primärvariator

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Variatorn är i stort behöv av renovering på min zr 800-02
vad ska de sitta för fjädder i den??
vilka vikter??
hur ser jag om vikterna är slut och behöver bytas??
bussningar bult och de ska bytas.

vill ha ett lite mer aggresivt inslag än orginal vad ska jag då montera för saker??
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: Hjälp primärvariator

Borde vara lila fjäder org. dock undrar jag varför du vill ha högre tillslag?
Den motorn klarar sig lätt med ca 3000varv i tillslag.

Vet att bla. Tikka skrev en del om denna motor när den kom -01 om just bottenvridet som gjorde att man skulle ha tyngre vikter än org. 66gram som satt på -01

dock ska väl dom från -02 ha 70.5grams vikter monterat från fabrik. så de borde ju funka rätt bra. Bara kolla så du håller rätt toppvarv.

Har meckat lite i en -02a med D&D v-kit men den orkade inte hålla toppvarv i djupsnö med 44as matta så där blev de lite justering. Dock har den tillslag på ca 4000varv och de fungerar inge vidare vid start utanför spåret.

En gammal klasskompis hade en 01a med gul/grön fjäder och tyngre vikter (mest troligt 70.5g) som slog in vid ca 2500-3000varv å den gick fint att smyga iväg med samtidigt som den fortfarande var snabbare i starten än org.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

Borde vara lila fjäder org. dock undrar jag varför du vill ha högre tillslag?
Den motorn klarar sig lätt med ca 3000varv i tillslag.

Vet att bla. Tikka skrev en del om denna motor när den kom -01 om just bottenvridet som gjorde att man skulle ha tyngre vikter än org. 66gram som satt på -01

dock ska väl dom från -02 ha 70.5grams vikter monterat från fabrik. så de borde ju funka rätt bra. Bara kolla så du håller rätt toppvarv.

Har meckat lite i en -02a med D&D v-kit men den orkade inte hålla toppvarv i djupsnö med 44as matta så där blev de lite justering. Dock har den tillslag på ca 4000varv och de fungerar inge vidare vid start utanför spåret.

En gammal klasskompis hade en 01a med gul/grön fjäder och tyngre vikter (mest troligt 70.5g) som slog in vid ca 2500-3000varv å den gick fint att smyga iväg med samtidigt som den fortfarande var snabbare i starten än org.

okey låter bra de där de är de att den haft ett inslag under 2000varv.
ska plocka isär variatorn starx återkommer med vad som satt i den.

jag har liggande en svart fjäder med ett blått sträck på vad är de för någon??
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: Hjälp primärvariator

okey låter bra de där de är de att den haft ett inslag under 2000varv.
ska plocka isär variatorn starx återkommer med vad som satt i den.

jag har liggande en svart fjäder med ett blått sträck på vad är de för någon??
Mest troligt en black magic fjäder då.

Jo ta reda på vad som sitter där och om fjädern är hel när du har så lågt inslagsvarv.. eller vad de är för färg på den som sitter i nu.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

De som satt i var 76grams vikter, Fjäder svart med lila sträck. fjäddern verkar hel bussningar var dock helt slut

Hur får man loss koset??

kan man byta rullar i koset??
en av dom är bara halva kvar
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: Hjälp primärvariator

Okej nån som varit och grejat där tidigare då. svart/lila black magic fjäder är den med högsta starttrycket så nå hårdare kan nog vara svårt att hitta. Ev. nån heel clicker fjäder eller nåt sånt då.

Korset rekomenderar jag dig att lämna in för att ta lös om du inte har rätta verktygen. Börjar man vålda lös dessa själv är det lätt hänt att man pajjar nåt.

Sen när du renoverat den får du väl se om den orkar varva som den ska med dom vikterna annars kanske byta till lättare. Går även att slipa startgrop för att få upp inslagsvarvet lite men då blir de ryckigare starter.

Tycker ändå de lät lite med bara 2000 i inslag med dom grejerna. cf 1000 som jag hade förra året hade 85grams vikter org. och lila fjäder men fortfarande inslag på ca 3500varv? Bytte även till lite tyngre vikter och hade inslag strax under 3500 fortfarande.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

Nya problem,
De satt ingen bult i variatorn till vevaxeln, utan iställe ser de ut som att de är en mossad bult eller nå kvar där inne, har pröva spränga loss den med vatten, olja, men den vill inte. Har börja tänka om de nu är så att gängen i vevaxeln är trasig hur gör man då?? får man någonsin ditt den igen??
går de få loss korset på plats?? vågar nog inte dra loss variatorn.

ska byta till 70,5 grams vikter när de blir dax att montera ihop igen
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

finns rullarna i korset att köpa lösa??
eller blir de byta hela korset??
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Hjälp primärvariator

Satt inte variatorn fastskruvad menar du? Eller har skruven gått av längre in?
Du måste ju ha skruven i variatorn för att kunna spränga loss med frysning. Dvs fylla med vätska och sen dit med en tätande skruv. Då ploppar den lös från konan.

Ang korset:

 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

något sitter längre in den yttre gängan kommer man åt och ca 5cm till sen är de fullt med nogot som ser mossat ut:hmmmm:
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
Sv: Hjälp primärvariator

om du ska av med korset så ska du värma jängan och muttern blod rött sen så slår man av det , och ja rullarna går att köpa lösa :)
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
Sv: Hjälp primärvariator

kom på en sak varriatorn på bilden är ju en 9 bulltad arctic cat varriator och den ser helt annorlunda ut mot en ski-doo varriator korset har väll förmodligen ingen mutter och då är det lättare att ta lös det .
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: Hjälp primärvariator

om du ska av med korset så ska du värma jängan och muttern blod rött sen så slår man av det , och ja rullarna går att köpa lösa :)
Inget jag skulle rekomendera då korset är i gjut alu. Men har man rätt teknik går det ju säkert fint. Kan även sluta med ett trasigt kors antingen pga. man slagit fel eller värmt för mycket så korset blir deformerat.

Men men de är ju upp till en själv om man vill testa få isär det eller lämna det till nån som har rätta verktygen och får stå för kostnaden ifall nåt går sönder vid demontering.

Låter ju övrigt skumt de med bulten. Är den hel så sitter den ju ca 2 cm in i locket med en 12kants fattning dvs. om det är den 9bultade varianten.

Kan hjälpa med att värma på axeln mellan skivorna också efter du satt i vatten eller olja samt dragit bulten rätt hårt då expanderar vätskan samtidigt som axeln kanske utvidgar sig ngt. så den kan hoppa lös.

Behöver inte vara fel vikter du har i är dom bara hela så testa köra och se vad den varvar med dom först. Är ju säkert av nån anledning dom hamnat där från början.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Hjälp primärvariator

kom på en sak varriatorn på bilden är ju en 9 bulltad arctic cat varriator och den ser helt annorlunda ut mot en ski-doo varriator korset har väll förmodligen ingen mutter och då är det lättare att ta lös det .
Vart kom variatorn från Ski-doo in i bilden?
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
Sv: Hjälp primärvariator

haha ja jag kan inte rekommendera att korset håller. för mitt flög i tusen bitar men jag skulle ändå på med nytt kors så... slå på :p men det har hällt vissa gånger för mig också :)
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
Sv: Hjälp primärvariator

haha jaha jag trodde det var en summit :p men jag skruvade isär en arctic cat zr 900 variator för 2 veckor sen och då värmde jag korset ganska varmt så gick det lös direkt och det blir stor skillnad som fan när man byter rullarna för om skotern varvar i början och när du kommit upp i lite fart sjunger varvet då ska man byta rullar det gjorde jag och då gick den som aldrig förr jag rekommenderar en röd fjäder och nya rullar och få dig vickter med startgropar eller slipa dig egna gropar det blir en helt ny skoter . och få dig tickahelix eller nått :p
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

får jag bara loss den kommer jag vara nöjd, verkar som att någon tidigare ägare har gjort en egen avdragare och halva blivit kvar inne i variatorn.

får renovera den på plats och pröva köra utan bult så ser man om de losnar
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
Sv: Hjälp primärvariator

ja för jag tappade tändstiftnyckeln under blocket och så studsade den upp i variatorn och slogsönder hela variatorn:p
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Sv: Hjälp primärvariator

Variatorn lös nu, hittade 2 expander bultar inne i variatorn någon har pröva få loss den tidigare, korset fick vi oxå loss, allt sitter ihop igen och provkört, men nu har volt regulatorn gett upp