gammal skoter med bra framkomlighet?

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
ska köpa en gammal skoter som tar sig fram bra i lös och djup snö.
vill inte ha nån bredbanndad pasarvagn om ni förstår vad jag menar.
tänker mig en långbandad smalbandare. typ et 340-t, hur funkar denna i snön? tips mottages tacksamt. max pris 10 000kr.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
ska köpa en gammal skoter som tar sig fram bra i lös och djup snö.
vill inte ha nån bredbanndad pasarvagn om ni förstår vad jag menar.
tänker mig en långbandad smalbandare. typ et 340-t, hur funkar denna i snön? tips mottages tacksamt. max pris 10 000kr.
Lynx 3900 är en het kandidat. Går mycket bra i snön och håller ihop bra.

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Yamaha CS 340! Bästa skotern jag haft på att ta sig fram i snön (iaf i skogen). Körde 8or runt de stackars bredbandarna (viking 3 och ST600). Dessutom hade den elstart och back :)

Fast det är inget fartvidunder, 70km/h i medvind nedförsbacken och solen i ryggen. Fast man får ju inte köra fortare än så ändå ;)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
köp en lång jag 4000 eller en 3000,e perfekt uppfyller alla dina krav.....
håller med till 100%. ingen äldre skoter går bättre ospårat än en jag lång. dom är omöjliga att köra fast med. där vi körde fast med en lynx 650 så tog sig lång jagen fram utan nå problem. fantastisk lössnöskoter, men efter leden näradödenupplevelse nästan, ingen komfort alls

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
om du ska ha en ET 340 så köp en ET 340 P för den är längst...

Senast redigerad av en moderator:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Lynx 250, 3900, Aktiv Karibo och liknande skotrar går riktigt bra i snö. Rota fram ett lössnö test från tiden då det begav sig så kan man se vilka som är bra.

bonkasen

Aktiv medlem
9 feb 2010
60
0
6
timrå
hejsan jag undrar om det är nån som vet om yamaha exciter går bra i lössnön och hur snabbt går den ungefär skulle vara kul att veta funderar på att köpa en sån :D:D

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sv: ýamaha exciter

nån som vet om det är en bra lek skoter ?:hmmmm:
nja en exciter är då inte särskilt bra nånstans. boggien på den är väl i det närmaste stum men som nybörjarskoter eller andra skoter så nog duger den till det nog. 570 har väl kring 70-80 hk. gode lite för den cc.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Som tidigare nämnts lynx gl 3900, kan även tipsa om aktiv panther lång, ockelbo 4500 och ockelbo 5000, dock har 5000 45cm bred matta.

gl 3900 har väl rotax 377 vad jag vet, ockelbo 4500 har rotax 447.
Har en 4500 själv och är otroligt nöjd, bland de smidigaste jag kört i skogen, pigg motor och rolig, har själv inte lyckats fastna med den än. kör mest i skog, ospårat, och i djup snö.
Panter lång har rotax 503 om jag inte minns fel, och vad jag hört bara väl omtalad.

Den roligaste skogssmygaren jag någonsin provat är en ockelbo poro från 84, enstånka på dryga 20hk, men så otroligt smidig, men vinglig som en enhjuling.

Skulle jag leta efter en till skoter i denna prisklass och detta syfte, skulle det bli en gl 3900, en panther lång eller en till 4500.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Har växt upp på en 4500 och en Ockelbo poro.
Om du lyckas köra fast med dom så har du gjort det bra!
4500 har som sagt hur långa matta som helst och är väldigt smal mellan skidorna. Inte att rekommendera om du ska vara mycket på leden.

bonkasen

Aktiv medlem
9 feb 2010
60
0
6
timrå
Sv: ýamaha exciter

nja en exciter är då inte särskilt bra nånstans. boggien på den är väl i det närmaste stum men som nybörjarskoter eller andra skoter så nog duger den till det nog. 570 har väl kring 70-80 hk. gode lite för den cc.
ok men om man gämför den med en skidoo tnt 340 från 70 talet är det bättre dämpning och går den bättre i lössnön tro ?? :hmmmm:

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Jag lägger min röst på en Aktiv Panther lång då motorn iprincip är odödlig, våran står det över 2000mil på mätaren på och den har varit död i många år och nu tagit isär föratt byta packningar och kolvringar endast föratt den började bli en aning trött men den gick fortfarande! Sen är den smal mellan skidorna så framkomligheten i skogen är grymt bra, men finns så många andra skotrar som är minst lika duktiga som t ex. 3900an!

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
LYNX GL 3900 det är en bra skoter som igentligen bara går ! håller på att montera en 25mm matta nu så får se hur den blir då :)

LYNX GL 3900 du blir inte missnöjd :)

grop

Välkänd medlem
Jag testade verkligen vad min Lynx GL 3900 Syncro -88 gick för förra helgen och helgen innan det. Han jag åkte med hade en Arctic Bearcat (lång och bred).
Vi skulle se om vi kunde köra efter kraftlinan en bit bort. Det var mycket uppför, nerför och på skrå. Dessutom är det mycket och pudersnö.
Så länge man bara lyckades få fart så var det inga problem uppför. Det enda jag skulle önska mej var lite högre kammar så man kunde skotta på lite bättre i lössnön. Ett par skidor som var lite vikta uppåt i bakkant så man kunde backa bättre. Skidorna skar ner sej så fort man behövde backa. Annars så var den suverän på alla sätt och vis. Där det var mycket skrå fick jag köra över först för att sedan skotta upp en väg till bearcaten.
Sista vändan slutade med ett haveri på bearcaten, men det är en annan historia.