tips ang boggie dämpare rx1!

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
Hej!
har en rx1 med pro-action boggie och nu börjar dämparna ge upp tror jag. det liksom klapprar när jag kör på dålig led.
Funderar stark på att köpa engans bakre dämpare och renovera den främre. eller ska jag byta hela boggien från någon annan maskin och isf vilken?
Vill gärna ha tips o förslag.
mvh

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Stoppa dit en monoshock istället. Kör på engans annars. Kart micke har stoppat en arctic cat boggie på sin... tror han är nöjd. Vore ju fett med en PPS boggie från lynx...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det kan också vara att bussningarna är slut i boggien. De verkar vara gjorda i någon vek plast.

Lyfta ur boggien och ta lös dämparna, det är först då du känner hur glappt det är.
Jag bytte alla bussningar och monterade in 6 extra smörjnipplar och då blev det tyst.

Bytte sedan till Arctic-boggie och jo, jag är fortfarande nöjd med bytet, såhär 500 mil senare.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tips till er som drar tungt lr har lagt några för många öl om magen.. MEN som söker ett billigare allternativ till pro-action boggien.

Köp dämparen från Vikingen m. pro-action boggie.
Är en oljedämpare men med grövre fjäder och gjord för att dra.

Testade de på farsans Venture med kannon resultat :)

Kostar c:a 1200kr hos Yamaha ÅF.

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
DET BLEV ENGANS BAKRE. OCH RENOVERING AV DEN FRÄMRE + ATT NYA BUSSNINGAR ÄR PÅ VÄG. ANG BUSSNINGARNA TROR NI ATT MAN KAN SVARVA DOM I ALUMINIUM ISTÄLLET FÖR PLAST? BORDE JU HÅLLA LITE BÄTTRE DÅ!

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Bytte sedan till Arctic-boggie och jo, jag är fortfarande nöjd med bytet, såhär 500 mil senare.
Jag funderar också på att byta boggie i min Mountain. Funderar på PPS 365,men de är inte gratis direkt..
Vad är det för AC-boggie du har i din?. Jag vill inte ha något kortare än 345,men 365 vore smutt!.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har en hederliga Pantera1000 boggie i min. Tycker den fungerar helt perfekt, speciellt då man kan spänna upp overloadsen då jag har frugan på eller då man sliter kälke.
En liten nackdel är att boggien inte är kopplad så skidorna tenderar att släppa från backen då man ger fullt. Många ser lite förvånade ut då en RXWarrior kommer på vändrullen, ingen vanlig syn. :)

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Overloadsen är bra,jag hade en Triple touring för några år sen som hade såna.Praktisk lösning.. Kanske inte rätt Boggie för mej om den reser så lätt,eftersom jag har Turbo.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
har fått för mig att ntcdata säljer oillite, kasnke ute å cyklar men bara å maila de

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Har en monoshockdämpare med vajer och reglage från en Rx warrior -07 med nya schimsningen. Renoverade den i slutet av förra vintern i fall någon behöver. Pm:a vid intresse.