Fråga om hastighet.

Dredden

Medlem
10 feb 2010
6
0
1
Har jag missat nånting helt eller finns det hastighetsbegränsing på snöskoter? Läste i någon tråd om 70 km/h. Stämmer detta?
För på isarna/sjön finns det väl ingen?
"Skaffa ny båt, gör 80 knop (148km/h)"... på vattnet finns det väl inte fartbegränsning?.

En annan fråga är finns det någon skoter som lyckas med 200km/h?
Min dragster som jag har (sedan 86) som rullat totalt 320 mil på 20 år i mälardalen en ET-250 med 25 explosiva hästar gör med sliten rem 110 blås på isen. En trippel på 150hk känns som den skulle palla mer, eller en RX-1'a med turbo på 260hk vad är toppfatren på en sådan?
Många frågor men detta är mtt första inlägg.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
JA! de är Hastighetsbegränsning med skoter, och den är typ 70 km/h...

Ja, de är ju underligt att de tillverkas skotrar som går nästan 200 km/h när man bara får köra 70 km/h, men de är ju samma med bil i Sverige iaf...

Du var precis före "Jaacob"...
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Högsta tillåtna hastighet i terräng är 50 km/tim inom tätbebyggt område och 70 km/tim utom sådant område om det inte finns något annat som beslutats genom lokal trafikföreskrift eller annan föreskrift.

Ärligt talat inte helt felaktiga gränser med hänsyn till de bromsmöjligheter en snöskoter har.

Framförallt på leder i skog, även om de är bra!

Ingår inte detta i det man lär sig då förarbeviset tas, annars är alla snöskoterförare skyldiga att ta rätt på de lagar och regler som finns.

Enklast att hitta den informationen är vis SNOFED, på http://www.snofed.se/Default.asp?path=21895,22193&pageid=31940 finns det 3 informationsfoldrar som är lättlästa och lättförståeliga.
Allra minst är "Svenska snöskoterregler" (Z-card) lämplig att läsa, finns digitalt och brukar finnas hos de flesta seriösa handlare.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
ET-250 med 25 explosiva hästar gör med sliten rem 110 blås på isen.
Vill inte vara en glädjedödare, men hahah, säger du att din et250 går 110 blås? Tror inte ens den skulle klara det ens på blankis i vakuum med splitterny rem och drevad högt som fasen .:)
Den måste vara trimmad, eller att hastighetsmätaren visar alldeles för mycket, men det stämmer inte heller då den bara går till 100 kmh. ;)

Angåeende att man får köra hur fort som helst med båt, men inte när det blivit is och man istället sätter sig på en snöskoter tycker jag också att det är väldigt konstigt. :confused: Inte för att det gör mig så mycket då jag inte ser det roliga i att åka mer än 70. Särskilt inte med den fjädring som återfinns på de skotrar vi har :hello:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
För min egen del handlar skoterkörning om att ta mig fram i obanad terräng, ut å pimpla osv. nöjesåka för mig är smyga mig fram i obanad skog och mark. Ta mig dit jag inte skulle annars. Ytterst sällan jag kör fortare än 60kmh oavsett maskin jag grenslar. oftast handlar det om 5-10kmh med spurter på kanske 40-50kmh. över en sjö blir det kanske 60kmh.

även om jag kör en modern maskin och inte min ockelbo.

70kmh är tillräckligt, och som någon annan sa, stoppsträckan är inte den bästa om du måste panikbromsa.

Att det är andra vilkor för båt är för mig en gåta med tanke på alla sjöar där det finns stora stenar som kan lura 10cm under ytan som man aldrig ser när man kör någorlunda snabbt. och med tanke på hur hårt vattnet blir i högre hastigheter. Då kan den vara jämförbar med betong. oftast så dämpar ju snö ganska bra.

Tycker dessutom själv att jag är tryggare på skotern vintertid än i båten sommartid, bra mycket lättare att råka ut för något i båten....
 

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
För min egen del handlar skoterkörning om att ta mig fram i obanad terräng, ut å pimpla osv. nöjesåka för mig är smyga mig fram i obanad skog och mark. Ta mig dit jag inte skulle annars. Ytterst sällan jag kör fortare än 60kmh oavsett maskin jag grenslar. oftast handlar det om 5-10kmh med spurter på kanske 40-50kmh. över en sjö blir det kanske 60kmh.

även om jag kör en modern maskin och inte min ockelbo.

70kmh är tillräckligt, och som någon annan sa, stoppsträckan är inte den bästa om du måste panikbromsa.

Att det är andra vilkor för båt är för mig en gåta med tanke på alla sjöar där det finns stora stenar som kan lura 10cm under ytan som man aldrig ser när man kör någorlunda snabbt. och med tanke på hur hårt vattnet blir i högre hastigheter. Då kan den vara jämförbar med betong. oftast så dämpar ju snö ganska bra.

Tycker dessutom själv att jag är tryggare på skotern vintertid än i båten sommartid, bra mycket lättare att råka ut för något i båten....
Angående vatten och båtar så kan jag svara. Det finns INGEN hastighetsbegränsning på öppet hav/sjö. Dock kan hastighetsbegränsningar i samband med hamnar och svåra passager förekomma men detta anges då tydligt i sjökortet.

Dock så kan man bli åtalad för "vårdslöshet i sjötrafik", är ungefär samma som "vårdslöshet i biltrafiken"

//Svante
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Klart det är kul att åka fort, men det gäller att veta var man kan åka fort. Jag maxar aldrig min maskin utan att veta att det inte finns några glasrutor i närheten som kan gå sönder.

Skämt åsido, enda gångerna jag trycker maxgas längre än två-tre sek (förutom i djup djup snö) är efter låååånga sjöar där jag kan se så att ingen är i närheten. Eller ja, iaf så att ingen är i vägen för mig. Frihet under ansvar som man säger!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Högsta tillåtna hastighet i terräng är 50 km/tim inom tätbebyggt område och 70 km/tim utom sådant område om det inte finns något annat som beslutats genom lokal trafikföreskrift eller annan föreskrift.
Ingår inte detta i det man lär sig då förarbeviset tas, annars är alla snöskoterförare skyldiga att ta rätt på de lagar och regler som finns.
Tog mitt förarbevis så sent som idag, och det var aldrig snack om 50 km/h. Däremot är det 20 km/h om man är tvungen att köra på väg. :weird: Lokala avvikelser kan förekomma om man har ett beslut från högre nivåer, samt att poliser kan ändra hastigheten hur de vill.

Det som man tjatar om på förarbevisutbildningen är defensiv körning, mycket bra (mjukt och förebyggande) och jag skiter då i vad som hastighetsskyltarna säger, jag kör efter mitt omdöme, som tack och lov fungerar fint. Tillsammans med att jag saknar vagnskadeförsäkring så... :whistle:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Angående vatten och båtar så kan jag svara. Det finns INGEN hastighetsbegränsning på öppet hav/sjö. Dock kan hastighetsbegränsningar i samband med hamnar och svåra passager förekomma men detta anges då tydligt i sjökortet.

Dock så kan man bli åtalad för "vårdslöshet i sjötrafik", är ungefär samma som "vårdslöshet i biltrafiken"

//Svante
5 knop gäller överallt utanför farleden. I farleden är det fri fart. :eyebrows:

//Gammal sjöfarare :nuts:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Högsta tillåtna hastighet i terräng är 50 km/tim inom tätbebyggt område och 70 km/tim utom sådant område om det inte finns något annat som beslutats genom lokal trafikföreskrift eller annan föreskrift.

Ärligt talat inte helt felaktiga gränser med hänsyn till de bromsmöjligheter en snöskoter har.

Framförallt på leder i skog, även om de är bra!

Ingår inte detta i det man lär sig då förarbeviset tas, annars är alla snöskoterförare skyldiga att ta rätt på de lagar och regler som finns.

Enklast att hitta den informationen är vis SNOFED, på http://www.snofed.se/Default.asp?path=21895,22193&pageid=31940 finns det 3 informationsfoldrar som är lättlästa och lättförståeliga.
Allra minst är "Svenska snöskoterregler" (Z-card) lämplig att läsa, finns digitalt och brukar finnas hos de flesta seriösa handlare.
Misstänker att han inte har behövt ta ett separat förarbevis då han har kört dragster sen 86 (körkort innan 2000). Men det där med att själv ta reda lagar och förordningar stämmer ju, fast samtidigt är det ju det han gör nu ;)
Men då hastighetsregeln om max 70 är en rätt grundläggande regel finns det säkert mer att lära så väldigt bra länk om TS skulle va fundersam på mer...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tog mitt förarbevis så sent som idag, och det var aldrig snack om 50 km/h. Däremot är det 20 km/h om man är tvungen att köra på väg. :weird: Lokala avvikelser kan förekomma om man har ett beslut från högre nivåer, samt att poliser kan ändra hastigheten hur de vill.

Det som man tjatar om på förarbevisutbildningen är defensiv körning, mycket bra (mjukt och förebyggande) och jag skiter då i vad som hastighetsskyltarna säger, jag kör efter mitt omdöme, som tack och lov fungerar fint. Tillsammans med att jag saknar vagnskadeförsäkring så... :whistle:
Det är just sådana här upplevelser av förarbevisutbildningen som jag hört från många håll som gör att jag anser att förarbevisutbildningen behöver ses över och kvalitetssäkras istäler för att som nu endast vara en enkel "inkomstkälla" för de som tar genvägar.

OBS: Det finns många som sköter utbildningen föredömligt så inget ont mot dem, de skulle klara en kvalitetskontroll utan några som helst bekymmer men de som diskar av utbildningen på hälften eller mindre än det av tiden skulle vara "i det blå skåpet" .

Visst, man ska inte kunna rabbla TKL eller TKF som i ett gammaldags läxförhör men en generell kunskap på de väsentliga delarna samt var jag hittar kompletterande information vore inte fel.

Ett bra exempel som Snofed borde tagit fasta på och gjort något (inte för sent ännu , kräver bara ett uppdrag från styrelsen i Snofed )eget motsvarande för utbildningen är detta från Vermont med safety course and exam via nätet, har man gjort detta har man faktiskt en bra grund att stå på.
http://www.snowmobile-ed.com/vt/index.htm

Inte fel för oss heller att kolla igenom detta, finns faktiskt en hel del bra tips för den nyblivne eller orutinerade skoterföraren även för våra svenska förhållanden.

Trots att jag lyfter fram rätt och fel på detta sätt hör även jag till dem som ibland kör betydligt över tillåtna 70 km/h men jag väljer tid och plats med grunden i allemansrätten, "Inte Störa-Inte Förstöra" vare sig för mig eller för andra.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Det är just sådana här upplevelser av förarbevisutbildningen som jag hört från många håll som gör att jag anser att förarbevisutbildningen behöver ses över och kvalitetssäkras istäler för att som nu endast vara en enkel "inkomstkälla" för de som tar genvägar.

OBS: Det finns många som sköter utbildningen föredömligt så inget ont mot dem, de skulle klara en kvalitetskontroll utan några som helst bekymmer men de som diskar av utbildningen på hälften eller mindre än det av tiden skulle vara "i det blå skåpet" .

Visst, man ska inte kunna rabbla TKL eller TKF som i ett gammaldags läxförhör men en generell kunskap på de väsentliga delarna samt var jag hittar kompletterande information vore inte fel.

Ett bra exempel som Snofed borde tagit fasta på och gjort något (inte för sent ännu , kräver bara ett uppdrag från styrelsen i Snofed )eget motsvarande för utbildningen är detta från Vermont med safety course and exam via nätet, har man gjort detta har man faktiskt en bra grund att stå på.
http://www.snowmobile-ed.com/vt/index.htm

Inte fel för oss heller att kolla igenom detta, finns faktiskt en hel del bra tips för den nyblivne eller orutinerade skoterföraren även för våra svenska förhållanden.

Trots att jag lyfter fram rätt och fel på detta sätt hör även jag till dem som ibland kör betydligt över tillåtna 70 km/h men jag väljer tid och plats med grunden i allemansrätten, "Inte Störa-Inte Förstöra" vare sig för mig eller för andra.
Hehe, våra undervisare tog ett provpapper, körde igenom det och sa: "Ja, det här kan ni. Vi slutar lite tidigare idag." :eyebrows: Var dock tvådagars och man lärde sig grunderna rätt bra!

Så kom jag dit en vecka senare och körde en finfin Phazer MTX 2010 några repor, skrev provet och åkte hem. På tok för lätt. :blink1:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
5 knop gäller överallt utanför farleden. I farleden är det fri fart. :eyebrows:

//Gammal sjöfarare :nuts:
Möjligen för yrkestrafik. Med en privatbåt får man åka hur fort man vill överallt utom där begränsning är angiven.
Enligt ditt resonemang skulle man bara kunna åka vattenskidor i farleder. Så det måste ha varit en tankevurpa.
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Hehe, våra undervisare tog ett provpapper, körde igenom det och sa: "Ja, det här kan ni. Vi slutar lite tidigare idag." :eyebrows: Var dock tvådagars och man lärde sig grunderna rätt bra!

Så kom jag dit en vecka senare och körde en finfin Phazer MTX 2010 några repor, skrev provet och åkte hem. På tok för lätt. :blink1:
Hehe. Mitt ex fick åka ambulans då hon körde upp på en Phazer. Dock så åkte hon och tjejen som körde hade aldrig kört tidigare och höll på att köra in i ett träd så exet slet tag i styret men slog själv huvudet i trädet men räddade skotern och hon som körde.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Möjligen för yrkestrafik. Med en privatbåt får man åka hur fort man vill överallt utom där begränsning är angiven.
Enligt ditt resonemang skulle man bara kunna åka vattenskidor i farleder. Så det måste ha varit en tankevurpa.
Har du någon källa? Har alltid hört bland folket häromkring att det är max 5 knop utanför farlederna. Sen kanske reglerna skiljer sig, här på Vänern är det kanske andra regler. :wondering:

Hehe. Mitt ex fick åka ambulans då hon körde upp på en Phazer. Dock så åkte hon och tjejen som körde hade aldrig kört tidigare och höll på att köra in i ett träd så exet slet tag i styret men slog själv huvudet i trädet men räddade skotern och hon som körde.
Jo man bör ha kört skoter någon gång innan. :cheesy: Kan ju bli tråkigt annars. :weird:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har du någon källa? Har alltid hört bland folket häromkring att det är max 5 knop utanför farlederna. Sen kanske reglerna skiljer sig, här på Vänern är det kanske andra regler. :wondering:
Jag tycker nog snarare att det är du som ska visa en källa på ditt påstående :) Jag säger att det inte existerar någon lag som säger att man bara får köra 5 knop om man befinner sig utanför en farled. Av alla Sveriges vatten så är det en försvinnande liten del som utgörs av farleder. Alla insjöar utom de absolut största är farledsfria, t.ex.
Det är lite svårt att visa att en lag inte finns. Enklare då att visa att den existerar, som du säger. Men det gör den inte, det är orimligt på en mängd sätt:


  • Du skulle bara få puttra i fem knop från din egen brygga till en farled.
  • Du skulle inte kunna åka en bit ut från kusten och fiska, för 5 knop är så långsamt att det skulle ta hela dagen.
  • Vattenskidåkning och andra dragsporter är inte att tänka på.
  • Det skulle bli extremt jobbigt för seglarna som måste bromsa vid läns.
  • Och framför allt - motorbåtsförsäljningen skulle vara närmast noll, iallafall av de lite mer motorstarka båtarna.
Sen kan det förstås vara så att ett stort område är begränsat till 5 knop (eller någon annan hastighet). Men då är det fortfarande ett begränsat område, inte en generell regel eller lag.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag tycker nog snarare att det är du som ska visa en källa på ditt påstående :) Jag säger att det inte existerar någon lag som säger att man bara får köra 5 knop om man befinner sig utanför en farled. Av alla Sveriges vatten så är det en försvinnande liten del som utgörs av farleder. Alla insjöar utom de absolut största är farledsfria, t.ex.
Det är lite svårt att visa att en lag inte finns. Enklare då att visa att den existerar, som du säger. Men det gör den inte, det är orimligt på en mängd sätt:


  • Du skulle bara få puttra i fem knop från din egen brygga till en farled.
  • Du skulle inte kunna åka en bit ut från kusten och fiska, för 5 knop är så långsamt att det skulle ta hela dagen.
  • Vattenskidåkning och andra dragsporter är inte att tänka på.
  • Det skulle bli extremt jobbigt för seglarna som måste bromsa vid läns.
  • Och framför allt - motorbåtsförsäljningen skulle vara närmast noll, iallafall av de lite mer motorstarka båtarna.
Sen kan det förstås vara så att ett stort område är begränsat till 5 knop (eller någon annan hastighet). Men då är det fortfarande ett begränsat område, inte en generell regel eller lag.
Den här diskussionen är omöjlig att föra vidare då ingen tycks kunna styrka det som sägs. Med Sveriges lagar kan man aldrig vara säker på någonting. :confused:

EDIT: Det finns många farleder som inte är uppmärkta. Sen är problemet inte hastighetsbestämmelser, utan hur man uppför sig. Är det smart att åka wakeboard inne i en vik bland 30-talet båtar? Neeeej... Om vi utgår från att du har rätt så innebär det fortfarande inte att det är fritt fram att göra hur man vill. Jag sysslar inte med vattenlekar (wakeboard etc.) där folk kan störa sig på mig, det resulterar ju bara i onödiga förbud... :/
 
Last edited:
4

426H

Den här diskussionen är omöjlig att föra vidare då ingen tycks kunna styrka det som sägs. Med Sveriges lagar kan man aldrig vara säker på någonting. :confused:
Jo, jag kan bekräfta att du har fel. På havet är det fri fart överallt där det inte finns hastighetsgränser, som tex i trånga farleder och hamnområden.