Ski-doo mxz 670 ho -98

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
Hejsan! Har en nyss köpt mig en Ski-doo mxz 670 ho. Jag har gjort en komptest och det skiljer nästan ett kilo mellan cylindrarna på en kall motor!:afraid:, så vi ska börja plocka isär och kolla upp hela motorn då skotern snart har passerat 900mil.
Har dock hört att 670:in ska vara en stryktålig motor. Är det någon som har något att rekommendera vad man speciellt ska kolla upp? Har hört att man ska rengöra avgasportarna eller rave-portarna som dom också kallas.
Tacksam för svar!

MVH Ännu en Ski-doo ägare.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Vad ligger kompet på?

Det man brukar få göra när det skiljer i komp är att byta kolvringar..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
En sak jag reagerade lite på är ju att de måste vara bytt motor i den om de är en 98a? H.O fanns ju bara 99 vad jag kan minnas.

Så din motor kan ju ha gått mer än dom 900mil som står på mätaren isf.
Säker på att de ens sitter en H.O motor i den? tex. 44mm gasare och X:et på toppen samt de andra grövre avgassystemet?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
En sak jag reagerade lite på är ju att de måste vara bytt motor i den om de är en 98a? H.O fanns ju bara 99 vad jag kan minnas.

Så din motor kan ju ha gått mer än dom 900mil som står på mätaren isf.
Säker på att de ens sitter en H.O motor i den? tex. 44mm gasare och X:et på toppen samt de andra grövre avgassystemet?
Eller så har den gått mindre eftersom den är nyare?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Jo visst kan det lika gärna vara så. Å andra sidan behöver inte 900 mil betyda att motorn är slut bara för det. Bytte kolvar i min gamla 670ho vid ca 800mil å dom såg ut som nya fortfarande och hade jämn å fin komp.

Men skiljer de mycket i komp kan man ju börja undra om den är misskött eller gått långt istället.
 

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
En sak jag reagerade lite på är ju att de måste vara bytt motor i den om de är en 98a? H.O fanns ju bara 99 vad jag kan minnas.

Så din motor kan ju ha gått mer än dom 900mil som står på mätaren isf.
Säker på att de ens sitter en H.O motor i den? tex. 44mm gasare och X:et på toppen samt de andra grövre avgassystemet?
Efter en närmare koll på papperna så har jag fastställt att det är en -97:a, men det sitter två 44mm förgasare och det är ett X på toppen och det är ett grövre avgassystem.
 

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
Sv: Ski-doo mxz 670 -97

Har nu plockat bort toppen och cylindrar. Rena mardrömmen...:eek:.
Vi började med att montera bort Rave-portarna...eller försökte. Den förre var nog ingen mekaniker, för att på toppen är det ganska långa skruvar men de är kortare ovanför portarna, det har dock inte den förre ägaren märkt så han har bara dragit åt och klämt fast avgasportarna så vi får inte ut dom. Någon som har något bra förslag på hur vi ska få ut dom? Anledningen till den olika kompen var att den förre ägaren också trott att detta var en ho och har satt i en ho kolv på ena sidan :(
Anledningen till det var att nog att han har brännt en kolv och inte bytt båda.Den andra kolven var inte långt ifrån att få ett hål den heller. Troligen beror detta på att han har bestyckat ner den, Någon som vet vad originalbestyckningen ligger på? Denna hade i allafall bestyckningen 280. Enligt far så ska den vara över 300. Den har också fått j*vligt stygga repor på både cylinder och kolv på ena sidan och så var toppen lite skadad, men det går att fixa. Tacksam för hjälp ännu en gång!

MVH Den olycklige