Skotertips?

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Hejsan! Nu när vintern kom så köpte jag mig en skoter. Utan att veta vad jag köpte kan man säga.. Lynx rave 800 -01. Skitnöjd, imponerad över draget i den.. sen började saker paja, först dragstarten. Sen köpte vi oss en repsats, och då pajade den igen.. Denna gång så drog vi igång den ändå. via "svänghjulet"?.. INTE smart.. Alla små delar smälte till små bollar, metallbrickan där inne knuggla sig in till linningarna och slog sönder dom..= ingen tändning, börja meka! Tillslut fick vi ihop det.

Frågan här är, jag vill sälja denna. Köpa mig en hållbar skoter, långt band men fortfarande smidig.. Vad säger ni? vad finns det? Är fyrtaktare bra?
Jag vill ha något som håller, men också en som man kan leka med. Hopp, "boondockning"? osv.

Tacksam för svar! Mvh Noel
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Gällande kvalité på skotrar så är det viktigt att veta en sak; ALLA skotrar går sönder!

Det bara är så. Skillnaden ligger i hur mycket de går sönder och hur ofta, samt hur allvarliga fel det är.

En säger sig själv att en skoter som inte är underhållen på rätt sätt går sönder lättare, en skoter som är hårt körd, har kortare serveiceintervall osv.

Sedan om du köper en 4-takt eller 2-takt, tror jag spelar mindre roll.
Kom ihåg att det oftast inte är fel på skotern, utan det är kunskapen om skotern och service och underhåll som det brukar brista.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hejsan! Nu när vintern kom så köpte jag mig en skoter. Utan att veta vad jag köpte kan man säga.. Lynx rave 800 -01. Skitnöjd, imponerad över draget i den.. sen började saker paja, först dragstarten. Sen köpte vi oss en repsats, och då pajade den igen.. Denna gång så drog vi igång den ändå. via "svänghjulet"?.. INTE smart.. Alla små delar smälte till små bollar, metallbrickan där inne knuggla sig in till linningarna och slog sönder dom..= ingen tändning, börja meka! Tillslut fick vi ihop det.

Frågan här är, jag vill sälja denna. Köpa mig en hållbar skoter, långt band men fortfarande smidig.. Vad säger ni? vad finns det? Är fyrtaktare bra?
Jag vill ha något som håller, men också en som man kan leka med. Hopp, "boondockning"? osv.

Tacksam för svar! Mvh Noel
Om jag har förstått dig rätt så var det bara magnapullen som gick sönder och sen åkte du på en massa extra skruvande pga mekmiss. Sen blev du less att skruva. Har jag rätt?

Alla gör misstag. Det är inte frågan om det. Men om du hade köpt en ny magnapull för nån hundralapp så hade du bara behövt skruva i 3-4 skruvar för att få lös den och kunnat bli klar på cirkus 20 minuter.

Jag hatar också att skruva men du verkar ha gått en omständlig väg för att laga grejerna. Och jag förstår att du är förbannad. Men en mekmiss är en mekmiss och du borde nog ta nya tag istället.
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Jo, jag åkte på en hel del extra mekande, men efter vad jag har hört så är inte "serie 3" rotax motorerna någe kul heller.. jag vill ha en skoter som håller! Som har längre intervaller mellan kollarna. Är Yamaha något att ha?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
yamaha har bra motorer men inge annat typ är bra. tunga,går väl inte så bra utanför leden men skottsäkra motorer
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Har du någonsin testat en yamaha, isånnafall vilken?
Vad är det som är dåligt då? går allt sönder eller varför är det dåligt?

yamaha har bra motorer men inge annat typ är bra. tunga,går väl inte så bra utanför leden men skottsäkra motorer
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Jag har läst en hel del om att rotax serie 3 motorerna är det en hel del pill med.. sen kan man tänka ut att 140 hk på 800cc. Det slits snabbt..:worried:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Lyssna inte på den här i*ioten. :hahaha:

Om nu Yamaha var så jävla dåliga, varför skulle folk köpa dem? :push:

Och du, kvalité väger. :hello:
aah om du vill ha en yamaha som är lätt körd i djupsnö och inte nån super mountain maskin så är nog phazer mtx den som gäller:p t.o.m den korta går skitbra i djupsnön:eek:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Lyssna inte på den här i*ioten. :hahaha:

Om nu Yamaha var så jävla dåliga, varför skulle folk köpa dem? :push:

Och du, kvalité väger. :hello:

nog går yamaha ganska bra nog men då man kör fast så är det fan inte kul. när jag var vid en sjö förra året så var det en med en yamaha trurbomatat, kommer ej ihåg va det var för nån, och han for då och klättrade lite i backarna runt den där sjön då och sen var han tvungen att stanna för ett träd ocg backa ner och när han kommit ner så körde han fast ganska ordentligt. då kom morbror med yetin och stannade brevid och skulle hjälpa men det tog ändå ganska länge innan han kom lös med den.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
måste bara säga HAHA!...:stupid:

Fastna gör väl alla mer eller mindre..

EDIT: vad är det som går sönder då?
nog går yamaha ganska bra nog men då man kör fast så är det fan inte kul. när jag var vid en sjö förra året så var det en med en yamaha trurbomatat, kommer ej ihåg va det var för nån, och han for då och klättrade lite i backarna runt den där sjön då och sen var han tvungen att stanna för ett träd ocg backa ner och när han kommit ner så körde han fast ganska ordentligt. då kom morbror med yetin och stannade brevid och skulle hjälpa men det tog ändå ganska länge innan han kom lös med den.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
måste bara säga HAHA!...:stupid:

Fastna gör väl alla mer eller mindre..

EDIT: vad är det som går sönder då?

ja man kör fast men det var på plan mark och inte en s mycke snö plus att det var turbo på den så den borde skotta ganska bra. jag har alldrig skrivit att dom tacklar men att dom är tunga att köra fast med för det är dom.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Skit samma vad det är för skoter, alla kör vi fast några ggr på en säsong oavsett vad det är för skoter, men visst vissa är lättare att "lyfta" löst än andra så är det bara...
sen så kommer du få skruva lite grann oavsett vad du köper för skoter om du köper begagnat (mer eller mindre), kan vara 1 skruv eller 20 spelar ingen roll... repa din lynx är mitt tips för det är en kanonskoter om du bara sköter den o inte "bonnlagar" saker bara för att den ska funka för stunden, för det slutar alltid med dyra reparationer som du tyvärr märkte om man inte kan vänta ett par dagar på "riktiga" grejer...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo, jag åkte på en hel del extra mekande, men efter vad jag har hört så är inte "serie 3" rotax motorerna någe kul heller.. jag vill ha en skoter som håller! Som har längre intervaller mellan kollarna. Är Yamaha något att ha?
Men ge dig. Sluta fulfixa dina grejer så kommer du inte att ha problem. Eventuella konstruktionsmissar kommer statistiskt sett att hända dig var tredje vinter eller så. Dessutom var det där inget rackel du just upplevt utan ett handhavandefel. Rotax har faktiskt riktigt bra magnapuller.

Och alla andra ska sluta att gnälla om att han ska köpa yamaha.
Det ska han inte. Punkt.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Men ge dig. Sluta fulfixa dina grejer så kommer du inte att ha problem. Eventuella konstruktionsmissar kommer statistiskt sett att hända dig var tredje vinter eller så. Dessutom var det där inget rackel du just upplevt utan ett handhavandefel. Rotax har faktiskt riktigt bra magnapuller.

Och alla andra ska sluta att gnälla om att han ska köpa yamaha.
Det ska han inte. Punkt.
Haha. Bra att du bestämmer åt han då. :eviltongue: Låt han avgöra sitt skoterköp själv, jag kommer med råd, du med bestämmelser. :mmph:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
håller med repa din lynx ordentligt. en kanonskoter är det. men nog får du köpa en yamaha om du vill köra fast där en gammal jag lång tar sig så