Motorvärmare 600 sdi

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har en Grand Tourer -09 och funderar på att montera motorvärmare.
Tips?
Visst går det att sätta en slangvärmare men systemet är för litet och du behöver en cirkulationspump alternativt hissa upp maskinen på något sätt för att säkerställa cirkulation.

Enklast är att lägga en filt eller två över frampartiet under kapellet och stoppa en liten kupevärmare på lagom effekt innanför sidokåpan på variatorsidan eller lägga ovanpå grenröret riktat mot motorn, kör på timer och du har "varmstart efter ett par timmar och då påverkar du heller inte garantierna på något sätt.

Förr i världen så la man på en pressening och körde med gasolvärmare/blåslampa för att starta när det var riktigt kallt, dock fick man stå och bevaka mht säkerheten.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Visst går det att sätta en slangvärmare men systemet är för litet och du behöver en cirkulationspump alternativt hissa upp maskinen på något sätt för att säkerställa cirkulation.

Enklast är att lägga en filt eller två över frampartiet under kapellet och stoppa en liten kupevärmare på lagom effekt innanför sidokåpan på variatorsidan eller lägga ovanpå grenröret riktat mot motorn, kör på timer och du har "varmstart efter ett par timmar och då påverkar du heller inte garantierna på något sätt.

Förr i världen så la man på en pressening och körde med gasolvärmare/blåslampa för att starta när det var riktigt kallt, dock fick man stå och bevaka mht säkerheten.
rotax har egna motorvärmare... så det går bra att sätta dit ett..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
rotax har egna motorvärmare... så det går bra att sätta dit ett..
Jo det har dom men det är till 4 strokarna 800-1300/1800, en 2 Stroke blir lite besvärligare men det går nog bara man får cirkulation i systemet på något sätt, skulle ju gå att ha en extern cirkulationspump t ex om man ändå är i bebodda trakter med "2 hål i väggen".
Ett annat problem man kan få är då luftfickor vilket inte är det lättaste att jaga ut ur systemet heller.
Men, det finns säkert någon som byggt in en MV i en 2 Stroke också
 
N

N_w

går vell köpa universal, doppelement som man har i kylarslangen bara skarva slangen och dra kontakten till baljan eller så?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jo det har dom men det är till 4 strokarna 800-1300/1800, en 2 Stroke blir lite besvärligare men det går nog bara man får cirkulation i systemet på något sätt, skulle ju gå att ha en extern cirkulationspump t ex om man ändå är i bebodda trakter med "2 hål i väggen".
Ett annat problem man kan få är då luftfickor vilket inte är det lättaste att jaga ut ur systemet heller.
Men, det finns säkert någon som byggt in en MV i en 2 Stroke också
Att undvika luftfickor så måste man sätta värmaren så lågt som möjligt och enda platsen är under avgassystemet..
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
jag hade en slang mv från defa på min rmk, funkade kanon och jag hade inga problem de cirkulationen började (ljumma i fotstegen efter en kvart) utan någon cirkpump. det betydligt roligare att starta skotern efter kalla nätter :)
brukade bara köra den 20-30 min

helt klart det bästa köpet jag har gjort till skotern rekomenderas varmt ;)
 
N

N_w

varför skulle man behöva en curkulations pump??
en personbil har ju inte de!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Monterar man det någorlunda lågt så blir det en viss självcirkulation.
Stämmer, frågan är om det går att få cirkulation i hela systemet eller om man måste montera ett par kranar för att stänga tunnelkylaren om man inte kan säkerställa cirkulationen helt och hållet för lägsta punkt hamnar ju i inflödet till denna.
Riskerar man då att köra på för mycket värme som kan skada något i systemet ?