Hjälp med 600rr -09

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
Hej har problem med min IQ 600rr -09 gått 90 mil

när jag startar skotern har den väldigt hög tomgång, sedan när man trycker ner gasen lite varvar den ju upp såklart men sen när man släppt gasen vill den inte sluta varva utan fortsätter öka i varv hela tiden tills den sticker iväg. Skotern står i varmgarage och har gjort det ett tag. vad kan det vara ?

Har även problem med boggie dämparen då den är väldigt "dålig" har det där berömda glappet hur får man bort det ?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Hej har problem med min IQ 600rr -09 gått 90 mil

när jag startar skotern har den väldigt hög tomgång, sedan när man trycker ner gasen lite varvar den ju upp såklart men sen när man släppt gasen vill den inte sluta varva utan fortsätter öka i varv hela tiden tills den sticker iväg. Skotern står i varmgarage och har gjort det ett tag. vad kan det vara ?

Har även problem med boggie dämparen då den är väldigt "dålig" har det där berömda glappet hur får man bort det ?
Öppna huven och ställ ner tomgången med hjälp av den stora skruven man ser uppifrån på förgasaren. Ska enligt spec ligga på 1500rpm. Du kan ev måsta ändra spänningen på gaswiren också. Glappet finns det flera trådar om och som jag fattar det går det inte att få bort helt utan det ska vara så.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det låter som att den tar tjuvluft. Köp en burk startgas, dra igång skotern och spreja startgas över insigsgummina, tryck lite på dom medan du sprejar, testa även packboxarna med startgas. Om tom gången sjunker eller stiger medan du sprejar så tar den tjuvluft.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
glappet ska vara där ORIGINAL jaaaaa..men de går å få bort JAAAA... du flyttar dina bakre kuddar som är vid vändhjulen til främre hålet så försvinner glappet avsevärt..dock kommer du inte kunna dra dina "fina" skidres nåmer då boggin inte bottnar och betteer sig på samma sätt som förut.blir en R boggi helt enkelt..gjorde detta på polarns IQ rr...fick bort glappet från typ 15-20cm till 1-2cm...samt att den blev mkt mer aggresiv i dämpningen vilket resulterade till mindre bottningar:)..

de där med tomgången så äre bara kika igenom vid förgasarna...kan tänkas att gaswiren kärvar eller att tomgångsskurven är ganska nedskruvad...eller att gaswiren är för spännd...
annars äre bara å kika på insugsgummina ifall de är nå sprickor.vilket de inte borde vara på en så pass ny skoter..samt kolla så trottlarna inte fastnar..ev.lösa insugsgummin
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nee saxen ska sitta i mittersta hålen.de gör den redan..men du har som "kuddar" bakom saxen..som den tar emot vid..en på varje sida..dessa tar du lös och sätter på hålet längst fram.
 

Tv_

Ny medlem
14 jan 2006
4
0
1
37
Sandviken
"stopp klossarna" okej okej vafasen på min sitter saxen i det bakre hålet!
nått tips så att man får bättre res?
Läs i handboken. flytta saxen till mitten och bakre axeln (den ovannämnda) i bakre övre läget. och släpp balata rämmarna. då blir de stor skillnad mot orginal.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
pro_fxr han hade alltså ca 6 cm fungerande fjädringsväg?

Måste ju sett ut som att han hade plockat bort fjädrarna isåfall.