veckor så jag vet inte om BRP har börjat skicka ut verktyget till ÅF.

Ett tips till. eftersom torx skruvarna som håller fast helixen är belagda med scotchgrip (loctice) så bör man värma skruvarna rejält innan man lossar dom. Jag brukar värma med gasol på skruvskallen i 1 till 2 minuter.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Nu har det börjat hända lite...

Svart huv
Isrivare
Tagit bort dekaler
 
R

RevMan

Var ner på jobbet idag och på arbetsbänken stog det nya verktyget. Tyckte inte om det men de flesta ÅF bör ha fått det nu.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är ett annat tillvägagångssätt på 2010 och därmet ett nett verktyg. Den nya axeln har inga
Då får man uppgradera "the tool " till nästa år, har sett den där typen av klämhylsa för invändiga rör någonstans så det är säkert hyllvara för en 50-lapp, frågan är bara var f n jag sett den?
Visst är det snyggt med kittet från Powersports men 200 US för material värt max 25 är lite onödigt, roligare att göra själv dessutom