arctic f6 vs revo

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Hej nu har jag stött på ett problem jag har funderat på att köpa en ny maskin och så klart kommer frågan upp vilken maskin ska man köpa?
Avgör mellan en arctic F6 (04:a) eller en revo 600 eller 800

vad har man fördelar av någon av dem och nackdelar?
articen är lite billigare men frågan är om den hänger med i leden och om man sitter lågt på den(hade en lynx racing 99:A, samma körstil som på den)?:hello:


Tack på förhand stefan:becky:
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Lynx racing 99:a fy fan! Hade en sådan. Motorn var ju inte att lita på! det kostade nog mig 15.000 i rep på 100 mil.

Det är inte samma körställning på någon av dem då lynxen är extremt sittvänlig. Ska du leka mkt så skulle jag nog köpt en F6/F7 då det finns gott om reservdelar =) dock kan jag inte uttala mig om revo men jag gillar inte rotax...
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Någon av er som vet hur mycket det skiljer i försäkring för mig då? är 20 år sägs att 800 cc ska vara väldigt dyra i försäkring?
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Och precis som ni säger så har jag hört att arctic f6/f7 ska vara extremt snabba men vet även att genom tiderna så har alltid lynx haft bra fjädring och att dom alltid är bland dom snabbare i leden:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
F6an har inte dålig fjädring den heller och tror att en revo 800 får problem mot F6an efter led och utanför leden.
Soppa förbrukningen är dom ganska lika i.

Försäkringen kan vi inte svara på. Måste du själv ringa bolaget och kolla med själv.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har själv en Revo 800 och jag kan säga att den är galet rapp. Har den neddrevad 2 kugg och med vforce samt 44" matta. Nu är det första säsongen som jag har denna skotern men jag har bara hört andra prata gott om den (folk som själv har en) och jag har hört och sett att den går fruktansvärt bra och är väldigt lekvänlig, reser extremt lätt och är driftsäker.
Den drar ca 2.6 blandad körning och körställningen är sjukt trevligt med 6" styrhöjare.
Helförsäkringen på skotern är på nästan 10k om du reggar den på dig själv då skadestatistiken på folk runt 20 årsåldern är väldigt hög på just 800cc. Jag registrerade den på min mor och då landade kalaset på 3300:- ungefär, vilket jag inte tycker är så farligt då min förra 550f nästan var lika dyr.

Såg att tråden var några månader gammal men tänkte att jag skriver några rader iallafall om du inte hunnit bestämma dig än, tror inte att du får samma brutala maskin om du köper en F6! Tack för mig.

/Sam
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Har själv en Revo 800 och jag kan säga att den är galet rapp. Har den neddrevad 2 kugg och med vforce samt 44" matta. Nu är det första säsongen som jag har denna skotern men jag har bara hört andra prata gott om den (folk som själv har en) och jag har hört och sett att den går fruktansvärt bra och är väldigt lekvänlig, reser extremt lätt och är driftsäker.
Den drar ca 2.6 blandad körning och körställningen är sjukt trevligt med 6" styrhöjare.
Helförsäkringen på skotern är på nästan 10k om du reggar den på dig själv då skadestatistiken på folk runt 20 årsåldern är väldigt hög på just 800cc. Jag registrerade den på min mor och då landade kalaset på 3300:- ungefär, vilket jag inte tycker är så farligt då min förra 550f nästan var lika dyr.

Såg att tråden var några månader gammal men tänkte att jag skriver några rader iallafall om du inte hunnit bestämma dig än, tror inte att du får samma brutala maskin om du köper en F6! Tack för mig.

/Sam
(Ts har nog redan köpt skoter, men ändå)
Rave 800 från 05 har en del "problem", dålig framvagn (Man ska tydligen uppdatera den till 06'ans), dålig boggiedämpare(för mjuk), dessutom serie 3 motorn som har dem fettade vevlagren, och insugsgummina som är en förbrukningsvara på dessa, iallafall original, och billiga är dom inte ny.

2,6L enligt skoterbanken (?!), en 800 drar minst 3 liter milen om du inte ligger och meskör.. du för räkna med 3,5-4L blandad körning(upp till 5L ren lekkörning),

Och några 10 000 kostar inte helförsäkring, halv försäkring helår går på ca 2.500 på 800cc, skulle tro att helförsäkring kostar 45-5000 på sin höjd
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Han köpte en ski doo mxz 2004 sdi. krockad. Han betalade 26500 kr och lagade upp den för 3500 kr,
Blev en riktigt prisvärd maskin