Zr 600 efi krånglar

Larssoon

Medlem
7 mar 2008
18
0
1
Slättån
Har en Zr 600 efi 1998. Den liksom dör av när man har gasat fullt och släpper på gasen då dör den om man pumpgasar lite eller släpper gasen helt så brukar den komma igen. Men ibland så dör den liksom misständer även fast man inte hållt fullt. Vad kan de vara för fel?
 
N

N_w

Har en Zr 600 efi 1998. Den liksom dör av när man har gasat fullt och släpper på gasen då dör den om man pumpgasar lite eller släpper gasen helt så brukar den komma igen. Men ibland så dör den liksom misständer även fast man inte hållt fullt. Vad kan de vara för fel?
-98 har haft stora problem med statorn, man kan ju ohm mäta den
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om de inte är gjort så prova koppla lös gashängs brytaren i gasen. Tror den går på samma kontakt som stoppknappen på styret också. Så var det på min zrt -99 iallafall. Den gick knappt att köra med brytaren inkopplad.
 
N

N_w

ny stator går på 7000 hos Bengansmotor :afraid:
men går ju att skicka på omlindning
 

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Har du testat att koppla ur gashängsbrytaren utan resultat skulle jag definitivt sätta en slant på statorn.


-98 har haft stora problem med statorn, man kan ju ohm mäta den
Min var kass trots att alla värden var bra. När jag plockade bort den så kunde man se att det var isoleringen som havererat, med förmodligen överslag som följd. Men om några värden är fel så vet man ju. När man ändå igång kan man ju passa på att mäta resten också, gasspjällsgivare/temp luft/temp vatten/vevaxelgivare.


ny stator går på 7000 hos Bengansmotor :afraid:
men går ju att skicka på omlindning
rmstator.com tar $200 plus $50 i frakt. Samma levtid som svenska åf.


Mer info här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=34940

Felet var statorn, trots att alla värden var bra - både varm och kall! :hurt:

Tips:
Då jag ville inte ha skotern stående (då jag bor i södern och vill ta vara på varje skotertillfälle eftersom man aldrig vet hur lång säsongen blir) medans jag skickade statorn på omlindning blev lösningen en ny stator. Beställde en från www.rmstator.com , kostnad $200 + frakt $50 + lite tullkrafs. Orginal kostar ~8500 kr, 7000 kr hos bengans och noname från Jofrab kostar 3500 kr.

Beställde den i tisdags och på torsdagen hade ups kört ut den om jag bott "mer centralt" (läs: inte i Dalsland). Det blev därför en extra dag men, fatta - 3 dagar ifrån Canada, under os!!! Där har svenska posten lite att lära.