Ny F570 går dåligt?

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Jag är då hlt ny med skoter för i år. Köpte enn F-570 för att träna lite på första året / åren. Har kört indn under ett par åk ca 20mil och allt har varit kanon. Shimsat om variatorn fö att spänna remmen är det enda ja gjort.

Så igår var jag ute på, en för mig, monster tur. Ca 7 mil var det enligt trippen och det var enkom snötäckta fält ca 80cm snö. Lärde mig att carva och att lägga ner lite. Men till saken hör att skotern fick gå hårt. Jag gav den kaffet helt enkelt. Mot slutet av turen gick den lite konstigt och bak-tände ett par gånger. Men jagtänkte inte mer på det utan körde upp den på släpet och hem igen. Släpet står parkerat utomhus ca -15 har det varit senaste natten. Idag var jag taggad igen och körde ut och skulle värma upp den på släpet och märkte direkt att något var fel.

Gasen hade frysit fast. Efter lite lirkande så släppte tumgasen och jag hör när trottlarna går i botten på förgasarna så det verkar vara lugnt. Men absolut ingen tomgång och minsta lilla gas jag ger drar den iväg med höga varv. Baktänder och smäller ur slutburken. Det var ju rätt mycket snö / is överallt efter gårdagens tur så jag tänkte att om jag låter den gå lite på tomgång och bli lite varm så skulle det kanske smälta undan om det fryst någonstans? Men det blev inte bättre??

Några tips. Är säkert något nybörjar fel men jag har fått för mig att det skulle vara "dåligt" att efter en tur tina upp maskinen för att sedan ut i kölden igen. Ska man verkligen inte kunna ha maskinen "ute", dock i släp med -15 ute? Borde finnas folk som har betyrligt kallare klimat, har alla dessa problem efter djup-snö körningar?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Sv: Ny F570 går skit?

ställ den i varmgarage, låt tina
kolla luftintaget så den inte kan dra i sig snö
Den har en brytare i gashandtaget som bryter tändningen om gasen fastnar
kan vara därför den smäller och har sig
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Sv: Ny F570 går skit?

Hmm, har suttit och tänkt lite.. Kan det vara så enkelt att jag borde testa att byte stiften? Verkar ju konstigt efter bara ca 30mil från att maskien var ny? Men jag har märkt att på tomgång innan felet uppkom och den hade togång så surade den ner sig... Det kanske har fått stiften att ta stryk? Isf kanske man skall gå ner i LF munstycke?


Kan det vara såna här sympton med dåliga stift?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Ny F570 går skit?

Hmm, har suttit och tänkt lite.. Kan det vara så enkelt att jag borde testa att byte stiften? Verkar ju konstigt efter bara ca 30mil från att maskien var ny? Men jag har märkt att på tomgång innan felet uppkom och den hade togång så surade den ner sig... Det kanske har fått stiften att ta stryk? Isf kanske man skall gå ner i LF munstycke?


Kan det vara såna här sympton med dåliga stift?
Kostar ju ingenting att byta stift (utgår från att du har nya reservstift) så börja där. Stiften kan fort bli dåliga om skotern gått sur förut. Går att ta in och torka på vedpannan eller i ugnen på låg värme.
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Tänke bara dela med mig av vad jag kom fram till.

Jag lät skotern tina upp och statade upp den på släpet idag. Den gick fint. Det märktes direkt. Min slutsats efter alla tips här och på andra forum var att det kommit in snö / frusit i handtaget och elektronien där säkerhets-brytare sitter till om det fryser i gasarna. Alt om trottlrna hnger sig så skall den slå ifån tändningen. Därav = ingen tomgång men med lite gas snurrade den runt med spottade och fräste... Jaja, man lär sig alltid något nytt... Glad för att det inte var något värre.