Bänkat 800R?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Nån annan här på forumet som har bänkat sin 800R?
Bänkade summiten min i torsdags. Med ett, ja vad ska man kalla det, resultat som inte var väntat.
Ska tillägga att jag har på RKteks dropp in kit som består av kolvar och topp. ska enligt deras hem sida ge 165hk jo tjena!:nuts:
139.5hk på 7900rpm:confused:

En bra bit från 151hästar som jag betalar försäkring för.
Har läst om tikkas bänkning av samma modell för ett par år sedan där dom var tvungna att sätta in en shims mellan knacksensorn och toppen för att sensorn var för känslig och ställde ner tändningen med det ingreppet fick dom ut 149hk mot innan 141hk.

Vågar man börja laborera med knacksensorn i jakt på rätt effekt?
 
E

ejwbegysv

Har hört samma berättelser som dig, min ska in inom kort också och får vi lägre effekt än väntat ska mr trimmningsguru börja laborera...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
RKteks dropp in kit har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter av , oftast lägre effekt är std oavsett om de är en rotax eller Arctic
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jahaaaa _K_rappen, ja tänkte vafan inte hittar jag nån _G_rappen på snowmobile haha...kul å snacka i tele med dig igår förresten :)

"Det verkar som att det kan skilja en hel del mellan olika 800R motorer vad gäller inkalibrering från fabrik. Troligen så är det DPM som kan vara felkalibrerad i en del fall. Därför bestyckades i detta fall standardmotorn först till ett BSFC på ca 0.65. I detta fall visade det sig kräva så många steg så vi vill inte ens säga hur många, av risk för att många bestyckar sina maskiner felaktigt. Efter nedbestyckning så fanns plötsligt den saknade effekten där. Ett besök hos någon bromsbänk är nog värd sina pengar i många fall vad gäller 800R. "
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
En liten fråga då till er som testat dessa drop in kit... ung. hur har nå fått bestycka den sen? Gått upp mycke på munstycken eller?

Har kikat lite på när en bekant grejat i sin renegade med drop in kit samt mild portning. Han har ju fått gå upp ordentligt i bestyckning å då menar jag mer än 10steg på munstycken för att börja få lite färg på stiften ska de vara normalt måntro?

Dock bara använt äldre munstyckena men jag tror han hamnade på mellan 6-700 på dem. Inte provat nåt än med N serien vad jag vet.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Enligt Rktek ska man bestycka ner med kittet, har även läst på dootalk att dom flesta har bestyckat ner och inte upp.

Jag kom till bänknigen med 470mainjet och åkte därifrån med 470mainjet vågar man bestycka ner ännu mer? Äh fan bara att testa bänka hos nån annan för att vara på den säkra sidan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Tycker det låter bull direkt när man ser att en topp ska ge +14hk... :)
Kolvarna ger ju ingen direkt effektökning bara längre livslängd pga av dubbelringarna. Om dom inte slipat ner sidan mot avgasporten. Men ser inte så ut på bilderna jag sett.
Prova helt enkelt att bänka utan knacksensorn och sedan med och se om det blir någon skillnad.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
14 hästar med raket bränsle möjligen!
Men nån häst ska då sånna här eftermarknads "trim" ge tycker man.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Tycker det låter bull direkt när man ser att en topp ska ge +14hk... :)
Kolvarna ger ju ingen direkt effektökning bara längre livslängd pga av dubbelringarna. Om dom inte slipat ner sidan mot avgasporten. Men ser inte så ut på bilderna jag sett.
Prova helt enkelt att bänka utan knacksensorn och sedan med och se om det blir någon skillnad.
Grejen är väl att kolvarna ska va lägre och därmed ge längre öppettider, tror jag.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tripple800: Din kamrat, vilken års mod har han på renegaden?

Jag har en -05 827, RTK portad, jag hoppa ner från orginal MJ440 till 390. Är ganska nöjd med stiften, med 827an är riktlinjerna mellan 390 och 350 i MJ.
Den drar ca 2Lmil Led/Halvhård körning räknar med 3-4 när jag kör om vart annat bus körning av och på leden.

Och som Snowlabile säger, de har lägre kolvtak samt att deras förbränningsrum går ner en bit i cylindern.

Krappen: testade du inte med några andra munstycken?
I instruktionerna så föreslår han ju att du kan börja med 450. :

2007 800R engine ->(run 8300 vs. 8500 rpms) 450 main/raise needle 1 clip


Jag är sugen som fan på att bänka min, men jag känner inte att bänka för 1500-3000:- är inte rätt att lägga på maskinen denna säsong. Den går nog bra redan nu, stiftfärgen är nice och lika så kolvsköljningen.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
Rkt kolvarna till 800ho motorn är lägre ca:1.5mm Förbränningsrummen sticker ner i cylindern,kolvarna till 800r har std höjd,man blir lite matt när man läser på dootalk brukar låta ungeför så här började med 400mj gick bra satte dit 380mj och vilken skillnad har svårt att hålla mig kvar på maskinen,en fullpreppad race 800 med dubbelrör,värre tändning,toppar,portad ger 160-180hp,så att bara byta topp o kolvar skulle ge det är tyvärr en saga som många verkar gå på,mig själv inräknat.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
En fullpreppad race 800 med dubbelrör,värre tändning,toppar,portad ger 160-180hp,så att bara byta topp o kolvar skulle ge det är tyvärr en saga som många verkar gå på,mig själv inräknat.
Nej, det känns helt enkelt för bra för att vara sant. Och då är det ju troligen det också...

Beträffande Krappens siffror från bromsningen så verkar de stämma väl överens med de flesta R-motorer utan schimsning under knacksensorn. Både om man läser Tikkas tester samt de tester som var gjorda i bromsbänken som Krappens maskin fick bekänna färg i.

Snowmobile, nr 3, 2007
Orginal, MJ 500, 141 hp/7800-7900 varv
Schimsat sensor, MJ 500, 179,7 hp/8100 varv (BSFC 0,74)

Hopp om liv finns ju, för ett år senare.....

Snowmobile , nr 3, 2008
PPC-max tryck, MJ 500?, 158,8 hp/8100 varv
PPC-sänkt tryck, MJ500?, 155hp/8000 varv (BFC 0,62-0,64)

800R-RKtek+PPC=glädje :)
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Är det nån som har bromsat sin gamla 800 (01-07) med RKT drop in kittet? Saknad av effekt där också eller??