vent kit mesh med bilder!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag vill att dem som gjort egna ventilationskit till skotrar kan lägga upp bilder här hur du/ni gjort.
jag ska till att börja snart men har ingen bra ide riktigt??!!

vet inte om jag ska lägga meshtyget längst ytterst eller mellan sidokåpa och plastram (plastram som jag gör själv)
finns ju lite olika varianter! enligt mig måste de va bättre att ha längst ut så snön riktigt ramlar av tyget..

utanför (plastramen) tycker jag ser väldigt bra ut---

här ser det ut som att dem lagt själva tyget mellan kåpan på skotern och (plastremaen)---

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Här har du lite bilder på mesh-galler som jag gjort...

Har gjort till en RMK oxå men har tyvärr inga bilder på den just nu :(

Har lagt meshen på utsidan på min kit och limmat från insidan (mellan alu-ram och kåpa) förrutom RMK'n där jag lagt alu-ramen utanför meshen.

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
du hade alltså en plastram? vanligt superlim alltså... hur tålig e meshen egentligen? funkar de bra?
Ramen är gjord i 1mm aluminium å limmat med vanligt superlim.. meshen är väldigt tålig, helt omöjlig att riva sönder för hand, meshen är ju avsedd för banderoller för utomhusbruk... den är t,o,m lite svår att skära med kniv, vass sax rekomenderas... Här är hemsidan till dom som fixade både meshen å trycket... http://www.reklamtryck.nu/

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ramen är gjord i 1mm aluminium å limmat med vanligt superlim.. meshen är väldigt tålig, helt omöjlig att riva sönder för hand, meshen är ju avsedd för banderoller för utomhusbruk... den är t,o,m lite svår att skära med kniv, vass sax rekomenderas... Här är hemsidan till dom som fixade både meshen å trycket... http://www.reklamtryck.nu/
Har mekat lite banderoller själv och hade tänkt sätta det på skotern, men jag tyckte det var riktigt grovmaskit. Köpte av Metso här på forumet och den Meshen är mycket tätare än banderollmesh.

Hursomhellst så gjorde jag en alu ram som jag skar en skåra i på baksidan , la lite karosserikitt i skåran och la på meshen, sen på med lite mer kitt och smack på kåpan, sen popnit.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ojojoj tack för alla tips och ideér och hjälp och allt!!!! uppskattas!:beer:

var det du BIG som hade på en summit va? du la bara meshen på baksidan plastramen 1 cm typ och limma där sen popnita fast allt i kåpan bara? såg riktigt fint ut!
alla andra som lagt in bilder på erat var också väldigt fint gjort!!

jag undrar hur hållbar meshen e som metso säljer? de e av han jag best.

när man satt fast allt på skotern och allt e frid och fröjd, så kommer de 1 dm snö på natten och så ska man dit och borsta av med handen kommer de gå hål på tyget då? eller e de rätt tåligt..? inget vanligt skittyg som fransar upp sig:mmph:

mer bilder och beskrivningar!

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
var det du BIG som hade på en summit va? du la bara meshen på baksidan plastramen 1 cm typ och limma där sen popnita fast allt i kåpan bara? såg riktigt fint ut!
Jepp stämmer, använder alu istället för plast annars är det precis så jag har gjort :)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har jag börjat gjort ramarna till variatorsidkåpan.. 3 st delar en gjorde jag lite fränare för den syns så väl! (faktiskt tjejens idé):eyebrows:

nu e de bara fundera ut hur jag ska fästa tyget i ramarna?
jag vet inte om jag vill ha tyget på ut eller insidan..?tips!

nån sa dubbelhäftande tejp på baksidan sen popnit bara.. de tyckte jag lät väldigt lätt för då kan man kanske sträcka tyget lite.
kanske e svårare att sträcka när man bara limmar på..? nån som har ideér?!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jasså de behövs inte mer.. ja e så skeptisk till allt limmande men de kanske håller.. haha ja de lät ju också lättsamt.

när ni limmar hur sträcker ni tyget då medans limmet ska torka? eller limmar ni bara trycker dit tyget sen popnita på skotern?

trycker ni popnitarna genom tyget? eller e de dumt?

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Någon som vet någon bra sida/person där dom tillverkar typ alu/plast ramar som man kan beställa. Blir lite svårt att tillverka sådana om man inte har tillgång till maskiner mm.. tänkte sätta dit över lufthålen uppe på huven på min 600rr.