ännu ett nytt fel på min zl

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
tjo förra veckan satte ja dit en ny primär variator och de funka väl bra å så men idag när ja va ute å prova att åka då börja sekundären töla så remmen hamna i botten och de där händer bara när det är mycke lös snö och ja åker å svänger och lutar mig men på hårt underlag händer de aldrig
nån som kan veta vad de är för fel?

mvh Morgan

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Vad betyder töla?

Det som händer när du kör i lössnö är att mattan spinner utan direkt nåt motstånd, vilket gör att sekundären växlar snabbt. Men när du släpper gasen eller får fäste igen så ska remmen kliva upp på sekundären igen. Är det det du menar, att den inte gör det?

Med remmen längst ner får du oerhört hög fart på mattan, i lössnö gör det ingen skillnad på skoterns fart eftersom du spinner, men på hårt underlag går det sjukt fort i det läget.

Lägg gärna en minut på stavningskontroll framöver, och prova även att använda punkt, komma och stor bokstav. Språkpolisande kommer aldrig vara populärt men i ditt fall är det seriöst svårt att få någon översikt vad du menar. Detta sagt i all välmening, du får fler och bättre svar om folk orkar läsa vad du skriver.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den växlar fullt ut dvs.... kommer inte ihåg hur de såg ut på dessa variatorer...men på vissa variatorer kan du spänna ihop skivorna med hjälp av en skruv som sitter på utsidan..annars känns de som att typ helixen är lös..eller att fjädern är av i sekundären....

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
it is das fjäder in das sekundär... xD
men spänn fjädern och sen far du och provar om de inte blir så stor skillnad så köp en ny fjäder...

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
tackar för svaren ;) har haft isär den nu å putsat å gjort de fint och spänt fjädern tror ja jag gjorde iaf haha. så ja va ute på en prov tur men inte riktigt bra blev så en gång till att inte variatorn går tillbaka men de händer bara när jag nästan ligger helt på sidan i vänstersvängar aldrig högersväng tycker jag är knepigt. går bra förövrigt om de är packat varvar lite dåligt kanske men +- 8000

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Lånar helt fräckt tråden lite för en relaterad fråga...

På min 2001 zl 550 så kan sekundären glida +-3mm på axeln. Skall det vara så, eller skall den sitta stumt?
(jag menar altså att den kan röra sig axiellt och glida på kilen och axeln)

mvh Novisen

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Lånar helt fräckt tråden lite för en relaterad fråga...

På min 2001 zl 550 så kan sekundären glida +-3mm på axeln. Skall det vara så, eller skall den sitta stumt?
(jag menar altså att den kan röra sig axiellt och glida på kilen och axeln)

mvh Novisen
Det ska vara så.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Blir väl idiotförklarad nu men för mig låter det som att sekundären går tungt och kärvar när den ska ihop igen. Är det helt galet?

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
när ja hade isär gick den lätt inge som kärva eller nått knepigt. de enda va väl att den glappa lite i dom så kallade lagren men de va ytterst lite.

ska försöka bättra på stavningen men skolan va aldrig min grej ;)

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
jo en grej till jag kom på. fjädern i sekundären den gör så att remmen åker upp igen eller har jag helt fel? för de hände att jag va tvungen dra lite i remmen så slog skivorna ihop så va de bara att åka igen.
men ja får skylla mig själv för att jag köpte en gör de själv skoter :D

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Stämmer. Det jag menar är att fjädern kan vara helt bra men att sekundären går tungt. Hur ser rullarna ut tex?

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej. dom tror ja är bra rullar lätt å inge ojämt slitet men är väl lite glappa om man vickar på dom. men en sak ja såg när jag tog isär var att den rörliga skivan va sliten där brickorna sitter. de var som att en bricka slitit in sig i skivan

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Om du plockar lös sekundären och lägger den ner och pressar isär den, hur känns den då? Fjädrar den tillbaks lätt eller måste du ge den hjälp på vägen?
Helst ska du testa ute för allt går lättare i trevlig rumstemperatur :)

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
har haft isär igen nu och allt går lätt kärvar inget och remmen kan de ju inte va för den är ny då ja satte dit primärvariatorn så va mer kan de va som jävlas:hmmmm:

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
kom att tänka på en sak inatt. kanske de är remmen är för kort eftersom den nya primärvariatorn har större skivor? fast då borde de ju kärva när jag åker rakt. nu kärvar de ju bara om de lutar lite vänster i vänstersvängar. är den nån mer som har nåra råd så är de bara att skriva :D