Remproblem SRX

Fetti

Medlem
17 feb 2010
6
0
1
Finland
Hej!

Är en rätt så nybliven skoterägare, köpte då en Yamaha SRX 600 som nu gått 800 mil. Jag hade kört typ 50 mil utan problem med den, men då mitt i allt slaktade den variatorremmen. Den var mycket nött ovanpå och ca. 5-10 cm av taggarna var borta på ett ställe. La dit reservremmen (såg rätt så fräsch ut, troligen oanvänd). Körde hem med den och körde lite en dag till, men så följande dag var det samma problem igen. Hade då kört kanske 10 mil med reservremmen. Den var också nött på ovansidan, men mer mot utsidan av skotern, lite mer taggar hade lossnat av den. Båda remmarna har gått sönder vid cirka 110 km/h på is då jag har kört i gamla spår. Till min stora glädje har den också slitit av hastighetsmätarwiren när den gick sönder. Har dammsugit och blåst med tryckluft för att bli av med remrester i variatorerna, sekundären öppnar bra med handkraft och kärvar inte. Alla rullar på primären snurrar lätt. Axeln ser slät och fin ut, släta skivor. Mattan snurrar som den ska när man vrider på sekundären utan rem.

Var då och köpte två remmar, en Yamaha Original (8DN-17641-01) läste dock att det ska vara en nolla på slutet original? Passar denna rem på SRX? Och en Carlisle Ultimax 3 (138-4432U3). Men då är Ultimax remmen vara aningen kortare än yamaharemmen?! Så nu funderar jag vilken av dom som är mera riktig, troligtvis originalremmen? Kan man använda den lite för korta remmen?

Har hört att jag ska mäta vinklarna på variatorerna? Hur gör man det?

Teorier om vad som kan vara fel?

Är inte riktigt van med skotern och hur den ska bete sig men det kan hända att den har slirat på remmen ibland? Hur åtgärdar man det isåfall?
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Kolla att motorn sitter fast i alla motorfästen! annars vet du ju vars du har problemet en motor som inte står som den ska.
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Det är rätt häftig effekt i SRX:n, motorn kan röra sig lite. Troligen linjerar inte variatorn, då käkar den rem. Lossa alla fyra skruvarna som håller motorn och mät in noga, finns ett verktyg för det. Var försiktig när du drar åt motorn igen, blir lätt gängpaj.

Kolla offset också.
 

Fetti

Medlem
17 feb 2010
6
0
1
Finland
Har försökt att mäta, dock utan specialverktyg och har inte sett nått.. motorn verkar nog sitta fast som den ska också.. Ska väl prova köra lite och se om det fortsätter, måste väl nog föra den till verkstad om det inte är bra nu.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
motorn ska sitta lite snett frammåt så att den drar sig rak när man gasar.

en kompis hade det felet på si enduro 600 nyligen också men då var det motorn som pekade lite bakåt. när han körde sakta så höll remen men när gasade så sköt han remmen på en gång
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
motorn ska sitta lite snett frammåt så att den drar sig rak när man gasar.

en kompis hade det felet på si enduro 600 nyligen också men då var det motorn som pekade lite bakåt. när han körde sakta så höll remen men när gasade så sköt han remmen på en gång
Motorn ska inte sitta snett på srx. Den sitter stumt med momentstag.
Du ska ha ett c-c på 268.5mm och sidoförskjutnig på 15mm