Nätsladd de luxe..?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Fick en idé.

Har mer och mer börjat gilla nätsladdar.

Ibland när man kör behövs ju en längre sladd, och ibland använder man den kortaste och den går tungt som f-n med all snö som byggs upp.

Vad tror ni om att göra en nätsladd där man själv kan haka på förlängnings bitar?

Man kör iväg som vanligt med allt, går det för tungt, hakar man bort den sista delen, lutar den mot ett träd och tar den på hemvägen..

En bra funktion ytterligare vore ifall sidorören gick upp lite framtill (tyvärr glömde jag rita in det). Då skulle det bli skonsammare mot stubbar och skit som sticker upp.

Desutom bör sidorören gå ihop framtill. Som vi har nu ligger fronten helt platt i riktning mot allt. Kör du för nära ett träd tar det tvärstopp. Med en kilformad front glider ekipaget förbi utan att det går sönder någonting.

Vad tror ni?

 

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
jag har gjort en sådan, först 2 meter nät å 2 meter till som jag sätter ihop med karbidhakar. använder första 2 meter´n när de är löst å man vill att de ska gå lätt, när de är hårt så kopplar man bara på den andra halvan. funkar skit bra... ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En smart ide, men jag tror att den skulle fungera ännu bättre (Fylla igen groparna bättre) om man gjorde den så att säga, "Styv" hela vägen.
mao. man gör den ca. 5 meter lång. På dom första 2 metrarna, så har man satt fast gallret och och på nästa 2 meter har man ett löstagbart galler, som sitter fast med som du tänker, karbinhakar, men att den är inte ledbar.
Sista metern är bara för att den inte ska gå ner i groparna och "ta med sig" snön upp ur dom.
För gör man den "Styv" hela vägen, så går den ju inte ner i groparna, vilket gör att den lättare lämnar snö i groparna på leden.
Men givetvis så kan ju ledernas dragning (Kurviga och smala), göra att det är omöjligt att dra en lång sladd
 

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
jag ska fixa de nästa gång jag far ut å sladdar, har inga i datorn nu... en fördel också är att om de går för tungt eller man har för dåligt å dra med så lägger man de bakre nätet över de främre.
 

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
sant Stig, en hel nät sladd fyller bättre än en ledad. de man skulle kunna göra är att göra medar som man svetsar fast i den främre delen å är lös på den bakre.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Helt rätt Stig, men det blir ju å andra sidan långa sidorör som kan vara tunga och bökiga att vända om man ska ha fullängd på dom, fast dom inte används så att säga..

Kan vi inte spinna vidare på idén?

Någon som är bra på att göra ritningar kan göra en vettigare än min Kalle Anka skiss :D
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Helt rätt Stig, men det blir ju å andra sidan långa sidorör som kan vara tunga och bökiga att vända om man ska ha fullängd på dom, fast dom inte används så att säga..

Kan vi inte spinna vidare på idén?

Någon som är bra på att göra ritningar kan göra en vettigare än min Kalle Anka skiss :D
Smart idé, jag fixar ritningar och 3d modeller i inventor om ni ger mig lite mått och ungefärliga dimensioner på materialet.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tips kan ju vara att fixa fästen uppe på dom två första sladdarna, så man kan dra upp dom två sista över varandra.
-Ger mer vikt på sladden vid kurvig, redan hård, led.
-Slipper lämna dom i skogen ifall man inte tar samma led hem.

Bara en tanke..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Helt rätt Stig, men det blir ju å andra sidan långa sidorör som kan vara tunga och bökiga att vända om man ska ha fullängd på dom, fast dom inte används så att säga..

Kan vi inte spinna vidare på idén?

Någon som är bra på att göra ritningar kan göra en vettigare än min Kalle Anka skiss :D
Vi har gjort en antal Gallersladdar där vi använt oss av ca. 3" galvade rundrör (typ vägmärkesstolpar, minns inte exakta dimensionen),till själva "Ramen". Men gallersladdarna är ju inte av nämnda modell. Men dessa rundrör går otroligt lätt att dra på snö (och is). Vi har gjort dom ca. 130 cm breda, och jag upplever inte att dom är tunga att vända, men å andra sidan så är dom bara ca. 4 meter långa.

För att förbinda bägge längsgående rören, så svetsar man likadana rör tvärsöver, för att binda ihop ramen.
När vi lagt ut ramen på golvet så har vi svetsat fast armeringsjärnen så att dom ligger i samma höjd som ramens underkant.
Vi har på några valt att inte böja upp rörramen i framkant, detta för att ha möjlighet att kunna vända på själva sladden, när det är så pass mycket snö på leden att det börjar gå tungt.
För då kommer ju armeringsjärnen upp ca 3" från själva leden, vilket gör att den inte tar med sig lika mycket av snön.

Men gör man som det är tänkt med denna sladd, så går det sannolikt bra att böja upp framkanten, då behovet av att vända sladden kanske inte är så stort.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tips kan ju vara att fixa fästen uppe på dom två första sladdarna, så man kan dra upp dom två sista över varandra.
-Ger mer vikt på sladden vid kurvig, redan hård, led.
-Slipper lämna dom i skogen ifall man inte tar samma led hem.

Bara en tanke..
Kanon idé.

Bredd,längd, material, ritning osv överlåter jag till er.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En försök till en principskiss för att åskådliggöra en Gallersladd som farit genom mitt huvud. komplementerat med den smarta lösningen på avtagbart armeringsjärnsgaller.

Tänkte att med ett litet enkelt fackverk, så blir sladden mindre sladdrig i ramen, samtidigt som den går att vända upp o ner, och dra den så om det är så att den drar med sig för mycket av den "Vita varan".
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
En roligt tråd måste försöka tillföra eller förstöra lite...


Själva utformning av nät, ram o dyligt. Vet säkert andra bättre...

Förklaring:
Drag enbart kedjor med två rörbitar för anslutning mot sladdsegement.
- Lätt att ta med sig ett extra.
- Ryckdrag kan man inte få för lite av.
- Men går ej att backa...

Segment
Någon form av sned tät del fram för att skapa visst lyft om det blir mycket av det vita. Hur lång hur stor...
Olika längd på delarna kan vara bra med tanke på att dom kan fungerar olika bra vid olika typer av underlag. I skissen kan man få tre ihop tre olika längder med de två delarna.
Alla segement är lika. Man kan använda den som en eller två sladdar om man har två drag delar.

Ihopsättning.
Rör i rör men någon form av sprintar. Enkelt att få tag på rör som passar bra i varandra. Rörens placering gör också att dom kan hjälpa till att staga upp ramen i hörnen. I framkant ett rör tvärsöver för att stärka upp ramen för dragets skull.
Sladdsegement eller fastsättning av drag på samma ställen. Drag går att montera både högt eller lågt.
 

Attachments

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Förklaring:
Drag enbart kedjor med två rörbitar för anslutning mot sladdsegement.
- Lätt att ta med sig ett extra.
- Ryckdrag kan man inte få för lite av.
- Men går ej att backa... .
Enligt mig så är nackdelarna större med enbart kedjor som drag.
För då denna sladd går så lätt att dra, så är behovet av att kunna rycka igång den inte så stort.
Inte roligt att få in sladden i mattan när man bromsar, samt att en draggrimma fungerar även som en "Träd- och Stubbavledare"

Segment
Någon form av sned tät del fram för att skapa visst lyft om det blir mycket av det vita. Hur lång hur stor....
Smart idee, kanske en uppåtställd plåt i framkant, ca. 5 cm från backen, för att lyfta sladden i snömodd/issörja ?
Olika längd på delarna kan vara bra med tanke på att dom kan fungerar olika bra vid olika typer av underlag. I skissen kan man få tre ihop tre olika längder med de två delarna.
Alla segement är lika. Man kan använda den som en eller två sladdar om man har två drag delar.

Ihopsättning.
Rör i rör men någon form av sprintar. Enkelt att få tag på rör som passar bra i varandra. Rörens placering gör också att dom kan hjälpa till att staga upp ramen i hörnen. I framkant ett rör tvärsöver för att stärka upp ramen för dragets skull.
Sladdsegement eller fastsättning av drag på samma ställen. Drag går att montera både högt eller lågt.
Skulle säkert fungera, men kanske ändå inte i längden. För hur blir det när sladden fått sig en och annan "Kyss", börjar det inte att kärva, när man ska ta isär eller sätta ihop ?
Tror egentligen mer på en fast ram, där man sedan sätter fast, tar bort nätsektionerna, allt eftersom nöden kräver.

Detta var banne mig en av dom härligaste trådarna på länge, rena "Brainstormingen" :hmmmm: :hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En roligt tråd måste försöka tillföra eller förstöra lite...


Själva utformning av nät, ram o dyligt. Vet säkert andra bättre...

Förklaring:
Drag enbart kedjor med två rörbitar för anslutning mot sladdsegement.
- Lätt att ta med sig ett extra.
- Ryckdrag kan man inte få för lite av.
- Men går ej att backa...

Segment
Någon form av sned tät del fram för att skapa visst lyft om det blir mycket av det vita. Hur lång hur stor...
Olika längd på delarna kan vara bra med tanke på att dom kan fungerar olika bra vid olika typer av underlag. I skissen kan man få tre ihop tre olika längder med de två delarna.
Alla segement är lika. Man kan använda den som en eller två sladdar om man har två drag delar.

Ihopsättning.
Rör i rör men någon form av sprintar. Enkelt att få tag på rör som passar bra i varandra. Rörens placering gör också att dom kan hjälpa till att staga upp ramen i hörnen. I framkant ett rör tvärsöver för att stärka upp ramen för dragets skull.
Sladdsegement eller fastsättning av drag på samma ställen. Drag går att montera både högt eller lågt.
Snyggt ritat.

Om man vänder på "steken" så 1 eller 2 100-120 cm bitar är närmast grimman och sedan så har man en längre påkopplingsbar bit på 3 m?

Borde ge rejäl hyvling av pucklarna med första och andra biten bakom skotern för att sedan slätdra med långbiten, dessutom när problem uppstår enkelt att koppla om och göra en 180 gradare

De individuella längderna bör också anpassas efter vilken typ av pucklar (CC) man har efter vinterleden dvs egentligen hur intensiv körningen är på vissa sträckor.

Sedan finns det ju möjligheter efter vägen, koppla bort och dra ett stickspår med en kortbit, tillbaks o koppla på allt, fortsätta efter leden 1 timme, när man kommer tillbaka till stickspåret har det härdat såpass att man törs gå på med hela släpan.

Kanske, om man är riktigt finurlig att det skulle gå att mitt på respektive del lägga en 40*40 profil som "jackar in" i varandra med någon typ av styvare gummi (typ ryckdämpare för båtar av rätt dimension eller något liknande) och genom lite motverkande styrning få mindre genande i kurvorna av ekipaget.

Allt är möjligt om snön är din vän!

En snabb och helt amatörmässig bild av tanken
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
En försök till en principskiss för att åskådliggöra en Gallersladd som farit genom mitt huvud. komplementerat med den smarta lösningen på avtagbart armeringsjärnsgaller.
Men är inte risken att den även utan bakre delens armeringsmatta kan upplevas som stor. Det är ju inte alla som får åka på leder som motorvägar...:blink1:
Skulle det dessutom inte nästan behövas en ram på den del du vill ta bort för att enkelt kunna sätta fast den.

Det är nog som du skrev en bra ide att kunna vända på ett segment och ha ett transportläge.

Jo ihopmontering med rör i rör riskerar att bli kännsligt. Om inte ramen är över stark. Men för stark -> för tung. Vill man ha en stor och tung finns andra sorters sladdar. A




Men lite mer skisser och galna idéer...

Teckenförklaring- Röd/Orange ring någon typ av förbindingspunk. Hake, Kedja, Spännband, bult...

Överst:
Attack vinkel på främre lyftplåten bör nog vara tämligen flack för att kunna forsätta ge lyft även när sladden börjar resa sig. Annars skulle den istället börja bromsa/ploga och fronten blev närmare vinkelrät mot färdriktningen.

Det kanske inte skulle vara så dumt eller svårt att göra så att den gick att antingen bredda eller förlänga.
Senario: Har kört det hårt slitna smala spåret med full längd på sladden. Kommer ut på bredare/öppnare parti, kopplar om till kortare men full bredd. För att kunna köra ett brett spår på en körning.

En sektion i transporläge, bör gå merutnyttja samma fästpunkter.

Två sektioner ihopsatta med en lite distans.

Tar man bort den över låsnings profilen/järnet och använder bara den nedre fästpunkten. Med viss distans skulle man kunna få rörelse både upp och ner på efterföljande sektion. Sammma utan disans och efterföljande sektion kan bara vika sig neråt.

Direkt förbunda mot varandra i längsled eller sidled med samma material. Om man behöver en förstärkningsprofil eller inte i förbindingen beror väl på hur stadig ramen i sig är.

Om förbindningarna är ledade kan man använda dom som gångjärn för enklare ihopvikning av sektioner.
 

Attachments

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men är inte risken att den även utan bakre delens armeringsmatta kan upplevas som stor. Det är ju inte alla som får åka på leder som motorvägar...:blink1:
Skulle det dessutom inte nästan behövas en ram på den del du vill ta bort för att enkelt kunna sätta fast den.
Man får nog anpassa bredden på sladden efter bredden på lederna, men jag tror inte att en 5-6 meter lång sladd, och ca. 1,2 met. bred inte går att även dra på en trång skogsled.
Tror nog att det behövs en ram på den löstagbara sektionen, men det går nog att göra av fyrkantprofil 30x30.

Jo ihopmontering med rör i rör riskerar att bli kännsligt. Om inte ramen är över stark. Men för stark -> för tung. Vill man ha en stor och tung finns andra sorters sladdar.
Den behöver ändå inte bli så tungdragen, då man inte har några skärande stål som på andra typer av sladdar.
Och en rundrörsram som glider lätt på snön, gör den också lättdragen.
Så var inte rädd för en viktökning, ca. 20-25 kg tyngre, för att istället göra sladden stadig.
Jag tror att den viktökningen är av underordnad betydelse på hur lättdragen sladden blir. Bättre då som sagt att den håller.
Möjligen att vikten kan ha en viss betydelse då man ska lyfta den.
Men då tror jag istället å andra sidan att en styv sladd, men 25 kg tyngre, är lättare att lyfta, än en sladd med många leder och rörliga delar, som viker sig (Klämrisk !)
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Vi har gjort ett par nätsladdar i klubben på ett lite annat sätt. Vi använder sträckmetall (sånt som brukar vara på järnbroar) i stället för armeringsnät. Ganska grov variant. Hålen är väl 3,5 - 4 cm. Håller bättre, river skitbra.

Vi har gjort bitar som är 120 bred och 100 lång. Draget är kätting. Endast förstärkta med ett plattjärn i framkant, som är lite "brättad". Sedan kan vi koppla ihop upp till 4 st med kättinglås. Karbinhakar håller inte.

Vi använder dessa i första hand för att "snygga till" efter den grövre sladden. Även perfekt för att "slå ut luft" ur nysnö.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jansun;

Bra idé med sträckmetall, men är inte hålen väldigt täta i jämförelse med en armeringsmatta?

När jag kör vill jag att snön som samlas ovanpå sladden ska ramla/skaka ner genom hålen då jag kör över en grop.

På så sätt fylls gropen igen. Dessutom slipar man ner topparna på båda sidorna och rundar av.

Vad tycker du som använder sträckjärn?