höjja en G-type

11 jan 2010
32
0
1
lit
Hejsan har en rave 670-00 (G-type) som jag är sugen på att höja i boggien, är det någon som har något förslag hur jag ska görat på bästa möjliga sätt?? för att slippa en massa onödigt slitage.....
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hejsan har en rave 670-00 (G-type) som jag är sugen på att höja i boggien, är det någon som har något förslag hur jag ska görat på bästa möjliga sätt?? för att slippa en massa onödigt slitage.....
Använd vår fina sökfunktion det finns hur många trådar som helst om det här.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
De bästa är att göra Dropbracktets...

De är en plåt som du nitar/skruvar fast uti de gamla hålet, men sen så måste du höjja den fram ochså, dvs de främre fästet ochså annars får du ett välda skidtryck....

Men ja rekomenderar att du skruvar fast den istället för att nita...
ja har skruvat fast mina på Enduron (-98, samma chassie som du), Jag har bara satt två extra skruvar (M8), men sen så har ja en stor skruv i de gamla hålet....

Annars kan du söka ochså....!
 
11 jan 2010
32
0
1
lit
cacceeze: okej tack för hjälpen!:) jo skidtrycket är högt redan som de är nu.... funderar på att höja fram i framvagnen med om det kanske kan bota skidtrycket? samt å få den lite mer lätt rest ;)

ToppeP: riktigt snyggt gjort :) tack för svaret!
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
cacceeze: okej tack för hjälpen!:) jo skidtrycket är högt redan som de är nu.... funderar på att höja fram i framvagnen med om det kanske kan bota skidtrycket? samt å få den lite mer lätt rest ;)

ToppeP: riktigt snyggt gjort :) tack för svaret!
Har du kollat på balata remmen i boggien, du kan släppa ner den nått snäpp om de går, om du vill ha bort lite skidtryck innan du höjjer den...

När du ska höjja den så om du tex höjjer den 6cm bak och ca 2-3cm fram så kan du höjja den lite mer fram så får du bort skidtrycket, men om de då blir för lite skidtryck så kan du spänna på balata remmen isf...

Men om du har lite skidtryck så blir den mer res vänlig:D
 
11 jan 2010
32
0
1
lit
jo jag har varit dit å kikat lite men det verkar inte gå att släppa på balata remmen:(

jo jag måste ta mig i tu med skidtrycket !! man känner ju att det verkligen finns orken till att få skidres men då ere fästet samt skidtrycket som sätter stopp:( (framtung)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
jo jag har varit dit å kikat lite men det verkar inte gå att släppa på balata remmen:(

jo jag måste ta mig i tu med skidtrycket !! man känner ju att det verkligen finns orken till att få skidres men då ere fästet samt skidtrycket som sätter stopp:( (framtung)
Min är då inte framtung och vi har ju samma chassie...

Minska på skidtycket och sätt dit en 44/38as matta så går den riktigt bra, men dreva ner den 2kugg så blir de ett riktigt bra klipp i motorn:D
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Jag och en kompis byggde om hans big-pipe för en vecka sedan.
då förlängde vi den till 345 och drog på en 32mm matta..
det du bör tänka på är att behålla boggiens geometri.. d.v.s. att du sänker boggien/höjer skotern så att du har samma cc-mått som orginal mellan alla tre infästningar när sänkningen är klar.
du kan även passa på att flytta bak allt lite, så får du bättre attackvinkel..
för oss tog det ungefär två dagar att riva modifiera och bygga ihop, men då bytte vi inte bara matta, utan vi rev hela skotern. Vi bytte skidor, matta, förlängde och sänkte boggien, höjde styret, bytte ruta, gick igenom variatorerna, lackade pipan, nitade bort all plast för att komma åt bra, fixade tankgivaren, o.s.v. mycket småsaker som tar tid, så ska du bara sänka boggien borde det gå att fixa på en förmiddag.. ;)