Phazer MTX(trodde de var fel ställe):P

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Funderar på att skaffa mig en lång till nästa år så jag undrar:

Hur går dom i snön?
Hur går dom på leden?
Räcker kraften med den långa mattan?
Går de att klättra med?
bensinförbrukning?
fördelar nackdelar?
vad gjordes för förändringar mellan 07-08?
Hur funkar turbo på dom?
sänks tillförlitligheten mycket med turbo?

å annat om ni kommer på nått ni vill säga?:confused:

MVH//jag

Last edited:

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
1. Har en phazer mtx -09 och den går otroligt bra om man jämför med rtx som jag hade tidigare, mtx går ju på snön och inte under som rtx.
2. Helt okej men föredrar inte att sitta nöta led med den, den ska vara ute i pudret. du hänger nog knappast på en rtx (beror på föraren).
3. Kraften räcker gott och väl, sätt på ett variator kitt så blir den ännu roligare.
4. Har provat ett antal större backar och har inte haft några problem och de har varit ospårad puder.
5. Drar något mer än rtx tror jag men har inte hunnit köra nog mycket för att göra en rättvis bedömning, dock så kör då bara jag ospårat. drar kanske 1,5-1,7 ? vid mellanhård körning.
6. Fördelar: Otrolig framkomlighet, rolig lekmaskin, går även dra en pulka om man nu skulle vilja de, billig försäkring, lite service, inge tjafs med olja, driftsäker, otrolig skön körställning (som att köra en cross). Nackdelar: Mjuka dämpare (på led alldeles för mjuka), Original mattan helt kass.
7. Boggie förändringar?
8. Troligtvis lika bra som på rtx.
9. tillförlitligheten? nja men självklart är det otroligt mycket mer service och allt förslits mycket snabbare.

Köp och va glad, en oroligt fin maskin om man inte är ute efter feta skidlyft och klättra i super branta backar.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
okej vad är det för fel på orginal mattan? visst är det väll maverick matta elr?

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Den håller inte, 300 mil så är den helt slut. om du kollar på blocket så är det rätt många som har bytt, annars är dom i dåligt skick.

borde hålla 500mil? minst eller?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Okok bra att veta. Vad tror du jag får för en phazer fx 07 nästa år?

Är 38mm matta
Ultra Q silencer
lär väll ha gått 800 mil då
annars i mkt fint skick.

Bör väll iallafall få 45k för den? betala 52k då den hade gått 700 mil

Var brukar man få mest kr vid inlämning till yamaha elr privat säljning?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du lär nog kanske få 45k för den..där i kring iaf..
du får garranterat mest vid privatförsäljning.men de kan ta tid..ska du ändå handla en ny maskin så byt in den...går alltid att deala till sig ett bra pris som båda kan vara nöjd över...

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
min phazer fx-07 som jag hade före skulle jag få 53k av handlarn.

Många drar sig för att köpa skotrar som gått mycket dock är 800mil inget för en phazer, så du borde få ut 45k tycker jag, dock så verkar dom ha bra andrahandsvärde, phazrarna låg kring 50-55 förra vintern och i vinter ligger dom nästan mot 60, så de är ju läge sälja nu och köpa ny i sommar.

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Okok bra att veta. Vad tror du jag får för en phazer fx 07 nästa år?

Är 38mm matta
Ultra Q silencer
lär väll ha gått 800 mil då
annars i mkt fint skick.

Bör väll iallafall få 45k för den? betala 52k då den hade gått 700 mil

Var brukar man få mest kr vid inlämning till yamaha elr privat säljning?
Ta loss slutburken? och sätt den på den nya då! annars är jag sugen på köpa den om du ska sälja den?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
nae tyvärr inte än, men till Sommar/hösten kommer jag antingen sälja eller byta in mot en lång phazer. och jag har inte den gamla burken eftersom jag köpt den begagnad av yamaha, men annars så vare ju en ganska smart idé:eyebrows:

"annars är jag sugen på köpa den om du ska sälja den?"

är du missnöjd över din elr vad?

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
nae tyvärr inte än, men till Sommar/hösten kommer jag antingen sälja eller byta in mot en lång phazer. och jag har inte den gamla burken eftersom jag köpt den begagnad av yamaha, men annars så vare ju en ganska smart idé:eyebrows:

"annars är jag sugen på köpa den om du ska sälja den?"

är du missnöjd över din elr vad?
Varför inte förlänga den du har och ny matta?

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Nej men hade en fx som jag sålde privat.. så köpte jag en 09as mtx och den ska jag verkligen inte sälja är jävligt nöjd dock blir det att shimsa om dämparna... boggin slår igenom när jag kör lite hårdare!

Kommer nog aldrig mer att köpa något annat än 4takt... <3