rmk 700-05 drar extremt me soppa

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
som rubriken lyder tar maskinen typ 5-6L milen.
Jag är i princip helt okunnig på skotrar så behöver hjälp innan maskinen ruinerar mig. Har bestyckat ner den ett snäpp på bägge munstyckena har luft bränsleskruvarna enligt orginal inställning förutom att bränslet är inskruvat ett halvt varv om de nu är bränsleskruven med stor vit hatt på sidan om gasarna, nålarna är sänkta ett snäpp inte haft upp dom men antar att det är 5 snäpp och kan bara se 2 :p är det för de första åt de magrare hållet? Som ni märker så kan ja inte riktigt det här :) Stiften ser bra ut ljusbrun å finns inge läckage har ni några tips
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
som rubriken lyder tar maskinen typ 5-6L milen.
Jag är i princip helt okunnig på skotrar så behöver hjälp innan maskinen ruinerar mig. Har bestyckat ner den ett snäpp på bägge munstyckena har luft bränsleskruvarna enligt orginal inställning förutom att bränslet är inskruvat ett halvt varv om de nu är bränsleskruven med stor vit hatt på sidan om gasarna, nålarna är sänkta ett snäpp inte haft upp dom men antar att det är 5 snäpp och kan bara se 2 :p är det för de första åt de magrare hållet? Som ni märker så kan ja inte riktigt det här :) Stiften ser bra ut ljusbrun å finns inge läckage har ni några tips
Jag har ägt en likadan (bästa polarisen jag ägt) Den tog väldigt lite bränsle..
Det enda jag gjorde på den var att bestycka om det på huvudmunstycket efter bestyckningstabellen minus5 - plus 5 grader på havsnivå
(minns tyvärr inte siffrona på nuvudmunstycket)

Allt annat stock! bränsleskruvar,nålläge m.m (ett måste om det ska funka med min rek,)

kommer ihåg att det var ett "mellan" ting på tabellen. Körde åretrunt på denna bestyckning havsnivå och till fjälls.. kunde vara lite för snål på havsnivå kring 15-20minus.

1,7 på högt ledtempo .. lek kring 2,5-3liter.. på 98oktan plus booster

Har du bestckningstabellen??

saknar den skotern... kanon njöd med den
 

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
när jag bytte satt de 420/45 satte dit 410/40, enligt tabellen ska ja vara mellan 450 å 410 kan tillägga att ja varit uppe i 10l milen om ja pressar på. Är skotern varm och ja chokar dör den kanske e bra å veta åsså
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Okej... Sitter och läser servicemanualen för 2005 rmk 700

Jag hade 440mainjets nålen 3# mitten (kan ha varit 2# minns tyvär inte, ett snäpp sänkt från mitten alltså)
stock 45 pilot luftskruv på 1varv (stock).. bränsleskruven 1.75varv (stock) vitaskruven.

havsnivå kitet 10-64vikterna och grön/gul ves fjäder.

Och min rmk700 gick riktigt bra.. förvånad hur lite bensin den tog och mkt rapp. Köpte skotern ny så allt var ju fräsch på skotern..

Kanske du har något som inte lirar som det ska:

Ves portar skitiga kanske fel fjäder..
Flottörern i förgasaren sliten och flödar över..
Smygläckade någonstans..
Choken kankse ligger på..rengör beläggning kan ha byggts på under åren och så falskar det igenom..och se till att ha spel på vajern
Rengöra förgasaren..värstafall smuts eller ispropp som täppt igen något lufthål...

testa 440 och nålen på 3# mitten el. 2# (ett steg sänkt)

Men jag misstänker nått är lite galet på din.

edit: Varitorerna fungerar dom bra.. rena och fina, okej rem ?
Lagom mattspänning?
Bra kompression?
 
Last edited:

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
Tack för tipsen. Rev gasarna igen nu ska rengöra å fixa ,flöttörerna håller då tät när man trycker upp dom och blåser i bränsleröret.
Såg dock denna gång att de visst finns bensin under gasarna i buken om de beror på om gasarna flödar över eller inte vet ja inte ännu men mycke blött vid soppapumpen. Kollat att alla slangar ser schyssta ut.
Kan det vara så att pumpen ger för mycket soppa? eller rent av läker i packningarna finns det nå vanliga fel här?
Tagit lös pumpen å sugit lite i anslutningarna å vad ja förstår så verkar allt funka som de ska me vakuum å grejs, vågar man öppna den eller förstör man nått?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Tack för tipsen. Rev gasarna igen nu ska rengöra å fixa ,flöttörerna håller då tät när man trycker upp dom och blåser i bränsleröret.
Såg dock denna gång att de visst finns bensin under gasarna i buken om de beror på om gasarna flödar över eller inte vet ja inte ännu men mycke blött vid soppapumpen. Kollat att alla slangar ser schyssta ut.
Kan det vara så att pumpen ger för mycket soppa? eller rent av läker i packningarna finns det nå vanliga fel här?
Tagit lös pumpen å sugit lite i anslutningarna å vad ja förstår så verkar allt funka som de ska me vakuum å grejs, vågar man öppna den eller förstör man nått?
pumpen ger inte för mkt bensin men den kan läcka under körning när det byggs tryck i den... bra du kolla flottören håller tätt.
Rengör gasarna ordentligt blås igenom över allt..och rengör chokekolven
Sen kanske du måste renovera soppa pumpen om den läcker ..

Kolla vid soppa filtret oxå om det är tätt..
känn på alla slangar vid alla kopplingarna att dom inte går att "snurra" på koppningen, och inte är hårda i gummit, sprukna i gummin..

soppapumpen är enkel att ta isär.. kan vara bra ide att samtidigt rengöra inuti den..
 
Last edited:

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Tack för tipsen. Rev gasarna igen nu ska rengöra å fixa ,flöttörerna håller då tät när man trycker upp dom och blåser i bränsleröret.
Såg dock denna gång att de visst finns bensin under gasarna i buken om de beror på om gasarna flödar över eller inte vet ja inte ännu men mycke blött vid soppapumpen. Kollat att alla slangar ser schyssta ut.
Kan det vara så att pumpen ger för mycket soppa? eller rent av läker i packningarna finns det nå vanliga fel här?
Tagit lös pumpen å sugit lite i anslutningarna å vad ja förstår så verkar allt funka som de ska me vakuum å grejs, vågar man öppna den eller förstör man nått?
enda jag kan tänka mig kan vara problemet är ves ventilerna som är igenkleggade.. den drar sjukt mycket soppa om de inte är fräscha och rena!
 

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
portarna har ja rengjort å bytt ena membranet som läkte tänkte åsså de skulle fixa sig men icke, inväntar ett tändlås som ja råka knäcka sista turen så ska ja börja forska mera hoppas på ett läckage än att gasarna flödar över känns simplare för en lekman :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
portarna har ja rengjort å bytt ena membranet som läkte tänkte åsså de skulle fixa sig men icke, inväntar ett tändlås som ja råka knäcka sista turen så ska ja börja forska mera hoppas på ett läckage än att gasarna flödar över känns simplare för en lekman :)
Mindre bensin borde skoter ta nu när du hitta läckage och fixat..

Kolla oxå om du har hål i ves membranen
Och förgasaren hade du väl gått igenom?

Jag minns att tank mätaren är inget att lita på som sjönk fort..
 

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
Rengjort å fixat gasarna nu.
Testade köra utan luftburken på plats å de kommer ett fint dammmoln av bensin åt luftfilter hållet man blir blöt om handen rätt fort. Så skiten måste ju flöda över eller är de nått annat när de blåser ut bakvägen. Avgasportarna har jag rengjort å bytt ett trasigt membran i så dom borde vara ok.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kolla så fjädrarna i reedsen är fräscha...samt att du rengör dem RIKTIGT ordentligt..alltså lätt giljotinerna i soppa över natten eller nånting så löser de upp allt skit..samt att du tar med div.. piprensare och rengör hålet ner i cylindern
 

banani

Medlem
15 feb 2010
18
0
1
gällivare
Monterat dit boysen nu enligt konstens alla regler å dom e fan lika otät som gamla orginalen såg redan vid montering att de inte kommer funka perfekt vart lite spel på allt hur ja än vred å vände på dom så de sprutar ännu soppa bakvägen, kanske korgarna som e slut på nå sätt, fick nu luftburken tätare iaf har inte varit de förut så kanske de suger in allt skit som sprutar bakåt bättre istället för å rinna ner i buken.