Vilken 44mm matta kör ni med 2,86-delning?

Vilken 44:as matta kör du? 2,86-delning

• Sno X

Röster: 0 0,0%
  • Ripsaw

Röster: 4 22,2%
  • Ripsaw Lite

Röster: 11 61,1%
  • Annan - speca gärna

Röster: 3 16,7%

• Totalt antal som röstat
    18

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag blir inte klok på "matteriet" alltså, så jag skapar en omröstning. "Alla" verkar ju åka på BC-matta och det hade jag med gjort om jag hade en skoter med 2,52-delning. Men nu har jag inte det samtidigt som jag inte alls är nöjd med greppet/djupsnöegenskaperna på min 38mm Ripsaw.

Känns tveksamt att byta till samma mönster, men högre kammar, men det kanske blir "natt och dag" ändå.

Provkörde en Lynx 800 på en skotervisning, om det var mattan eller de extra hästarna som gjorde att det kändes trevligare låter jag vara osagt, dessutom var det ju en extremt kort sväng. (På den satt en 44 Ripsaw, eller kanske Ripsaw Lite).

Låt oss nu fylla denna tråd med all info och alla erfarenheter gällande 44:s matta med "rätt" delning!

Sno X http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=17460

Ripsaw Lite http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=16372

Ripsaw http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=17338

Last edited:

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
nu är det ju inte det du frågar om men det är ju inte så svårt å dyrt att byta drivhjul

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sv: Re: Vilken 44mm matta kör ni med 2,86-delning?

nu är det ju inte det du frågar om men det är ju inte så svårt å dyrt att byta drivhjul
Visst, det är inte jättekostsamt, men det är inte gratis och känns sådär allmänt bökigt :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tre stycken som har Ripsaw Lite, hur tycker ni dom är?
-Lutar åt en sån, snarast möjligt..32mm är värdelöst.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Tre stycken som har Ripsaw Lite, hur tycker ni dom är?
-Lutar åt en sån, snarast möjligt..32mm är värdelöst.
Tycker den funkar "ok" i puder och väldigt bra på led, har haft min matta i två år nu, ingen kamborta m.m. -2 kugg ner på lila drevet först...nu testar jag -3 lila +2 stora(den va helt "ok" med -2 på lila men jag försöker fixa rem problemet)

Lundström

Aktiv medlem
9 dec 2009
50
0
6
Tycker den funkar "ok" i puder och väldigt bra på led, har haft min matta i två år nu, ingen kamborta m.m. -2 kugg ner på lila drevet först...nu testar jag -3 lila +2 stora(den va helt "ok" med -2 på lila men jag försöker fixa rem problemet)
Hur länge har remmarna hållit för dig med 21/45? satte på 44as och drevade ner 1 kugg på lilla och tyckte det vart för lite, + att remmen tog halvmycket stryk efter 1 dag.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag satt på en 09ans racingmatta på min xp. drevade ner 3 kugg. den går väldigt bra men skulle vilja vikta på primären nu känner jag. mycket varv på maskinen. men visst går de inte vikta på original TRA viktarmarna? de e bara ändra klickers? har provat de men ingen bättring.
väldigt nöjd med mattan i sig jävla bett på led och känns bra i pudret:tongue1: de klart man skulle ju haft en lång men men...
var ut och körde nu med en ny rem (383) körde ju så klart inte in den så man fick ju skylla sig själv, men vem har tid att köra in när de e typ 1,5 meter snö och härliga drivor:cheesy::tape: när jag kom efter den dag ser jag en tråd från remmen ca: 2 cm lång..:mmph:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
xp 800.

22/45 drevning.
44 racingmatta -09.
teamsekundär.

funkar bra efter leden.
helt okey i lössnön.
verkar ha lugnat sig med remätandet nu med denna sekundär.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Hur länge har remmarna hållit för dig med 21/45? satte på 44as och drevade ner 1 kugg på lilla och tyckte det vart för lite, + att remmen tog halvmycket stryk efter 1 dag.
Hade 25,45 orginal på min TNT, så jag använde 23,45 ett år med 44 mattan(3 remmar 100mil eller något sånt), shimsat variatorn rätt också. Nu har jag tagit bort plasten på variator skyddet + 22,47 får se hur länge det funkar(har losnat en bit kord från den här remmen men den värkar funka ändå bra efter ner drevningen m.m). Remen går kall o fin efter led och där det är hårt men så fort man kryp kör i skogen med mycket snö blir det varmt..

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tack för alla svar.

Har beställt en RipSaw Lite nu i alla fall, samt även ett par SLP PP samt en styrhöjjare.

Någon som har "mekguide" till matt-bytet, torde vara en smula knepigare än t.ex en REV tack vare bromsens placering.

Hoppas tråden kan hjälpa andra med REX/XP-chassit också