Srx700 handagsvärmare på Et340.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag får inte mina handtagsvärmare att fungera. Värmarna kommer från en Yamaha srx 700, har även det vredet som reglerar värmen.

Om jag sätter ett 12v batteri mot de två kablarna på ett av handtaget så blir det varmt bra och fort, men på skotern värmer det inte alls (Yamaha et340 -1980). Så jag måste väl förmodligen ha kopplat fel, då jag kollat att strömmen går igenom alla ledningar och 12 volt finns i den kabel jag snott ström från (lyset fram).

Så här har jag kopplat:

Finns där något synligt fel?? Strömvredet är orginal från srx700, har även testat att koppla förbi detta utan något resultat

Jag har ju nu seriekopplat värmarna (tror jag det blir), vilket innebär att de borde få 6 volt var, kan det vara så att de ska ha 12 volt var och att jag måste paralellkoppla dem?? Nån med en srx700 kanske kan svara på detta??

Tack på förhand!

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Du ska koppla såhär: Plus in i ena handtaget via EN av kablarna sen kopplar du ihop hona från ena å hane från andra handtaget med varandra å sen den som blir över till jord.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Som du har ritat på skissen så är det parallellkopplat. Detta kommer att ge 12v till varje värmare. Om du istället kopplar som JiBe säger (seriekoppling) så får du 6v till varje värmare. Dock så finns risken att du har brännt värmarna om de ska gå på 6v/st.

Försök att få tag på ett elschema från den skoter du tagit värmarna ifrån.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Som du har ritat på skissen så är det parallellkopplat.

Justja det har du ju rätt i när jag tänker efter! Men nog tycker jag att de iallafall borde ha blivit varma innan de brann, vilka de aldrig blev. Men om jag kopplar om dem som JiBe säger, kan de börja funka då? Känns knappast så, känns bara som att de skulle fungera dubbelt så dåligt som ge gör nu (inte alls). Men jag vet inte, är helt borta på elektronik.
Nåja, ska testa med batteri imorron igen och se om de är brända.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det är då seriekopplat från fabrik på srx:en å det verkar ju funka....
Är du osäker på om du har knäckt dom så kan du ju Ohm-mäta, 1,6-1,8ohm brukar dom ligga på.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tar fram min tråd igen.

Nu när det börjat bli plusgrader så funkar dom där jäkla värmarna helt plötsligt!??
Vad fasen, betyder det att det är nåt fel på handtagen, eller ger skotern så lite ström att den inte orkar värma upp dom när det är kallt??
Att ha värmare när man redan svettas kändes inte så meningsfullt.

Ska man köpa sig ett par nya värmare eller kommer dom inte heller att funka isånafall?

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Har du tagit strömmen från +sidan/matningen på framlyset, så du inte tagit på minus-sidan? (Blir isf ett stort spänningsfall, prova mät spänningen från lyset där du snott ström och mot jord).