variator problem enduro

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
hade du kört på det tricket som jag beskrev så hade den varit lös nu..
man skall absolut inte hålla på och knacka
De är de jag har sagt till han men han tror inte att de går...

Men hjälper de att göra så om man de inte går med en änkom avdragare?
För motorn snurrar när han skruvar in avdragaren...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hade du kört på det tricket som jag beskrev så hade den varit lös nu..
man skall absolut inte hålla på och knacka

jag undrar fortfarande hur det kan gå att använda bulten som man ska dra fast variatorn med. för om man använder den så tar ju inte den gänga i variatorn utan i veven och då hjälper det ju inte efter som att det inte blir nå tryck då så att variatorn kommer lös?

och om det inte går med en speciell avdragare så hur kan det gå då?

för att gängorna på avdragaren har blivit dåliga efter att jag hållt på att dra med mutterknackarn.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
jag undrar fortfarande hur det kan gå att använda bulten som man ska dra fast variatorn med. för om man använder den så tar ju inte den gänga i variatorn utan i veven och då hjälper det ju inte efter som att det inte blir nå tryck då så att variatorn kommer lös?

för att gängorna på avdragaren har blivit dåliga efter att jag hållt på att dra med mutterknackarn.

Ja känner en som hade samma problemo med sin 3-5'a...

Efter ett tag när han har försökt att ta bort den och de inte gick så tog han rondellen för att få bort den "indre skivan"...

Och sen så köpte han en ny variator...

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Givetvis måste ni ju hålla emot med nånting lämpligt så motorn inte snurrar när ni drar.
Dra med dragskaft å ev. förlängare så hårt ni kan och vågar utan att dra av nånting.
Ta sedan en vanlig hammare, INGEN SLÄGGA Å SLÅ HEJVILT NU!, å knacka försiktigt på skallen till avdragaren, ungefär som du slår på en mindre spik, inge våldsamt! Knacka lite, försök dra lite, knacka lite till osv. så lossnar den snart...
De tipset faick ja av mekaniker å de släppte på 2 minuter, å skotern har du inte skurit än...
Annars kan man ju alltid ta vinkelslipen å skära sönder skiten å köpa nytt för x antal tusenlappar...

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna

Men det finns ju gängor variatorn!!
det är det som gör att du får lös den av trycket!

nu får du skärpa dig och försök

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Men det finns ju gängor variatorn!!
det är det som gör att du får lös den av trycket!

nu får du skärpa dig och försök

ja det finns gängor i variatorn men inte tar originalbulten gäng i dom gängorna utan den tar ju gäng längre in i vevaxeln. originalbulten är typ m12 och gängorna i variatorn är typ m14 så den tar ju alldrig gäng där inte

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
du verkar inte vilja ta lös variatorn när du inte ens försöker?

ta en annan bult då som passar din variator! och pröva med det.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är inte så lätt att få tag i en bult med rätt gänga. jag tror gängan är m14x1,5 men det fanns inte rätt gängsnitt på pappas jobb.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men kapa upp buken, så slipper du bort med hela variatorn...

ELLER SÅ PROVAR DU MED SOM MOUTKAS SA, MED ORIGINAL BULTEN!!!!

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Det är inte så lätt att skruva om man inte är van eller inte har alla verktyg och dyl. tillhands.
Så jag tycker att vi tar å lugnar ner denna diskusion och försöker hålla en nivå där trådskaparen får så mycket hjälp som möjligt och inte hackar på varandras teknik egenskaper.

Tack på förhand

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har nu varit och försökt mera men nu sitter då avdragaren fast i variatorn. vi drog för hand och nu får vi inte lös den, varken med dragskaft eller med mutterknackare

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nu sitter avdragaren fast i variatorn. den går inte att få lös, har tagit en stor tving och dragit över variatorn riktigt hårt och tagit flera förlängare och så hylsan men den sitter fast, och så har jag värmt med gasol på variatorn men det går inte heller.

ingen som kan nåt knep på hur man ska göra för att få lös avdragaren.