Egentligen var väl ämnet från början "Ledavgift?" och hur det fungerar om man åker genom flera områden samma dag/helg.
Ledvärdarnas rättigheter fanns inte med till en början, dessutom är deras vara eller inte vara som synes både omdebatterat och diskutabelt.
Hursomhelst går de olika frågorna ihop, generellt borde de ideella skoterklubbarna ha medlemsantal samt offentliga bidrag så de klarar underhåller på det lokala planet förutom på genomfartsleder med hög trafikintensitet som kräver preparering 5-7 dagar per vecka, då går det inte med ideella medel.
Att man sedan har väldigt höga tryck lokalt runt olika turistanläggningar mm skapar behovet av att sköta det mera affärsmässigt, idag med stöd av förbudsområden och med bidrag och projektpengar och framöver via kostnadstäckning helt från ledavgifter.
Jag tror då inte det kommer att bli billigare....., tvärtom är nog den verkliga kostnaden betydligt högre men smakar det så kostar det, är lederna 100% preparerade varje morgon så ..
Och ju mer trafiken tillåts köra sönder leder mer än normalt ju dyrare blir det efterhand
And yes, det är som bcool säger skitenkelt, man betalar för sig, om det sen är via medlemsavgift, direkta bidrag eller att lämna ett par dunkar bränsle till ledskötaren är en annan sak
Ledvärdarnas rättigheter fanns inte med till en början, dessutom är deras vara eller inte vara som synes både omdebatterat och diskutabelt.
Hursomhelst går de olika frågorna ihop, generellt borde de ideella skoterklubbarna ha medlemsantal samt offentliga bidrag så de klarar underhåller på det lokala planet förutom på genomfartsleder med hög trafikintensitet som kräver preparering 5-7 dagar per vecka, då går det inte med ideella medel.
Att man sedan har väldigt höga tryck lokalt runt olika turistanläggningar mm skapar behovet av att sköta det mera affärsmässigt, idag med stöd av förbudsområden och med bidrag och projektpengar och framöver via kostnadstäckning helt från ledavgifter.
Jag tror då inte det kommer att bli billigare....., tvärtom är nog den verkliga kostnaden betydligt högre men smakar det så kostar det, är lederna 100% preparerade varje morgon så ..
Och ju mer trafiken tillåts köra sönder leder mer än normalt ju dyrare blir det efterhand
And yes, det är som bcool säger skitenkelt, man betalar för sig, om det sen är via medlemsavgift, direkta bidrag eller att lämna ett par dunkar bränsle till ledskötaren är en annan sak