GPS-goggles

4

426H

Kolla in dessa goggles med gps head-up-display och ljusförstärkare
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha vafan det är ju nästan så man trodde att det var en trailer till en actionfilm man kollade på :p Ballt iaf, de verkar ju onekligen som att de tryckt in en hel del funktioner i den, sen är det ju iofs en annan fråga hur bra var och en varje feature funkar (som nightvision)... Men det är ju en tvärcool google även om jag är lite tveksam till hur användbar gps funktionen är egentligen, fast jag kan nog även tänka lite inskränkt så kom gärna med förslag...
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om dom minskar på funktioner och lägger mer arbete på varje en så kan de nog kunna fungera bra. Något jag skulle ha velat haft är iaf en kompass, en höjdmätare, en termometer och kanske nån lampa inbyggd i den.
 
4

426H

En cool idé är det i alla fall, även om det säkert kommer att kräva lite vidareutveckling och några nya generationer innan det funkar riktigt bra. Men tänk vilka möjligheter, du har hela tiden tillgång till en karta där du ser var du själv är och var dina kompisar är, koppla ihop med mobilnätet så är du online hela tiden osv...
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det här skulle ju vara guld värt för mig som skoterguide, slippe pilla med en gps på styret och få all info. Så om spåren drivit igen vid dåligt väder så behöver jag inte släppa blicken från föret.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
En cool idé är det i alla fall, även om det säkert kommer att kräva lite vidareutveckling och några nya generationer innan det funkar riktigt bra. Men tänk vilka möjligheter, du har hela tiden tillgång till en karta där du ser var du själv är och var dina kompisar är, koppla ihop med mobilnätet så är du online hela tiden osv...
En av anledningarna till att jag ger mig ut på skotern, är bla att slippa vara online. har mobilen avslagen eller på tyst-funktion när jag åker ut t.ex.

Sen vet jag inte om jag vill ha en massa tjafs i ett par goggles, i synfältet. där vill jag ha naturen enbart. Säkert en frän och bra pryl, men absolut inget för min del. Är väl av den lite bakåtsträvande inställningen att ju mer teknologi man blandar in, desto sämre rustad blir man själv att klara sig, när teknologin inte funkar. Se bara hur invalid man blir utan el/internet/telefon när de näten fallerar. Så var det inte när jag var liten, då klarade man sig flertalet dagar i alla fall. Man saknade knappt elen, och absolut inte telefoni.

Men som sagt, fränt för den som gillar det.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
En cool idé är det i alla fall, även om det säkert kommer att kräva lite vidareutveckling och några nya generationer innan det funkar riktigt bra. Men tänk vilka möjligheter, du har hela tiden tillgång till en karta där du ser var du själv är och var dina kompisar är, koppla ihop med mobilnätet så är du online hela tiden osv...
Alltså du menar att det kan finnas kartstöd i framtida versioner eller denna? För det hade ju varit nått iaf, för den enda gpsinfon jag hittar för denna google är "GPS Capabilities". Men som sagt i framtiden kan de säkert integrera kartstöd.

Den har ju f.ö "vertical odometer", dvs den loggar hur stora höjdklättringar man gör som jag fattar det.
Nånting som vore en utveckling av det och som jag gärna ser är att den kombinerar det med en accelerometer så den t.ex kan logga hur långa & höga "drops" och hopp man gör, det vore riktigt jevla ballt :wof: Även jag själv mest skulle bli besviken :cheesy:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
dhenniz: de borde ju gå att slå på och av efter behov? Då är det ju bara att ha de avslaget tills man känner ett behov av att ha den påslagen då kanske?
Som jag sa, för den som gillar det är det säkert fränt och bra, personligen vill jag slippa allt vad hightech heter när jag ger mig ut. gadgets och liknande.
Har funderat på en portabel gps, men då blir det inte i goggelform då jag även har den till bärplockning mm. En vanlig handhållen, så man kan logga nya smultronställen osv. Själv vill jag gärna förlita mig på mig själv i så stor utsträckning som möjligt. gillar att klara mig utan och att veta att jag inte behöver såna prylar.

Väljer även bilar utan antisladd, antispinn osv, då jag tycker att vissa saker ska man klara som bilförare,(inte sladda utan kunna halkkörning osv).

Jag är nog lite anti till mycket nytt, för den som uppskattar det är det bra, oavsett vad det är, men det är inget för mig.

Jag har enkla vanliga goggels för att inte frysa om ögonen, det högsta hightechet med dem är gult glas då jag får bättre kontursyn i snön, och snörök mm blir lindrigare. Mobil tas med utifall något händer, men har den oftast på tyst, avslagen om det är riktigt kallt ute. sen har jag redskap och verktyg för att själv klara det mesta.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En av anledningarna till att jag ger mig ut på skotern, är bla att slippa vara online. har mobilen avslagen eller på tyst-funktion när jag åker ut t.ex.
Helt min stil också även om GPS:en är bra i dåligt väder för att veta exakt var man är, kör själv med GPS utan karta ( trots att PDA med kartstöd och en garmin csx 60 ligger i hyllan) flintavarianten räcker alla dar i veckan, papperskartan måste man ju ändå ha i fräsch version, framförallt till fjälls och den tummar man ju på i planeringen så den sitter i huvudet, lite grand som helikopterperspektiv.

Den här typen av gadgets kommer att komma mer och mer dock efterhand de blir kommersiellt säljbara, de flesta funktioner som nämns i tråden nyttjas redan av framförallt Natosoldiers sedan flera år men styckepriset är enormt.
De flesta gadgets vi köper kommer från den militära teknikutvecklingen och från det de är i bruk tar det 5-15 år innan de är kommersiellt gångbara

En gissning, om man lägger på bildförstärkare generation 2 eller 3 , uppkoppling, kartstöd osv är att styckepriset säkert skulle ligga på vad en skoter kostar men teknikutvecklingen går ju i rasande takt så nog kommer de att säljas i en nära framtid.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Som jag sa, för den som gillar det är det säkert fränt och bra, personligen vill jag slippa allt vad hightech heter när jag ger mig ut. gadgets och liknande.
Har funderat på en portabel gps, men då blir det inte i goggelform då jag även har den till bärplockning mm. En vanlig handhållen, så man kan logga nya smultronställen osv. Själv vill jag gärna förlita mig på mig själv i så stor utsträckning som möjligt. gillar att klara mig utan och att veta att jag inte behöver såna prylar.

Väljer även bilar utan antisladd, antispinn osv, då jag tycker att vissa saker ska man klara som bilförare,(inte sladda utan kunna halkkörning osv).

Jag är nog lite anti till mycket nytt, för den som uppskattar det är det bra, oavsett vad det är, men det är inget för mig.

Jag har enkla vanliga goggels för att inte frysa om ögonen, det högsta hightechet med dem är gult glas då jag får bättre kontursyn i snön, och snörök mm blir lindrigare. Mobil tas med utifall något händer, men har den oftast på tyst, avslagen om det är riktigt kallt ute. sen har jag redskap och verktyg för att själv klara det mesta.
Jo, jag brukar oxå gilla att navigera själv och så som du beskriver de. Men om jag bara måste välja en sak inbyggt i gogglesarna så tar jag nog en LED-lampa. Kan alltid vara bra med en liten lampa. Sen är en kompass alltid trevlig om man är å kör i områden man inte varit förut eller om man inte känner området så bra. På 600an hade jag en pytteliten som satt på styret. Den var perfekt då den knappt tog nån plats alls och fungerade i alla väder :)

Jag skulle iaf kunna köpa sådana goggles om de fanns vettiga funktioner som fungerar felfritt. Men inte förren dom har kommit ner till acceptabelt pris..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jo, jag brukar oxå gilla att navigera själv och så som du beskriver de. Men om jag bara måste välja en sak inbyggt i gogglesarna så tar jag nog en LED-lampa. Kan alltid vara bra med en liten lampa. Sen är en kompass alltid trevlig om man är å kör i områden man inte varit förut eller om man inte känner området så bra. På 600an hade jag en pytteliten som satt på styret. Den var perfekt då den knappt tog nån plats alls och fungerade i alla väder :)

Jag skulle iaf kunna köpa sådana goggles om de fanns vettiga funktioner som fungerar felfritt. Men inte förren dom har kommit ner till acceptabelt pris..
Vet inte vad jag skull ha en liten led lampa till! Lampa har man på skotern samt mobilen som alltid är med..

Tycker inte dem ligger så högt för att vara en ny teknik produkt, ca 2500-3000kr, köper man ett par scott brillor ligger dem kring 1000kr i jämförelse. Funkar bara alla funktioner samt att brillorna är bra tycker jag det är ett bra pris på dem.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fyyyfan. Så överjävligt fränt.
Det här är nog framtiden.

Verkar hajpat till förbannelse men videon är något av det mest professionella jag har sett så de verkar ju mena allvar i alla fall.

edit: Det här är det fränaste jag har varit med om. Sitter och filar på ett mejl om hur man bäst får tag i ett par sådana glasögon.
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vet inte vad jag skull ha en liten led lampa till! Lampa har man på skotern samt mobilen som alltid är med..

Tycker inte dem ligger så högt för att vara en ny teknik produkt, ca 2500-3000kr, köper man ett par scott brillor ligger dem kring 1000kr i jämförelse. Funkar bara alla funktioner samt att brillorna är bra tycker jag det är ett bra pris på dem.
Om man kanske vill kolla något på sidan av leden när det är mörkt? Om dom skulle då till en bra LED-lampa med skaplig spridning och bra ljus skulle den vara ett bra alternativ till en vanlig hjälmlampa. Visst en vanlig hjälmlampa lyser upp bättre men om de bara är innom nåra meters håll så räcker en sån liten lampa bra.

Trodde dom skulle vara dyrare, 3000kr är ett bra pris för dom om dom verkligen funderar bra.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vill man förhandsbeställa dom så gör man det här: http://www.reconinstruments.com/preorder.html
Tack ska du ha. Det där gjorde min dag.
Nu ligger jag på pre-orderlistan. Nu blir det coolt att se om det verkligen motsvarar förväntningarna.

edit: Hittade:http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/gadgets_and_gaming/article7024437.ece
"Developing the screen took 3½ years — and involved a few wrong turns. “At one point we were thinking of displaying information on the lens, as in The Terminator, but that proved potentially distracting,” Hall explains. “In the end we benchmarked it against race cars. It’s no more distracting than a dashboard.” "
Hur coolt hade det inte varit med en äkta Head up display? Jag har testat en flygsimulator med HUD och där kändes allt så överjävligt självklart och all information så underbart ren och enkel. Men det kanske är bäst med en liten lcd i slutändan, det ska inte jag bedöma.

och
"That’s impressive enough, but the next generation of goggles, expected in two years’ time, will truly take this technology into the realms of what was once science fiction. Wirelessly linked to an internet-connected smartphone in your pocket, they will be able to display data from an “augmented reality” app running on the handset. That means you could be seeing a map of the piste overlaid on the real-life view through the goggles and see at a glance the location of the nearest lift or restaurant. There is the potential to receive messages and data via the phone, allowing users to, for example, check wait times at the lifts and read texts from skiing companions."
Hur fort utvecklas inte tekniken nuförtiden? Om nästa generation håller hälften av vad de lovar så är det verkligen underbart och ett kvitto på hur långt människan kan gå bara hon vill.
 
Last edited: