Förgasargummi+ Något okänt fett

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Tjena tjena alla här, behöver lite vägledning ang förgasargummina på min Ski-Doo Summit 550 -07.


Som ni ser på bilderna här nedan är det sprickor på utsidan, är det något att oroa sig över?



Sedan har vi något okänt fett bakom kransen. Bifogar även bilder där. Är det någon som vet vad för fett det är och och det finns någon okänd smörjningspunkt?



Den sista bilden bjuder jag på som bonus som tack för hjälpen!
 

Attachments

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Okänt fett är det inte, läs tråden serie 3 motor så förstår du. Har mycket fett försvunnit så har du snart ett vevlager ras. (Tips riv isär motorn) Skidoo style

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22928

Angånde insugsgummina så kan du ta startgas och spraya på dessa. Då du har skotern på tomgång. (Tomgångs varven får inte öka) skulle rekommendera att byta säkrast så.
Drar den tjuvluft så generera det oftast till haveri.
 
N

N_w

Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Okänt fett är det inte, läs tråden serie 3 motor så förstår du. Har mycket fett försvunnit så har du snart ett vevlager ras. (Tips riv isär motorn) Skidoo style

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22928

Angånde insugsgummina så kan du ta startgas och spraya på dessa. Då du har skotern på tomgång. (Tomgångs varven får inte öka) skulle rekommendera att byta säkrast så.
Drar den tjuvluft så generera det oftast till haveri.


men vars ska det kunna läka ut? det är ju som på blocket borde det inte vara runt hela startkransen och de? eller kommer det från smörjnings nippeln?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Om du läser tråden om serie 3 motorer så förstår du med N_w. Förklarar här lite lätt det en packbox på variator sidan. Denna måste sluta tätt annars kommer fettet ut från lagret som sitter där. På skidoo motorer serie 3 så fettar du in lagren själv dvs med ett dyrt sp fett. Du måste riva ner motorn för att göra detta. Om lagret går utan smörjning förstår du ju själv följderna.

Angånde vart fettet var så kan det ju fara lite här och där när veven snurrar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Du borde ta bort variatorn och noggrannt undersöka vevaxeltätningen som ett första steg. Onödigt att riva hela motorn, innan du konstaterat var det kommer ifrån!

Om du nån gång sprängt en variatorrem, så kan del linda upp sig trådar från den runt vevaxeln, och riva sönder tätningen. Då åker det fett åt alla håll och kanter... Och slutligen rasar lagret. :(

Och att köra med spruckna insugsgummin är att spela med väldigt dåliga odds... Byt! Alternativet är att vänta tills dom spruckit färdigt med MINST kolv+cylinder-ras som påföljd av detta...
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Okejokej, tar nog det säkraste för det osäkra och byter insugsgummina!

Kan direkt säga att jag inte har sprängt någon rem och maskinen har gått ca 450 mil. Vet inte direkt hur man ska göra med fettet men ska läsa på lite till i tråden som finns.
 
N

N_w

Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Om du läser tråden om serie 3 motorer så förstår du med N_w. Förklarar här lite lätt det en packbox på variator sidan. Denna måste sluta tätt annars kommer fettet ut från lagret som sitter där. På skidoo motorer serie 3 så fettar du in lagren själv dvs med ett dyrt sp fett. Du måste riva ner motorn för att göra detta. Om lagret går utan smörjning förstår du ju själv följderna.

Angånde vart fettet var så kan det ju fara lite här och där när veven snurrar.


jo jag vet exakt vad det där innebär med infettade packboxar som inte fungerat så bra..


scaleos jag var förklarade väldigt dålig när jag skrev.. men som du ksk förstår så menar jag nippeln där man kan fetta in pto boxen:) om det nu finns på denna motor..
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Kallar ni 550 för Rotax 3 serie? Kom igen nu ;) Skärpning!!

Insugsummina borde du byta, ser dom ut sådär så är de bara en tidsfråga innan de är dags.

Fettet är svårt att säga vars de kommer ifrån, har du nån spegel eller nått så du kan kolla under motorn så ser du om den trycker ut nånstans ifrån eller liknande?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Det jag har hört är ju att alla skidoo från -99 och framåt har lager som man smörjer manuellt. Drog den parallelen att alla dessa heter serie 3. Då ingen riktigt har rada upp alla modellerna som ingår i den.

Och vart skall fettet annars komma ifrån? om inte lager?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Det är förmodligen 2-taktsolja som kryper fram nånstans från motorn. Ser ju ganska svart ut runtomkring, så det kan ju vara oljedimma från otät cylinderfotspackning eller liknande? Sånt ser man oftast på luftkylda motorer.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sv: Förgasarbummi+ Något okänt fett

Det är förmodligen 2-taktsolja som kryper fram nånstans från motorn. Ser ju ganska svart ut runtomkring, så det kan ju vara oljedimma från otät cylinderfotspackning eller liknande? Sånt ser man oftast på luftkylda motorer.


Får försöka kolla lite bättre med spegel också!


Hmm, den tunna dimman är nästan 100% säkert remdamm men just vid fettet är det ju lite tjockare, kanske utsmetat fett?



Blir till att beställa gummina här någon dag.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sådär ja, då var grovgörat gjort, har alltså äntligen bytt gummina! Var lite småtrixigt när det var lite trångt men allt gick som på räls, var hyffsat lätt! För eran skull lägger jag upp lite bilder också. :)



Började med att ta bort luftboxen




Tog då en titt på förgasarna och såg detta, är något slags skit, någon som har förslag?




Förgasarna lösa här



I alla iver att ta bort och sätta nytt blev det inga fler bilder förutom ett par efteråt....




Detta var vad jag hittade på de inre gummina! Som ni ser var det stället inte i så bra skick. Det kan ha krupit in luft just runt metallen! Var hål rakt igenom om man sträckte lite runt järnet.






Själva sprickorna var det egentligen ingen fara för men man har du att skadan hittades!
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
kan garantera att "fettet" är avgassmet som läker mellan grenrör och cylinder... har nog bytt packningar och lochtitat grenrören på ett 40 tal 380 och 550... det tar då vägen åt sidan eller upp i fläktkåpan och ut där...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Svart smuts på förgasarna = remdamm. Hoppas du rengjorde reedbladen också, gissar att dom ser likadana ut, och då tappar du effekt.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Svart smuts på förgasarna = remdamm. Hoppas du rengjorde reedbladen också, gissar att dom ser likadana ut, och då tappar du effekt.
Det konstiga var att dom var helt rena, inte en enda partikel fanns där! 550 sliter å andra sidan inte mycket rem.