Mach Z Hjälp! första skotern

7 feb 2010
10
0
1
Sandviken
:hello: på er!

har en liten fråga,
är just i färd med att köpa familjens första
skoter.
men jag är lite kluven och vänder mig till er erfarna skoter förare
för att få lite råd och tips!

Jag vill ha en skoter som orkar dra en tung familj på pulka
2 barn 1 vuxen och en hund + massor av packning

jag vill även ha nåt sportigt när jag lämnar familjen hemma och drar ut med kompisarna,
man behöver inte köra fort för att man har en vass motor, men
det är väl som med sportbilar som kör sakta,
man vet att det finns pulver under huven och det vet alla omkring också!

Men hur funkar Mach Z -96 - -99
som familjeskoter ?
det var nån som sa att den kommer brinna upp om jag smygkör.
och hur går den där det är osladdat ? eller i lite okörd terräng ?
nåt säger mig att Mach Z är för sjö och stora sladdade betal leder.

Undrar också om det är som min vän säger att den gräver ned sig direkt pga. kort band ?

så nån som har en Mach Z och pulka efter ?
är det dumt att köpa en vätske kyld istället för fläkt ?

vore mycket tacksam om ni skrev ned så mycket info ni kan om just Mach Z runt -96 upp till -99

skillnad på 780 Och 800

bensin förbrukning ?

kan man sätta på en fläkt på en sån ? osv osv!
är det bara att glömma familj och pulka ?

tack på förhand :becky:

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Allt är möjligt har själv dragit pulka mm efter z o f3 men är du ovan glöm det,kommer bara att bli jobbigt för dig,satsa på en halvlång 4taktare o du
kommer att slippa en massa krångel.En gammal Z till en nybörjare låter som problem för mig !

7 feb 2010
10
0
1
Sandviken
Jasså, du tror det kan bli problem,
låter inte som nån hit för mig!

vad är den jobbiga biten ?
skruvandet eller tyngden på skotern ?

gick ut på blocket och kikade lite!
fasen 4 taktare var i en lite annan prisklass än jag tänkt *ler*

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
En Mach Z är inget jag skulle rekommendera för något annat än ensamkörning på sjö/led.
Tung, dålig org. matta, törstig.
Satsa istället på en Summit 583 eller 600 eller ännu heller en Renegade 600/800. Du kan hitta en för 25-35' på Blocket.
Har kört Mach 1 en massa år och det är kul men anv.omr är begränsat.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om man kollar i samma prisklass å du vill ha en allround skoter!!!
Renegade 700 eller 800...
Rmk 6-7-800
skidoo grand touring 6-7-800

skulle satsat på en Renegade ja,bra å dra med efter lederna,går hyffsat i snön,sen kan du leka lite med dom också om du inte är byggd som en räka :)
Mach Z e ju som en korsning mellan sjunkbomb och missil e ingen hitt att köra i djupsnön,hyffsad tung efter leden men de e en vanesak=defenetift ingen första maskin och sist men inte minst hyffsad törstig men de e ju stor motor

7 feb 2010
10
0
1
Sandviken
det e alltså helt kört med mach z
som familje skoter ??

nyfiken ändå,
hur går den med pulka över lag ???

och om man ska åka i åre fjällen med pulka, vad ska man då ha för skoter

lite fel sida av forumet, men hur är yamaha venture 700 i olika terränger ???

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
köp en ski-doo summit 583 hyffsat bra att köra med grymt rolig och lätt körd går bra i snö man tar sig vars man vill men den är dermot ganska tung och tungstartad

eld7

Välkänd medlem
24 jan 2010
110
0
16
Har haft en lt mach z -98 helnöjd drog inte så mycket pulka själv. Men han som köpte den sa att det var den enda skotern han haft som gick 160 med nila pulka bakom:hmmmm:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
det e alltså helt kört med mach z
som familje skoter ??

nyfiken ändå,
hur går den med pulka över lag ???

och om man ska åka i åre fjällen med pulka, vad ska man då ha för skoter

lite fel sida av forumet, men hur är yamaha venture 700 i olika terränger ???
yamaha venture,klockren familjeskoter,går bra, tar dig vart som helst och dom låter ju så gott,e inge speciellt att åka skoter i årefjällen går nog med vilken som helst :)

7 feb 2010
10
0
1
Sandviken
tack snälla ni för all hjälp,
har kikat på alla modeller ni uppgett här,

och tack för senaste kommentaren, kul med
uppgifter som skiljer sig från mängden.

ni e grymma på skoter!

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Köp en Mach Z 800 LT den tar sig bra om du kan köra! Jag har inga problem att ta mig fram i djupsnö, kräver lite mer av föraren än en summit men det är roligare! Pulka är inga problem att dra heller då den är stark som en oxe!

Så köp dig en Mach z LT!

Le(a)d Sled

Medlem
19 feb 2010
6
0
1
Mora
Satt i precis samma sits som du, hur komb fam-skoter och en "papa toy"? För mig blev svaret enkelt, Mach z lt 780 -96. Funkar klockrent att köra ut familjen på korvgrillning med samt lite kul att lätt dra en "ungtjoppe" på nyskoter efter leden när pappa är ute själv :becky: Org vill den gå lite varm vid långsam körning men jag har monterat isrivare och med det försvan problemet. Generellt är jag mycket nöjd med skotern, dock finns lite saker jag vill upplysa dig om

1) ski-doo och lynx är generellt sämst på att hålla reservdelar till gamla skotrar. Har upptäckt att Mach z 780 bla har följande "hard parts": insugsgummin (torrspricker, dock inte lika ofta som nyare ski-doo men ändå) och oljepump. Själv köpte jag pump från al's snowmobile i staterna och har hittat att det går att modifiera gummin från vissa nyare ski-doo. Betr pumpen så har dom som jag förstått det egenheten att dom ger för mycket olja när dom blir gamla och dåliga.

2) lössnöegenskaperna är lite ubåt jmf med nyare koncept, dock hjälper lt + bredare skidor upp

3) boggien på 780'n är fullkopplad och därmed jättebra för dragrace men sämre på led, anv njurbälte :blink1: ...dock är det bättre att byta till SC-10 boggie eller liknande eller satsa på nyare skoter (780 -96 var sista med fullkopplade SC-7 vill jag minnas)

Sammantaget kan jag säga att om du inte har nått emot att leta delar på nätet och gillar en motor med tryck, välj en Mach z lt + isrivare