Yamaha Et 340-80

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Tänkte höra om det finns några enkla ingrepp för att få et:n att gå bättre i djupsnö? För just nu går det ju inte ens att åka knappt :tsk:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Om den är fin så köp en lite modernare skoter, hellre det än såga sönder en veteranare. Finns säkert någon burkarcupsfantast som vill köpa den av dig.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tror det enklaste ingreppet är att köra mycket så man blir bättre, får in tekniken, har knappt kört nå skoter före ETn, känner att jag blir bättre hela tiden.

Men annars är det väl ett bra tips att sätta på några rediga plastbelag om du inte redan har det, gör stor skillnad. Och sen kanske höja den i boogien, men ta inte för mycket bara, då blir den vinglig, ful och större risk att höjningarna bryts sönder. Allt över 5 cm är onödigt då det inte blir bättre om man har mer.

(inte min bild, tagen från blocket, har ej testat göra detta på min, så jag tar inget ansvar ;). Funderar dock på att göra detta iaf på test för att se om det blir så bra som det verkar (sett kompisar som kört med sån här höjning))

Men börja med plastbelag...

grop

Välkänd medlem
Kan intyga att en et inte är någon pudermaskin. Så länge det inte går uppför så går det väll något sånär, men det gäller att inte sakta ner. För att ens kunna tänka tanken på en längre resa så måste man nog ha som tidigare nämnts breda skidor. Men det är nog mest bara att inte att en et inte är något att köra med i pudret. Tror att du har en kort, sån som jag har men en kompis har en ET 340 T/R, och de är inte mycket bättre på att ta sej fram. Är nog mest bara att inte att de är inte de mest optimala skotrarna att köra i pudret med. Jag var nära att köpa en et 340 P. De är lite längre än T/R men... jag är glad att jag inte gjorde det efter att jag såg hur det gick att köra för kompisen i pudret.

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Försökte åka lite idag igen men den vill mest gräva ner sig bak o fastna :( jag vill ha ny skoter!!

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Någon som har någon ide på va man kan få för min skoter som är i rätt fint skick och endast 1 ägare sen ny. Har inte gått så mycket heller.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Någon som har någon ide på va man kan få för min skoter som är i rätt fint skick och endast 1 ägare sen ny. Har inte gått så mycket heller.
du kan vell få 10-15k kanske...

Och sen så köper du en Venture 480 TF om du vill ha Yamaha, dom går bra och länge...
Våran har gått ca 2040 mil nästan utan renovering, och den separata olje smörjningen funkar än:D

grop

Välkänd medlem
Jag kom fram till samma sak som dej. Ska man köra i puder så behövs en annan skoter. Men jag tycker om min pärla så mycket så jag har svårt att sälja den. Men jag skulle inte sälja den för mindre än 10k då jag sett rat för 5-7k. Min har ju ändå bara gått ~220mil

Jag köpte mej en Lynx GL 3900 syncro -88 för 7500kr. Är helnöjd med den. Är naturligtvis ingen bekväm skoter då det är bladfjädring. Men boggien är jag helnöjd med. Väldigt bra fjädring med tanke på årgång.
Har verkligen testat vad den går för idag. Jag och grannen skulle testa att köra efter kraftlinan. Bara det att vi bor i vid höga kusten och det betyder kuperad terräng. Mycket uppför och nerför. Men bara man vill så går det mesta. Trotts att grannen har en bred och långbandare från ~96 så tog vi oss fram likvärdigt bra. Vi kompletterade varandra väldigt bra.

Skogs-Arne

Medlem
16 jan 2010
8
0
1
West Ridge
Försökte åka lite idag igen men den vill mest gräva ner sig bak o fastna :( jag vill ha ny skoter!!
Hejsan Tom_20.

Jag har en ET-340 (lånbandare) från 81 och har testat den i djupsnö, tror nog precis som maqqe17 att man ska prova med plastbelägg /bredare skidor.
Har setat/hängt mig lååångt bakåt och då dyker den inte lika mycket.
Har blivit tipsad om ET-340´n av en Norrlänning som sa så klokt: "Det är ingen värsting men den bara går och går".
Köper du en sportskoter så får du skruva desto mera (dessa har ju ofta gått ganska hårt:rip:).

Men den är garanterat inte ensam om att dyka ner i pudret, kompisen som bor lite närmare Sala har sett ett antal skotrar stå med bara styret ovan snöytan ute på åkrarna pga att det är sån förbenat djup lössnö som ingen tidigre harvat i, men det räcker ju också att dom slagit av på gasen en aning (aja baja:frusty:) så sitter man ju där.

Att få ut 10-15k enl CaccezE tror jag inte på, mer 8-9K.

Obs, detta är ju bara en Rookies ord...

/ Skogs-Arne

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Jag tog och moddade barnas 340 inför den här säsongen, var ganska less på å bära den.
Fick tag på en EX 570 boggie och en ny 38*307 fullblockmatta med 23mm kammar (900:- tillsammans), bytte drivhjul eftersom de e en 82:a, å bara å skruva dit. Det gick även att använda orginal boggifästet bak vilket underlättade, fram var det bara att borra nytt.
Det är väl å ta i om man säger att de e en lössnöräser men den fastnar inte där nya korta maskiner fastnar och många blir förvånade hur bra den tar sig fram. Klart det gör sitt till att det är en 10-åring på 30 kilo som sitter å kör, men farsan blir glad då man slipper bära:cheesy: