Summit 600 -10, operation förbättring!

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Härligt! Vi har ju ingen snö än så man får nog vänta ett tag innan man får testa riktigt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Äntligen har jag fått tummen ur :)
Monterade SLP-skidorna, v-kittet och quickconnecten till krängningshämnaren idag i ett garage utan takbelysning men med väldigt gott sällskap :)
Har inte hunnit testa så mycket men det kändes som om det blev stor skillnad till det bättre med Slp'sen. Har ej hunnit köra nåt efter mont. av v-kittet, får testa efter nyår när man kommit hem igen.
Bjuder på lite usla mobilbilder tills vidare...

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Hej!

Har kollat igenom den här tråden flera gånger, och man blir mer och mer sugen för var gång man tittar :)
Just nu har jag en kortbandare, men är sugen på en pudermaskin till nästa vinter.

Funderar på att skaffa en Summit 600 E-Tec, precis som du och Beretta har :)

Min ekonomi är väl inte på topp för några större modifieringar efter ett köp, då jag fortfarande studerar och inte har fast inkomst.
Men vad skulle ni rekommendera i första hand att göra på skotern, för att få ut så mycket som möjligt av den?!

Tackar för svar!

Hälsningar
Christofer

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Roligt att du gillar tråden :) Tycker Summiten är ganska komplett redan från fabrik. Det första jag gjorde med min som gjorde stor skillnad var att täcka igen hålen vid vänster fotholk för att slippa all snö som hamna på remmen :(
Sen tror jag att grejerna jag monterat nu (SLP-skidor, V-kitt och QD till krängninghämnaren) gör stor skillnad. Tyvärr har jag inte hunnit testa än pga arbete, väder och avsaknad av snö :(

Lycka till med ditt köp! Tror inte du kommer att bli missnöjd :)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Det låter som ett väldigt bra betyg :)
Synd bara att du inte hunnit testa allting än "på riktigt" :(

För mig som är dåligt insatt i eftermarknadsprodukterna, vad gör V-kitet och QD för skillnad?
Skidorna vet jag redan hur dom funkar, då jag har sådana på min kortbandare.
Det är som natt och dag till skillnad mot originalskidorna..!

Tack så mycket!
Har läst mycket gott om den, och när man får läsa fler recensioner av dom som äger en, som t.ex du, så blir man ju ännu mer sugen och säkrare på sitt framtida köp :D
Tror det skulle bli en perfekt "första-skoter" för mig som vill utvecklas inom friåkningens värld :)

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Såja! Då har jag äntligen fått prova allt nytt ...förrutom quickdisconnecten till krängningshämnarn :( ...glömde koppla lös den i all stress :sad2:

Tog in skoter på jobbet idag för att justera toppvarv och remhöjd. Passa på att plocka bort plasten från variatorskyddet och montera GPS-hållaren när jag liks var i farten :)
Sen äntligen var det dags för en liten provtur, vilken skillnad!!
Kanonnöjd med Cudneys variator-kit, växlar perfekt och en jäkla backshift mot org. Kändes som en riktig ledräcer ;) Dock får jag vänta ett tag innan jag har möjligthet att se om v-kittet kommer till sin rätta i riktig djupsnö.

Lyckade, som vanligt, glömma kameran så det blir fler dåliga mobilbilder...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
få gånger ja tänker att ja vill ha en summit 600, men nu VILL ja verkligen ha en summit 600..

Last edited:

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Hoppas man kommer få se skotern live i vinter nu då! Ta med dig Johan (om han nu har tid) och he er upp hit!
Skulle verkligen vara trevligt med en liten tur till Arvidsjaur. ...Gruvar mig bara för hur min lill-maskin ska hinna med era monster ;)

Johan har ju sina ledigveckor så det kanske går att ordna nåt så det passar honom?

Här är min. Tycker om att det är en "clean look"

*Bild*
Nice, blev bra mycket snyggare utan dekalen på tunneln! Har du bestämt dig om det blir nåt byte?

få gånger ja tänker att ja vill ha en summit 600, men nu VILL ja verkligen ha en summit 600..
Helt OK skoter faktiskt. Liten,lätt och billig i drift men ibland saknar den det där sista i motorn :(

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ja, jag vet inte om det blir byte.
Den går bra, tar ingen rem, soppasnål, luktfri, lättkörd, snygg, lättstartad, fjäderlätt...
Men är det 120cm lössnö på hög höjd, får du hålla full gas mest hela tiden.
Fast det är ju MYCKET sällan jag kör i sånt före, men det hände i helgen.
Då ser man vad de starkare och längre 800:na klarar bättre än min 600:a (800 XRS-10 + M8 HCR-11)
Klart som fasen man blev sugen på en 800:a när man blev ifrånåkt :(

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Ja, jag vet inte om det blir byte.
Den går bra, tar ingen rem, soppasnål, luktfri, lättkörd, snygg, lättstartad, fjäderlätt...
Men är det 120cm lössnö på hög höjd, får du hålla full gas mest hela tiden.
Fast det är ju MYCKET sällan jag kör i sånt före, men det hände i helgen.
Då ser man vad de starkare och längre 800:na klarar bättre än min 600:a (800 XRS-10 + M8 HCR-11)
Klart som fasen man blev sugen på en 800:a när man blev ifrånåkt :(
+1, har samma dilemma som dig ;)

Var och körde en sväng i helgen och upptäckte en sak som jag blev jäkligt glad för!

Har haft problem tidigare med att när jag legat på halvgas och sedan tryckt gasen i botten så har skotern funderat lite innan det hänt nåt.
Jäkligt störrande om du är och kör där det är mycket snö och man behöver allt som motorn kan ge :(
Detta fel verkar som bortblåst nu efter monteringen av v-kitet. Skotern reagerar direkt så fort man rör gasen!

Sen en liten lustig sak med skidorna, upplever skotern som lite "tippigare" i kurvor än med org. skidor (kör med skidorna i smalaste läget.
Är det nån som upplevt samma lr är det bara inbillning?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Gratulerar till den absolut bästa tråden jag läst någonsin.. Skoterbyte blir det till nästa säsong. Efter att ha läst det här lutar det åt en Summit 600.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack! Såna kommentarer värmer! :becky:

Tråkigt nog så händer det inte så mycket på moddningsfronten...

...Dels så lider jag av idé-torka sen har jag lite beslutsångest angående Summit'ens framtid :)

Kommer iof en uppdatering med lite kolfiber framöver om det går som jag tänkt :cool: