ZRT600 Boggie / Matta

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
tjenare!

jag köpte en zrt600 för ett par dagar sen och nu har jag lite frågor.

1
när den står på plant underlag typ betonggolv så är bakre delen av boggin
i luften, vid vändhjulen är mattan ca 3-4cm ovanför golv..
när jag sitter på den så ligger hela mattan mot golvet, ska det vara så ?

2
när jag fått hem skotern och provkörde på en åker (60-70cm snö) så vid fullgas
när det fjädrade i boggin kuggade det över i mattan, så jag spände
mattan lite åt gången tills den inte kuggade över längre, är det så man ska
göra ? har man rätt spänn på mattan när det precis inte kuggar över ?
det sitter 32mm matta på så det bettar bra

annars så går den som ett spjut, nå grönjävligt drag det är i den :)
bara på kul, hur står den sig mot en mach 1 -91:a ? kompisen har en sån
och man vill ju inte vara för kaxig ifall man blir ifrånåkt :)

hey /// Rille

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna

sista bilden tycker jag är den mest konstiga, tycker att det borde vara ett "bälte"/"rem". hur vet jag att den där kedjan har rätt längd ? är det där
felet sitter ?`hoppas bilderna ger något.. alla bilderna är tagna från
vänster sida förutom den tredje.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du kan ju prova flytta det bakre boggiefästet till hålen som är under fotsteget så kommer ju bakändan ner mot backen. Som de ser ut nu så sitter dem ju i hålen ovanför fotsteget.

Å sen hade jag nog bytt ut den kedjan mot remmar som ska ´vara där igentligen. Får ju hoppas kedjan inte varit för lång så främre dämparen får ta "rycket" istället för kedjan/balata remmen när fjädringen sträcks ut i sitt yttersta läge vid tex. skidlyft.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Oavsett hur boggiet ser ut på ett betonggolv så fjädrar den plant när man sätter sig, det är meningen med boggie konstuktionen.

Bort med den där jävla kedjan innan den river sönder både boggie, matta, kylare och tunnel för dig.

Och angående boggiet, som någon annan sade, flytta ner bakre boggiefästet om du har möjlighet. För sådär skall det verkligen inte se ut.

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
okej då tar jag och flyttar ner bakre boggie fästet...
någon som har lust att mäta hur lång balataremmen är org ?

tack som f*n för all hjälp !! :) snowmobile FTW !

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Den "största" längden på remmen ska vara så pass att främre dämparen inte kan fjädra ut till sitt ändläge sen kan du ju ta ihop den mer för att få mera skidtryck istället. Har för mig dom där är ganska lätt på skidorna oftast.

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
På den boggien ska det sitta 2 remmar, en på varje sida. På bilden med kedjan ser du ena öglan som remmen på den sidan går genom, kolla bild på t.ex www.brownsleisureworld.com, det visar inte exakt, men du får en aning iaf.

Flytta INTE ner bakre boggieinfästningen, den sitter där den ska sitta, felet beror på att den är feljusterad framtill. Ta bort den där kedjan, rikta eller byt axeln, sätt dit remmarna som ska vara där, och justera så att hela mattan tar i golvet samtidigt när du sänker ner skotern (från att ha varit upplyft baktill).

Du skrev inte vilken årsmodell det var (vad jag kunde se), men utifrån bilderna så gissar jag på en -96:a. Det bästa du kan göra på den vad gäller boggien, är att byta till en från -97 eller nyare, du vinner massor på det, och det kostar inte speciellt mkt. Dessutom är det i princip "bolt-on".

Måste du börja byta grejjer i boggien du har, kanske det skulle vara ide (och inte mkt dyrare) att byta till en nyare.

Om det är nåt mer du funderar på får du gärna PM:a mig.