kamera kunnig

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan har nyligen återfunnit min film kamera :)
Jag är nu väldigt sugen på att använda den som headcam, men jag vet inte riktigt hur mycket den tål :confused:Kommer ju upp i väldigt kalla grader när man är ute och åker.

Det är en: JVC GR-D320E (Mini DV) Man spelar in med kassett band.
LÄNK http://www.dustinhome.se/pd_5010097433.aspx
MVH joel

4

426H

Kylan är nog inga problem, förutom för batteriet. En del typer av batteri drar ur väldigt snabbt i kyla. När du använt den i minusgrader så tänk på att inte ställa in den direkt i värmen, då bildas kondens inne i kameran. Låt den ligga i en väska och tina långsamt.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Kylan är nog inga problem, förutom för batteriet. En del typer av batteri drar ur väldigt snabbt i kyla. När du använt den i minusgrader så tänk på att inte ställa in den direkt i värmen, då bildas kondens inne i kameran. Låt den ligga i en väska och tina långsamt.
okej, jag har en digital som jag var ute med häromdan och batteriet tog slut direkt på den, du vet inte vilka batterier det blir så med ? Tack för svar iaf :)

4

426H

Lithium och lithium-jon batterer pallar kyla. På upplanddningsbara står det Li-ion.
Nickel metallhybrid (NiMH) och nickel kadmium (NiCd) laddar ur direkt

4

426H

Ja, generellt kan man säga att li-ion är de bästa uppladdningsbara batterierna i kyla. Dom skall klara ner till -20, annars är det skräpceller.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
15- ute nu :( skulle vara det imorgon också.
Har en liten väska i fake skinn som kameran passar i perfekt, kommer den kunna stå imot kylan mycket ?

4

426H

Ryggsäck är bra om man behöver ha med sig prylar på skoterturen.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
som sagt jag vill ha den som en headcam, jag bara struntar i att dra upp kedjan vid linsen så jag kan filma när väskan är runt om kameran och skyddar mot kylan, men vet inte hur jag ska få fast hela väskan på hjälmen...
Hoppas det hjälper mot kylan iaf, upp till bevis imorgon

D

Deleted member 9532

När du använt den i minusgrader så tänk på att inte ställa in den direkt i värmen, då bildas kondens inne i kameran. Låt den ligga i en väska och tina långsamt.

Alternativt, stoppa den i en plastpåse som man trycker ur luften och knyter igen. Då stannar kondensen på utsidan om påsen!