IQ 600 går dåligt på höga varv?

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
Om du redan rengjort förgasarna så kan de vara för dåligt flöde i bränslepumpen. Enkelt test av pumpen är att stå på tomg flera minuter så man är säker på att flotörhusen är fulla med soppa och sedan slå full gas. Om den då går fullt ut ca 50m utan att dumma sig lär de vara pumpen som ger för lite. Du kan även testa den med helt lös tank med självrinning typ petflaska för att utesluta bränslepump fel.
Annars låter det även som statorfel så mät upp den.
Bytt till MJ410 på båda förgasarna nu.

Kompression;
PTO 120 PSI
MAG 120 PSI

Vid första start efter det gick den några sekunder på en cylinder, förmodligen den jag inte tömt flottörhuset på.
Efter det startade den inte utan att man gav den en "sup". Bränsle fanns det i tanken, ca 10 liter. Av en ren slump började jag spekulera i att den inte fick bränsle så jag blåste i tanken och den startade och gick 1 sekund efter varje blås. Det blev även ett pys när jag tog bort tanklocket.
Fyllde mera bränsle i tanken, startar och går.
Så fort jag for ut på leden och skulle testa den så visar det sig att den fortfarande går lika uselt när man ger fullgas.

Om det är statorn som är sönder och man ska byta den måste man då börja ställa tändningen?
Och vart finns statorn att köpa ny? Eller går det att få den omlindad?
 
Last edited:

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
Update!

Har testat skotern idag igen, går dåligt.
Men när jag kör utan tanklock går den som en klocka! Vaccum i tanken? Har provat blåsa genom locket och suga vilket går utan problem.
Även när jag hissar upp bakdelen på den för mycket så börjar den gå dåligt igen!

Avgasportarna fungerar.
Bestyckningen är bra nu.

Några idéer?
Ska ta ut pickupen ur tanken och rengöra den. Ska även gå igenom alla slangar till bränslesystemet och rengöra pumpen.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
När du skrev så här "Det blev även ett pys när jag tog bort tanklocket. " och så här "Men när jag kör utan tanklock går den som en klocka", borde det den biten ha att göra med att tilluften till tanken blir blockerad.
"Även när jag hissar upp bakdelen på den för mycket så börjar den gå dåligt igen"
Händer det även när du har tanklocket borta?
 

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
När du skrev så här "Det blev även ett pys när jag tog bort tanklocket. " och så här "Men när jag kör utan tanklock går den som en klocka", borde det den biten ha att göra med att tilluften till tanken blir blockerad.
"Även när jag hissar upp bakdelen på den för mycket så börjar den gå dåligt igen"
Händer det även när du har tanklocket borta?
Precis vad jag också tänkt på. Ska testa borra upp en extra avluftning i tanken då det bara sitter en i locket.
Jo det blir samma fenomen när den är upphissad för mycket och tanklocket är borta.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Skulle nog undersöka vidare än att borra upp ett hål i tanken..för den har väl gått bra tidigare? ☺

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Bytt till MJ410 på båda förgasarna nu.

Kompression;
PTO 120 PSI
MAG 120 PSI

Vid första start efter det gick den några sekunder på en cylinder, förmodligen den jag inte tömt flottörhuset på.
Efter det startade den inte utan att man gav den en "sup". Bränsle fanns det i tanken, ca 10 liter. Av en ren slump började jag spekulera i att den inte fick bränsle så jag blåste i tanken och den startade och gick 1 sekund efter varje blås. Det blev även ett pys när jag tog bort tanklocket.
Fyllde mera bränsle i tanken, startar och går.
Så fort jag for ut på leden och skulle testa den så visar det sig att den fortfarande går lika uselt när man ger fullgas.

Om det är statorn som är sönder och man ska byta den måste man då börja ställa tändningen?
Och vart finns statorn att köpa ny? Eller går det att få den omlindad?
Stator lindar du om
Timrå elbyggnad gör detta

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Precis vad jag också tänkt på. Ska testa borra upp en extra avluftning i tanken då det bara sitter en i locket.
Borra för 17 inget i tanken!
Vad tror du händer ifall du har ett hål i tanken och råkar rulla maskin så den hamnar upp å ner??
 

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
Det blev inget extra hål i tanken.
Bara locket som hade kärvat.

Gick i allafall igenom bränslesystemt och rengjorde det. Kortade även av pickup slangen lite då den gick allra längst bak på tanken vilket resulterade i att den suger luft när man står nedför och inte har helt full tank.

Felet hittade jag också. i PTO förgasaren hade skruven som håller fast nålen släppt så nålen hakade upp sig.

Dock så lyser ännu REV lampan trots att jag bytt vattentempgivaren och kollat så kablarna till den är hel. Tips på det?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Får du fram någon kod?

Håll inne bromsen och tryck på SEL tills felkoden kommer fram, det tar typ 4-5 tryckningar på knappen.
Du får inte stänga av skoter medans du gör detta och lampan lyser
 

Maupan

Medlem
14 nov 2014
32
0
1
Får du fram någon kod?

Håll inne bromsen och tryck på SEL tills felkoden kommer fram, det tar typ 4-5 tryckningar på knappen.
Du får inte stänga av skoter medans du gör detta och lampan lyser
Finns ingen sel lampa på Iqn tyvärr:/