Bytt till MJ410 på båda förgasarna nu.Om du redan rengjort förgasarna så kan de vara för dåligt flöde i bränslepumpen. Enkelt test av pumpen är att stå på tomg flera minuter så man är säker på att flotörhusen är fulla med soppa och sedan slå full gas. Om den då går fullt ut ca 50m utan att dumma sig lär de vara pumpen som ger för lite. Du kan även testa den med helt lös tank med självrinning typ petflaska för att utesluta bränslepump fel.
Annars låter det även som statorfel så mät upp den.
Kompression;
PTO 120 PSI
MAG 120 PSI
Vid första start efter det gick den några sekunder på en cylinder, förmodligen den jag inte tömt flottörhuset på.
Efter det startade den inte utan att man gav den en "sup". Bränsle fanns det i tanken, ca 10 liter. Av en ren slump började jag spekulera i att den inte fick bränsle så jag blåste i tanken och den startade och gick 1 sekund efter varje blås. Det blev även ett pys när jag tog bort tanklocket.
Fyllde mera bränsle i tanken, startar och går.
Så fort jag for ut på leden och skulle testa den så visar det sig att den fortfarande går lika uselt när man ger fullgas.
Om det är statorn som är sönder och man ska byta den måste man då börja ställa tändningen?
Och vart finns statorn att köpa ny? Eller går det att få den omlindad?
Last edited: