variator problem enduro

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nu är variatorn lös. jag tog en stor tving och drog fast den på den inre skivan och så tog jag ett kångt dragskaft och då fick jag lös avdragaren, sen när variatorn skulle lös så tog jag en bult som pappa har gjort med rätt gänga och körde med oljetricket och det gick skitfint.

alldrig mer en avdragare, oljeknepet fungerar mycke bättre.

nu en till fråga, nu när jag har delat på variatorn och när jag ska ta isär den, hur ska jag få isär den helt?
sitter den med nå skruvar eller är det bara knacka lite så att den delar sig?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
De sitter vell inte på nå skruvar, den funkar vell samma som på filmen fastän den är lite nyare...

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=92C7CZuHe2I&feature=related[/ame]

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Bra att ha är en avdragare till hjälp när man ska ta lös fjädern och sätta ihop den.
Jag gjorde en av en M12 gängstång och lite plattjärn

Attachments

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nu är variatorn lös. jag tog en stor tving och drog fast den på den inre skivan och så tog jag ett kångt dragskaft och då fick jag lös avdragaren, sen när variatorn skulle lös så tog jag en bult som pappa har gjort med rätt gänga och körde med oljetricket och det gick skitfint.

alldrig mer en avdragare, oljeknepet fungerar mycke bättre.

nu en till fråga, nu när jag har delat på variatorn och när jag ska ta isär den, hur ska jag få isär den helt?
sitter den med nå skruvar eller är det bara knacka lite så att den delar sig?
Vad var det jag sa ( :

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad var det jag sa ( :

ja men det går ju inte med originalbulten.

men jag visste att oljeknepet fungerade också men det var för att vi fick tag på en avdragare före en bult som passade som vi provade med den, men den där avdragaren är bara skräp.

och till andra som ska ta lös variatorn, kör med olja och en bult, det är mycke bättre. gängan i tra variatorn är m14x1,0. vi hade fått fel avdragare så det var därför det inte funkade. och det är ej m14x1,5 som jag skrev förut men nu är det rättat.

Last edited: