IQ 600 går dåligt på höga varv?

Danne_rmk

Aktiv medlem
28 feb 2009
66
0
6
Hej jag har en polaris IQ 440 med edge 600 motor , Helt plötsligt börja den bluddra vid fullt gaspådrag, har bytt stift och rengjort gasarna men de blev ingen skillnad. Kan tändspolen ha gått sönder ? eller givarn för varmgång? mvh daniel
 

Danne_rmk

Aktiv medlem
28 feb 2009
66
0
6
Jo dom är kanon fräsch. De är precis som att den misständer på högre varv, men alltså bara på högre varv. Annars går den klockrent. Någon som har några ideer?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jo dom är kanon fräsch. De är precis som att den misständer på högre varv, men alltså bara på högre varv. Annars går den klockrent. Någon som har några ideer?

vad har du för munstycken?.

edgemotorn..äre med avgasportar??..isf ta isär dom och kika så dom är fräsch.samt rengör allt...kleggar dom igen så går den som piss på högre varv...
annars kan ja bara tänka mig att huvudmunstycket är något för stort...

vad är de för förgasare på maskinen? öppna filter eller burk?


tändspolen låter otroligt.men har du någon polare med polaris så äre ju bara låna å testa....statorn tror ja heller inte de är något fel på.då borde de vara lite mer än bara på toppen..givarn för varmgång? du menar tempgivarn..koppla ur den så ser du...
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Gissar tempgivaren eller membran avgasport.
Om du har en Ohm mätare så kan du kontrolera givaren.
Mvh:Robert
 

Danne_rmk

Aktiv medlem
28 feb 2009
66
0
6
Hur märker man om avgasportarna är dålig/trasig? finns det något membran i avgasportarna? mvh daniel
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Hur märker man om avgasportarna är dålig/trasig? finns det något membran i avgasportarna? mvh daniel
Montera lös avgasporten och tryck in den i hållaren och när du håller den intryckt sätt för hålet längst upp på plastsidan. Sen släpper du giljotinen och stannar den av vakumet som uppstår är membranet helt.
 

Danne_rmk

Aktiv medlem
28 feb 2009
66
0
6
Har kollat avgasportarna och reedsen nu och dom är hela och fina. Hur märker man om statorn har gott sönder?
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Jag hade liknande fel på 700'. Provade att byta tempgivarn men utan resultat så vi tog isär kontakterna till statorn och mätte upp den å när vi satte tillbaks dom så gick den hur fint som helst, det var alltså bara glappkontakt till statorn. Nu kan ju inte alla ha sån tur men det kanske kan vara värt att kolla upp...
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Skulle vara intressant att veta vad det var för fel, jag har nämligen exakt samma bekymmer: går bra upp till 3/4dels gas, sen när man ska skicka på det sista då börjar den att bluddra. Om jag sen pumpar några gånger på gasen kan den börja gå rent. Upplever problemet mer när den e varm... Låter som bestyckning men stiften är ok. Please Help.. Mvh Shift 600 -09
 
C

CROA

Gå ner ett/två steg på MJ och se om det hjälper.

Blöddrar maskinen så går den fett.

Kolla även så att förg är synkade mot varandra.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Men alltså, killen skriver skotern började bluddra rätt som det var, vad finns det för anledning att börja bråka med bestyckningen? den har ju gått rent innan
gå igenom allt grundligt, rengör förgasasarna ställ in skotern i värmen så den får tina. kolla så dom 2 slangarna från gasarna sitter på plats i luftburken och det ej är något veck på dom.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Kolla hur det står till med kylarvattnet, och kylarna.

Vi fick stenhårda leder efter regn och då kylde det ganska dåligt om man inte var ut i djupsnön emellanåt. Resultatet när den började gå lite varm var att den verkar motverka varmkörning med att gå dåligt på höga varv (misständer med flit?).
 

Thundermike

Medlem
26 jan 2011
14
0
1
Piteå
Det är min skoter som haft problemet, men hade ingen användare tidigare så han fick göra inlägget här. Vi hittade aldrig felet, men strax efteråt skar den på nållagret mellan halvorna på pto-sidan. Gissar att ägaren innan har varit under vattnet med den. Den är iaf fortfarande i delar, har inte ägnat nå mer energi åt den förän nu. Så... Någon som sitter och klämmer på en vev? Eller halvorna åtminstone?
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Går dom i nån "varvspärr" om tempgivaren får fnatt å säger att skotern går varm? Den var faktiskt urkopplad i min när ja köpte den så ja plugga tillbaks den. Men den gick då likadant i båda fallen.
 

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
Gammal tråd väcks till liv!

Jag har precis samma fel som ts!
Iq 600rr som går bra till ca 1/2 gas sen ett enda brölande och misständningar.
När jag la i backen så gick den så dåligt att den till sist inte orkade backa ens på fullgas och dog i princip. Har hållt full gas och sedan dödat den. Pto stiftet har lite vit aktig färg på toppen (kanten), ej på hela. Mag är ljusbrun.

Bestyckade ner den från 430mj då den gått för fett.

Motorn är orginal
Slp dubbel rör av polaris race department
Pto MJ 420
Mag MJ 410
Lågfart 35
Starter jet 145
Airjet 0,9
Luftskruven öppen ca 1 varv

Kör mellan 300 - 500 m.ö.h

Kan tillägga att min REV lampan lyser till och från och blinkar men motorn är ej så varm att den inte går att ta på.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Om du redan rengjort förgasarna så kan de vara för dåligt flöde i bränslepumpen. Enkelt test av pumpen är att stå på tomg flera minuter så man är säker på att flotörhusen är fulla med soppa och sedan slå full gas. Om den då går fullt ut ca 50m utan att dumma sig lär de vara pumpen som ger för lite. Du kan även testa den med helt lös tank med självrinning typ petflaska för att utesluta bränslepump fel.
Annars låter det även som statorfel så mät upp den.