Turbo på Phazer?

Linkan12

Medlem
12 sept 2009
16
0
1
KOpparberg
Hejsan, jag har stora funderingar på att sätta på turbo på min yamaha phazer.
Men det är folk som säger att motorn är alldeles för "klen" så cylindrarna blir helt slut med turbon på, Foderna sjunker. Men det är bara vad jag har hört. Men då borde det väl hjälpa ifall man ställer ner turbotrycket på 0.6 bar typ ?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en kompis brorsa hade en phazer med turbo och den havererade 3 gånger på jäkligt kort tid men jag vet inte hur mycket den laddade. men den rasade då iallafall 3 gånger. kan nog vara så att 500 är lite lite att sätta turbo på, för visst är det 500: or på phazern

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
en kompis brorsa hade en phazer med turbo och den havererade 3 gånger på jäkligt kort tid men jag vet inte hur mycket den laddade. men den rasade då iallafall 3 gånger. kan nog vara så att 500 är lite lite att sätta turbo på, för visst är det 500: or på phazern
Jag är inte förvånad att du skriver något "dåligt" om Yamaha. :weird: Tycks ha massa kusiner och bruschor som har haft gördåliga Yamaha. :eyebrows:

Att sätta turbo på en liten motor är i regel mycket bra, liten förbrukning och mycket effekt. Under kontrollerade former, med undantag.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Sen är väl du en ganska stor motståndare till Yamaha i annars också? :)

Jag har inte hört att det ska vara några större problem med turbo på Phazer. Så länge turbon installeras riktigt av någon kan så ska det nog gå fint.

Edit; Puck tvåa

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag är inte förvånad att du skriver något "dåligt" om Yamaha. :weird: Tycks ha massa kusiner och bruschor som har haft gördåliga Yamaha. :eyebrows:

Att sätta turbo på en liten motor är i regel mycket bra, liten förbrukning och mycket effekt. Under kontrollerade former, med undantag.

nej men det var det som hände för han men det var kanske bara otur va vet jag. jag skriver bara det jag vet har hänt. jag har ju sagt att yamahas motorer är bland dom bästa som finns men att kanske en liten motor inte riktigt håller men det kan ju vara fel. som sagt jag vet ej hur mycke han laddade men det hände då.

ni som kör yamaha verkar bli sura om man ger yamaha kritik. yamaha har inte världens bästa chassie och boggie men bästa motorerna.

ja jag erkänner att jag är en ganska stor motståndare till yamaha

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Läste nyss Tikkas berättelse om när dom lekte med turbo på en phazer.
Felet verkar sitta på folks okunnande och alldeles för små hjärnor.
Än en gång så kan man inte förvänta sig att en 500cc motor på 140hk skall hålla när man matar full gas några km över isen.
Det mest imponerande var bromsningen på 160hk+ med 1 bar i laddtryck.
Jag tror iaf att en phazer turbo är ett roligt och bra alternativ till nytron, gasa dock med hjärnan samt skruva inte upp laddtrycket mer än nödvändigt än hur roligt det är.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Läste nyss Tikkas berättelse om när dom lekte med turbo på en phazer.
Felet verkar sitta på folks okunnande och alldeles för små hjärnor.
Än en gång så kan man inte förvänta sig att en 500cc motor på 140hk skall hålla när man matar full gas några km över isen.
Det mest imponerande var bromsningen på 160hk+ med 1 bar i laddtryck.
Jag tror iaf att en phazer turbo är ett roligt och bra alternativ till nytron, gasa dock med hjärnan samt skruva inte upp laddtrycket mer än nödvändigt än hur roligt det är.

ok jag ger väl mig då. är nog ganska mycke lättare än en nytro. och om man kan få ut 160 hk så räcker det då gott och väl

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
nej men det var det som hände för han men det var kanske bara otur va vet jag. jag skriver bara det jag vet har hänt. jag har ju sagt att yamahas motorer är bland dom bästa som finns men att kanske en liten motor inte riktigt håller men det kan ju vara fel. som sagt jag vet ej hur mycke han laddade men det hände då.

ni som kör yamaha verkar bli sura om man ger yamaha kritik. yamaha har inte världens bästa chassie och boggie men bästa motorerna.

ja jag erkänner att jag är en ganska stor motståndare till yamaha
Kanske är för att vi som kör Yamaha inte tycker att de är så jävla dåliga som du säger?

:focus:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
den finns ju många som kör med turbo på deras Phazer...
om du skaffar turbo så måste du byta ut lite saker oftare för de slits gode mycke mer med turbo...

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj!

Många spekulationer om hur Phazern är med turbo, jag äger en:eyebrows:

Har kört med turbo nu cirka 15 mil. Det har funkat bra. Laddar cirka 1bar. Skall sänka till 0,8bar enligt rekommendationer. Man måste vara jäkligt noga när man skruvar i dessa högteknologiska skotrar. Inte lämna något åt slumpen, det betalar sig i det långa loppet.

Vid montering av MCX-turbokit måste man vara väldigt nogrann med montering då allt rör sig i en skoter, rör, slangar ligger och nöter, dessutom är det snö, is och kyla och även en jäkla massa värme:cry:

Maskinen blir grymt rolig med turbo, den lyfter gärna på skidorna. Laddtrycket kommer linjärt. Kör för övrigt med HeavyHitters vikter 67g!

Lycka till!

Ett liv utan turbo, SUGER!