Knackningar från motorutrymet, HJÄLP!

lewhman

Medlem
18 feb 2010
16
0
1
Östersund
När skotern är kall så knackar det på tomgången, det knackar mer när man varvar. Men när man kör iväg försvinner knackningarna. Och när man har kört ett tag när den är varm låter det aldrig...
Låter som att det kan komma ifrån variatorn!:hmmmm:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min skoter lät så där när jag hade fått en skada på remmen. Det är ju lätt å byta rem å kolla

N

N_w

har exakt samma fenomen på min Ski-doo 600 -01
har letat och letat men nu vet jag vad det är, Det är bussningarna som sitter i primärvariator kåpan (2st) är gjorda av messing när motorn och variatorn blir varm så sväller ju bussningarna + veven då blir den tyst och slutar knackar:)

men dina kan ju vara slut, Min skoter knackar när den är kall på tomgång sen låter det som det ska när motorn är varm..

//Jonatan

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Har exakt samma symptom på min Enduro 500-01, dock inte alltid,har dock det problemet att när maskinen blir varm så kommer ett tjutande/vinande ljud från variatorn o den börjar att växla dåligt,man får ge mycket gas för att få upp fart spec om man åker ospårat,ca 600 mil på mätarn så jag tror att en titt på primären skulle behövas.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har exakt samma symptom på min Enduro 500-01, dock inte alltid,har dock det problemet att när maskinen blir varm så kommer ett tjutande/vinande ljud från variatorn o den börjar att växla dåligt,man får ge mycket gas för att få upp fart spec om man åker ospårat,ca 600 mil på mätarn så jag tror att en titt på primären skulle behövas.
kan nog vara fjädern i sekundären som måste spännas. då den blir för mkjuk så växlar den bara upp

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Står man still med motorn på tomgång så är ju sekundären ej i ingrepp,kan ju omöjligen komma några oljud från den då.