Shimsbrikor till sek-variatorn ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

I dag så lossnade typ 1,5kg is ifrån tunneln och la sig i mellan mattan och frontkylaren lr möjligen i mellan drivhjullen och tunneln på min nytro grr ! så det blev tvärstop och det doftade variatorrem hmpf ! så jag passade på att kolla hur remmen sågutt, den såg ut som ny så den hade väl inte slitat såmycket iaf :).
Men jag såg att den låg typ 0,4-0,5mm nedanför kanten på sekundärn ! så det är väl snart dax att shimsa om ljusterbultarna? Nu till min fråga: är det nå special brickor man ska använda lr duger vanliga ? isf hur tjocka ? och ska man ha blå lr röd loctite på bultarna efter shimsningen ?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ser inte den sekundären ut som på de äldre Yamaha (97-04)?

Isåfall så tar du ju bort brickor för att få upp remmen högre och sätter dit dom igen när du monterar ny rem för att den inte ska vara för spänd.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nja ! Bultarnasitter på baksidan av den inreskivan i sekundären och bultarna hindrar skivorna från att tryckas ihop helt så om amn lägger dit en bricka till under skruvskallen så kan ju skivorna tryckas närmare varanndra och då klätrar ju remmen utåtkanten. En 0,5mm bricka borde väl räcka ?

Ser inte den sekundären ut som på de äldre Yamaha (97-04)?

Isåfall så tar du ju bort brickor för att få upp remmen högre och sätter dit dom igen när du monterar ny rem för att den inte ska vara för spänd.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
:hmmmm: Ja men visst är det så:) Lite trögtänkt idag tror jag.

Jag hade ju motsatt bekymmer mot för dig dvs. för spänd rem så de blev både nya bultar och brickor för min del. Jag satt bara "vanliga" brickor till att börja med sen kan man ju ha både 0.5 ,0.8 och 1mm brickor om man vill finjustera.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
finns att köpa brickor på yamaha 0,5 och 1mm men annars funkar ju vanliga brickor oxå de har jag använt. 4-5mm lät mkt då behöver du minst 1mm