Lynx ranger vs Ski-Doo Back Country

grop

Välkänd medlem
Vad är det för skillnad på dessa maskiner mer än namnet? då tänker jag från årsmod 07/08(/09?) Är det någon skillnad på ski-doo och lynx nu mera?

Börjar fundera på att skaffa en till nästa säsong. Vad är att tänka på på dessa maskiner. har riktat in mej på Lynx 550:n då de inte står så högt i pris. Vill ha en maskin som tar sej fram bra och inte är för stor och klumpig då man själv inte är den grövsta modellen och kör man fast så vill man kunna få den från platsen utan att vänta till våren.
Ski-doo:n verkar ju kunna vara lite billigare i vissa fall. Vad beror sånt på? jag själv känner inte så mycket för ski-doo. Lynx tilltalar mej mer.
Men är det inte mer än dekalerna som skiljer så får man väll byta dekaler :blink1:

EDIT: Har nu sett att lynx en också heter Adventure, så nu är jag ännu mer förvirrad.

Last edited:

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Har en Backcountry, gått ungefär 400 mil och funkar felfritt.
Den tar sig riktigt bra och är lätt att manövrera i snårskogen :)
Det stämmer som henkep sa att ski-doon är 345 och lynxen är 396 lång.

Kanske inte den finaste skotern men RF-chassiet är väldigt trevligt att köra!

grop

Välkänd medlem
Sedär ja! Nu vaknade ni till. Tack för det.

Då är det lynxen jag ska rikta in mej på då jag har fastnat för långbandare. Framkomligheten i snårskog verkar ju kunna vara bra då de inte är så breda. Men att den saknar lågväxel så blir jag lita tveksam. Någon som sett det som ett problem vid smygkörning? Har tidigare bara kört i snårskog med skotrar som har lågväxel. Nöter man inte mycket på remmen och får avsaknad av vrid/moment?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sedär ja! Nu vaknade ni till. Tack för det.

Då är det lynxen jag ska rikta in mej på då jag har fastnat för långbandare. Framkomligheten i snårskog verkar ju kunna vara bra då de inte är så breda. Men att den saknar lågväxel så blir jag lita tveksam. Någon som sett det som ett problem vid smygkörning? Har tidigare bara kört i snårskog med skotrar som har lågväxel. Nöter man inte mycket på remmen och får avsaknad av vrid/moment?
jag kör mycke i skogen och smyger fram och inte går det nå mycke remmar. ibland far jag ut med en hemmabyggd pulka efter rangern, och den har inte lågväxel. ska tilläggas att den där pulkan går tungt som attan, inga plastbelag eller något så den går tungt

Cathastrophix

Aktiv medlem
1 apr 2006
62
0
6
Rangern har lägre utväxling från -08 och framåt (17/45) -07 hade den 19/45.
-07:an har bättre backspeglar, 99 cm spårvidd, bättre dämpare (HPG), passagerarhandtag och Camoplastskidor.

-08 och framåt har rutmonterade backspeglar, 81 cm spårvidd, MC dämparna och ADJ skidan (saknar passagerarhandtag, sitter bara en rem runt dynan).
Rangern har bukskydd och A-armsskydd som standard.

Jag hade en -07 innan och kör nu en -09. Ingen ledsmiskare, men riktigt rolig i ospårad terräng.

Adventuremodellen på RF-chassiet har 345 matta och passagerarhandtag som standard.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag kör mycke i skogen och smyger fram och inte går det nå mycke remmar. ibland far jag ut med en hemmabyggd pulka efter rangern, och den har inte lågväxel. ska tilläggas att den där pulkan går tungt som attan, inga plastbelag eller något så den går tungt
nu glömde jag skriva att det är en ranger 00:a. förlåt om jag råkade lura er men hoppas inte det gör nå

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Det går bara fint att smyga runt i skogen med den!
Men... 550 tar ju bra mycket soppa också :(

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ja tycker inte dom tar så värst mycke soppa ändå för dom går ju gode hårt upp till 80km/h...
men dom nya 550 tar 3-4dl mindre per mil...

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
ja tycker inte dom tar så värst mycke soppa ändå för dom går ju gode hårt upp till 80km/h...
men dom nya 550 tar 3-4dl mindre per mil...
nya 550? vilka menar du?
Bränsleförbrukningen varierar mycket på hur man kör. Körde med min bara på leden idag och den tog 2.1-2.2 liter milen. Men plågar man den i en meter puder så tar den rätt så mycket faktiskt.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
nya 550? vilka menar du?
Bränsleförbrukningen varierar mycket på hur man kör. Körde med min bara på leden idag och den tog 2.1-2.2 liter milen. Men plågar man den i en meter puder så tar den rätt så mycket faktiskt.
enligt Traktor City i Pite så sa dom att den skulle ta 3-4dl mindre än den "gamla", men de var en GTX 550 -10, och enligt försäljaren så var de så...

men vi har en GTX 550 -06 och ja tycker den tar lite soppa för att vara så pass mycket att köra...

men när pappa körde från Svensbyn (ca 1,5 mil från Piteå) och till Långträsk så tror ja den tog 1,7 L/m och då körde han bara led och normal ledkörning...
så ja tycker den har bra bränsleförbrukning för att vara just den motorn.

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
enligt Traktor City i Pite så sa dom att den skulle ta 3-4dl mindre än den "gamla", men de var en GTX 550 -10, och enligt försäljaren så var de så...

men vi har en GTX 550 -06 och ja tycker den tar lite soppa för att vara så pass mycket att köra...

men när pappa körde från Svensbyn (ca 1,5 mil från Piteå) och till Långträsk så tror ja den tog 1,7 L/m och då körde han bara led och normal ledkörning...
så ja tycker den har bra bränsleförbrukning för att vara just den motorn.
Tror inte man kan lita speciellt mycket på vad återförsäljarna säger om förbrukningen... Dom vill väl bara att man ska köpa nyare års mod så dom får sälja, genom att säga att de nyare har lägre förbrukning osv...