Lynx Adventure V-800 -07 i djup snö ???

qaumaneq

Ny medlem
19 jul 2009
4
0
1
Hällnäs
Hej!

Har köpt skotern i höstas och nu kört flera mil.
För det första är jag nöjd med motorn, tyst, stark och snål, startar jämt även vid –25.
MEN: jag måste köra mycket i terrängen med djup snö och då är jag missnöjd med:

• Genom det undre luftgallret kommer jättemycket snö in i motorrummet, det blev is överallt. Har satt dit ett finare nät till, det blev mycket bättre med snön, men då verkar motorn bli för varmt. Vad gör man?
  • Jag kör regelbundet fast. Det verkar att det bygger upp sig mycket snö framför framvagnen pga av konstruktionen, framvagnen ”simmar” inte på snön. Till slut sjunker skotern bara allt mer ner i snön och stannar. Ok, det är svåra förhållande just nu med pulver snö när till marken, men ändå! Vad kan man göra, breda plastskidor, 20, 22,5 eller 25 cm? Sen såg jag en bukplåt för den maskinen, skulle denna hjälpa att den ”simmar” bättre ovanpå?
Tack

grop

Välkänd medlem
Intressant tråd. Just för att jag funderar på att köpa mej en sån jag också.

Enda alternativet till att ta sej fram bättre i pudersnö är väll just som du menar, lappskidor. Ju bredare desto bättre bär de ju. Men jag vet inte om det är någon nackdel med att ha för breda. Det får någon annan svara på.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lappskidor har väldigt bra bär men den blir faktiskt ganska mycke mer svår att skråköra med, men ändå inte särskilt svårt. om du tex ska skråköra i ett dike så då du får upp den så är det som att den sticker upp ur det på en gång.
men dom har bra bär så det hjälper nog ganska mycket

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
en matta med lite större kammar kanske?

sen om du vill ha plastskidor så köp SLP-Powder Pro skidor...

och nu är ju föret som värst och de "plogar" för alla skotrar när man kör lite saktare i skogen...
de gör de för mig med men då gas man bara lite mer så tar man sig:)

qaumaneq

Ny medlem
19 jul 2009
4
0
1
Hällnäs
Nu har jag läst lite om SLP-Powder Pro skidor, men ingenstans står hur breda och långa de är.....
Och så finns det olika alternativ i styrstål (90 eller 60 grad), vilka tar man för lös snö.
Verkar iaf vara ett alternativ till lappskidor som inte har det bästa styrförmågan.